וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידעתם שעד לא מזמן היו קיימים אנשים כחולים? זה הסיפור שלהם

11.2.2023 / 23:55

הכירו את האנשים הכחולים מקנטקי - מה קורה כשבני משפחה מתחתנים אחד עם השני במשך כמה דורות? בדרך כלל זה מוביל לפיגור שכלי, אבל אצל המשפחה הזו שנים של גילוי עריות גרמו לכך שהגן הרצסיבי המשפיע על גוון העור הכחלחל הופיע לאורך דורות

סיפורה של המשפחה הכחולה מההרים/@theaidanmattis/

המחשבה על אנשים כחולי עור עשויה להוביל אתכם לסדרת הסרטים של ג'יימס קמרון, "אווטאר", או לכפר הדרדסים - אך מתברר שיש משפחה כפרית אחת בקנטקי שלחלק מבניה ובנותיה יש גוון עור כחלחל שנגרם ממום נדיר שנוצר ע"י דורות של הכלאה פנימית - כלומר גילוי עריות.

הדיווח על המשפחה הכחולה פורט במאמר מ-1982 מאת קאתי טרוסט מאוניברסיטת אינדיאנה, שנקרא The Blue People of Troublesome Creek" ופורסם במגזין Science 82. סיפורם של ה"אווטארים" האפלצ'ים הללו זכה לראשונה לתשומת לב מיינסטרימית בשנת 1975 לאחר שבנג'מין "בנג'י" סטייסי נולד עם עור כחול כהה, כך דיווחו בחדשות ABC. הרופאים נבהלו כל כך מהפיגמנט המוזר של התינוק שהם העבירו אותו למרכז הרפואי של אוניברסיטת קנטקי, שנמצא במרחק של 186 קילומטרים מעיר הולדתו, האזארד, שבקנטקי.

על אף שבדקו אותו במשך יומיים, הרופאים נותרו ללא תשובות והיו מרותקים ומסוקרנים מהגוון הכחלחל של התינוק. סבתו של בנג'י שאלה אז את הרופאים האם שמעו על "הפוגטים הכחולים של טראבלסום קריק?". למעשה, בני המשפחה טוענים שהסבתא רבא, לונה פוגייט, הייתה "האישה הכי כחולה שראינו אי פעם" ושהגוון הכחול עובר בתורשה.

דיוקן משפחתי של משפחת פוגייט מטראבלסום קריק, קנטקי. @theaidanmattis, צילום מסך
דיוקן משפחתי של משפחת פוגייט מטראבלסום קריק, קנטקי/צילום מסך, @theaidanmattis
בני הזוג סבלו ממטהמוגלובינמיה, מצב גנטי נדיר. @theaidanmattis, צילום מסך
בני הזוג סבלו ממטהמוגלובינמיה, מצב גנטי נדיר/צילום מסך, @theaidanmattis

כפי שהתברר, התינוק היה צאצא לשורה ארוכה של משפחה בעלת עור כחול החל משנת 1820, כאשר היתום הצרפתי מרטין פוגייט עבר למזרח קנטקי ופגש את אליזבת סמארט. למרות שאין ביניהם קשר דם, ציפורי האהבה נשאו שניהם את הגן למטהמוגלובינמיה, מצב סופר נדיר המתרחש כאשר תאי דם אדומים מכילים רמות חריגות של מטהמוגלובין - סוג של המוגלובין שאינו יכול לשאת חמצן לרקמות. בשל חוסר החמצן הזה, לסובלים מזה יש לעתים קרובות עור כחול עם שפתיים סגולות ודם בצבע שוקולד. המראה שלהם דומה לזה של ויולט בורגארד מ"ווילי וונקה ומפעל השוקולד" - לאחר שאכלה מהאוכמניות.

סמארט ילדה שבעה ילדים, שארבעה מהם היו בעלי גוון כחול. מכיוון שהגן מטהמוגלובינמיה הוא רצסיבי, הוא לא אמור היה להשפיע על הדורות הבאים, אלא שהפוגטים החלו להינשא זה לזו בתוך השבט שלהם. מומחים הסבירו שהם פנו לגילוי עריות עקב הבידוד הקיצוני בו חיו: במזרח קנטקי לא היו אז כבישים ומסילות רכבת לא הגיעו לאזור, כך דיווח AllThatsInteresting.com.

מטהמוגלובינמיה יכולה להיגרם מחשיפה לכימיקלים מסוימים. @theaidanmattis, צילום מסך
מטהמוגלובינמיה יכולה להיגרם מחשיפה לכימיקלים מסוימים/צילום מסך, @theaidanmattis
קבוצת האנשים הכחולים נוצרה במקור בשנת 1820 כאשר היתום הצרפתי מרטין פוגייט פגש את אליזבת סמארט. למרות שלא היו קשורים, לשניהם היו גנים "כחולים". @theaidanmattis, צילום מסך
קבוצת האנשים הכחולים נוצרה במקור בשנת 1820 כאשר היתום הצרפתי מרטין פוגייט פגש את אליזבת סמארט. למרות שלא היו קשורים, לשניהם היו גנים "כחולים"/צילום מסך, @theaidanmattis

"כשהתיישבו אז במדינה הזאת, לא היו כבישים", אמר דניס סטייסי, צאצא של פוגייט ל-Science 82 על מאגר הגנים המקופא הזה, "היה קשה לצאת החוצה, אז הם התחתנו". זכריה, בנם של אליזבת' ומרטין, נישא לדודתו והפוגטס התרבו עם בני דודים אחרים, כמו גם צאצאים ממשפחות אחרות כמו קומבס, סמית', ריצ'י וסטייסי.

לא עבר זמן רב עד שהוקמה לה "קבוצת האנשים הכחולים" המשפחתית. תמונה שהפכה לאחרונה לויראלית ומתוארכת לתחילת המאה ה-20 מציגה את הפוגטים הכחולים לצד הלבנים. האישה הכחולה ביותר בחבורה הייתה לונה סטייסי, בתה של לוי פוגייט ובת דודתו הראשונה, האנה ריצ'י. האחות קארי לי קילבורן תיארה את האישה כ"כחלחלה בכל הגוף" עם שפתיים "כהות כמו חבורה".

עוד אנומליות
בת 25 פנתה לרופאיה כשהיא בוכה דמעות של דם - וזו הסיבה המשונה לכך

תמונות קשות לצפייה: תינוק נולד עם זנב באורך 12 ס"מ - ועבר כריתה

האנשים הכחולים. @theaidanmattis, צילום מסך
לא כולם היו כחולים במשפחה/צילום מסך, @theaidanmattis

התרופה - עוד צבע כחול

בתחילת שנות ה-60, המשפחה התחילה להתרעם על מראה האינדיגו שלהם - שראו בו ארגמן או סגול. שני פוגטים אפילו פנו למדיסון קאווין, המטולוג מהמרפאה של אוניברסיטת קנטקי באותה עת, כדי לנסות ולתקן את מצבם. הוא אמר שהם היו כל כך מוטרדים מהמראה שלהם שהם "אפילו לא נכנסו לחדר ההמתנה".

למרבה המזל, לאחר אבחון המטהמוגלובינמיה שלהם, קאווין הצליח לרפא את המחלה שלהם על ידי - חכו לזה - שימוש בעוד צבע כחול. הרופא נתן להם במיוחד צבע מתילן כחול - שעוזר לגוף להמיר מטהמוגלובין להמוגלובין, כמו חיסון. תוך דקות ספורות מבליעתו, עורו של הפוגייט הפך לוורוד.

עוד צבעים

הצופים משתגעים: למה העור של טליה מהאח הגדול כתום?

לכתבה המלאה

בינתיים, בנג'י סטייסי, הצאצא החי האחרון של פוגייט, המתגורר לפי הדיווחים באלסקה, איבד את כל צבעי התכלת שלו עד גיל 7, מה שרומז שהוא קיבל את הגנים ה"כחולים" שלו מהורה אחד בלבד. עם זאת, שפתיו וקצות אצבעותיו עדיין הופכות לכחולות כאשר קר לו או כשהוא כועס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully