וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 מיתוסים על תזונה בהנקה שאתן חייבות להכיר

טובה קראוזה

עודכן לאחרונה: 1.2.2023 / 8:51

בירה שחורה מגבירה את ייצור החלב? חייבים להימנע מקפה ומקטניות כשמניקים? וכמה צריך לשתות? הדיאטנית הקלינית טובה קראוזה עם האמת מאחורי המיתוסים הכי נפוצים על הנקה

אישה מניקה תינוק על ספסל ציבורי. ShutterStock
הרשתות החברתיות מלאות בעצות על הנקה - אבל לא כולן נכונות. אישה מניקה/ShutterStock

בכל מה שקשור להנקה, ולתזונה בהנקה בפרט, קיימים הרבה מאוד מיתוסים. הרשתות החברתיות מלאות בעצות, אבל לא כולן נכונות וחלקן עלולות אפילו לפגוע באיכות החיים שלך במקרה הטוב, ובהנקה במקרה הטוב פחות. הנה חמישה מיתוסים נפוצים במיוחד והאמת שמאחוריהם.

1. אסור לאכול קטניות בהנקה כי הן גורמות לגזים לתינוק

כשהתינוק בוכה ונראה סובל, המחשבה המיידית שיש לנו היא שמשהו בחלב שעבר מהתזונה גורם לו לגזים. מכיוון שקטניות, כלומר שעועית, עדשים, אפונה, גרגרי חומוס וכדומה, גורמות לנו לגזים, המסקנה הברורה היא שאם נאכל אותן, יהיו גזים גם לתינוק.

האם זה נכון?
הקטניות גורמות לנו לגזים כי הן מכילות סיבים מסיסים, סוג של פחמימה שהגוף שלנו לא מסוגל לעכל. כל מה שמערכת העיכול שלנו לא מסוגלת לעכל, מגיע בסופו של דבר למעי הגס, שם הסיבים האלה עוברים פירוק על ידי החיידקים ותוצרי הפירוק הם גזים. מכיוון שהסיבים המסיסים מגיעים למעי הגס, הם לא נספגו לדם, לא יגיעו לחלב ולכן לא ישפיעו על התינוק.

בשורה התחתונה
אפשר לאכול קטניות בהנקה. אם את מרגישה בכל זאת שמזון ספציפי כלשהו גורם לתינוק שלך לאי נוחות, אפשר להימנע ממנו ולראות אם זה עוזר, אבל זה משהו מאוד אינדיבידואלי.

אמא מניקה תינוק. ShutterStock
הנקה יכולה לעזור לחזור למשקל טרום ההריון. אישה מניקה/ShutterStock

2. דיאטה בהנקה תפגע בייצור החלב

פגשתי לאורך השנים ואני ממשיכה לפגוש נשים שמתוך חשש לפגוע בייצור החלב, אכלו מעבר למה שהגוף שלהן צריך. הן האמינו שאסור לעשות דיאטה בהנקה כדי לא לפגוע בחלב. חלק מהן עלו במשקל מעבר למשקל שבו התחילו את ההריון.

האם זה נכון?
כדי לרזות, צריך להתקיים גירעון קלורי. כלומר, צריך להוציא יותר קלוריות ממה שמכניסים לגוף. עם זאת, בהנקה חשוב שהגירעון הקלורי לא יהיה גדול. מחקרים הראו שמתחת ל-1,500 קלוריות ביום כמות החלב אכן עלולה להיפגע ולכן ההמלצה של גופי בריאות רבים היא לא לרדת מתחת ל-1,800 קלוריות ביום. זאת הכמות הגבולית שבה אפשר, בתכנון נכון, לספק לגוף את כל רכיבי התזונה שהוא צריך. מכיוון שההנקה מצריכה כ-500 קלוריות ביום, תיאורטית הנקה יכולה לעזור מאוד לחזור למשקל טרום ההריון.

עוד בוואלה!

מניקות ובוכות: כך תזהי אם את סובלת מתופעת עצבות בהנקה

לכתבה המלאה

בפועל, יש עוד גורמים שמשפיעים על החזרה שלך למשקל טרום ההריון. הנקה היא לא תרופת פלא להרזיה, אבל גם לא מצב שבגללו צריך לאכול מעבר למה שהגוף שלך צריך. אם את מרגישה שאת זקוקה לעזרה, הטוב ביותר הוא לפנות לדיאטנית שמתמחה בתחום.

בשורה התחתונה
אפשר לעשות דיאטה בהנקה, הדגש הוא על חזרה למשקל טרום ההריון. מדובר בדיאטה מתונה עם גירעון קלורי קטן, אורח חיים בריא והרבה סבלנות. במצב כזה, אין פגיעה בייצור החלב.

3. אסור לשתות קפה בהנקה

קפאין עובר בחלב ויכול להגיע לתינוק ולכן הרבה נשים נמנעות מקפה במהלך ההנקה.

האם זה נכון?
קפאין נספג מהר מאוד לדם ומתחיל להגיע לחלב כבר תוך רבע שעה מצריכתו ורמת הקפאין בחלב מגיעות לשיא תוך שעה מהצריכה. לא כל הקפאין שהאם שותה מגיע לחלב, אבל עד גיל 5 חודשים יש לתינוקות יכולת מוגבלת לפרק קפאין, כך שקפאין יכול להצטבר בדם של התינוק, להשפיע על דפוסי השינה והעירות שלו ולגרום לאי שקט. יש גם עדויות לכך שתכולת הברזל בחלב יכולה לרדת בצריכה קבועה של קפה.

אחרי גיל 5 חודשים לערך, היכולת של התינוק לפרק קפאין לקילוגרם משקל גוף מגיעה ליכולות של מבוגר. כך שאפשר להימנע לחלוטין מקפאין, זה בסדר גמור, אבל קפאין לא אסור בהנקה.

קפה קר. ShutterStock
מותר, במידה. קפה/ShutterStock

ההמלצות של גופי בריאות שונים הן לצרוך לא יותר מ-200-300 מ"ג קפאין ביום, כמות שיש ב-2-3 כוסות קפה. חלק מגופי הבריאות מציינים רף עליון של 200 מ"ג כמו האיגוד האירופאי לבטיחות מזון, (EFSA) וה-NHS, שירותי הבריאות בבריטניה. אפשר גם להסתפק בכוס קפה אחת ביום ב-5 החודשים הראשונים, כשיכולת הפירוק של הקפאין אצל התינוק עדיין נמוכה. כדאי לתזמן את השתייה כך, שעד ההנקה הבאה הכמות בדם תרד.

עוד כמה דברים שצריך לדעת על קפה:
מבחן הכוסות: מהי צריכת הקפה הכי בריאה בכל יום?
הסיבה שלא כדאי לכם לשתות קפה על בטן ריקה

בשורה התחתונה
אפשר לצרוך קפאין וקפה בהנקה. כדאי בהתחלה לצרוך פחות ולתזמן כך שמינימום מהקפאין יגיע לחלב.

4. בירה שחורה מגבירה את ייצור החלב

נשים שותות בירה שחורה מתוך מחשבה שזה יעזור להן לייצר יותר חלב. בפועל מדובר במשקה עתיר בסוכר. בכוס של 300 מ"ל יש למעלה מ-100 קלוריות וכ-24 גרם סוכר שהם שווה ערך לשש כפיות סוכר.

האם זה נכון?
בירה שחורה, כמו בירה רגילה, מכילה חומר שמקורו בצמח כשות, שמשתתף בייצור המשקה. במחקרים על בעלי חיים נמצא שהחומר מהכשות מעלה את רמת הפרולקטין, ההורמון שחיוני לייצור החלב. עם זאת, כשבדקו במחקר קטן נשים ראו שהכשות דווקא הוריד את רמת הפרולקטין.

בשורה התחתונה
אין שום הוכחה מדעית שבירה שחורה מגבירה ייצור חלב, אולי ההפך הוא הנכון. אם טעים לך, את יכולה לשתות, אבל קחי בחשבון שמדובר במשקה עתיר סוכר וקלוריות וגם שלכשות יש אפקט מרדים ולכן לא כדאי לצרוך בירה שחורה בזמן שלוקחים תרופות מרדימות או אם סובלים מדיכאון.

אם יש לך חשש שאת לא מייצרת מספיק חלב, הגורם הראשון שצריך להתייעץ איתו הוא יועצת הנקה מוסמכת IBCLC.

5. צריך לשתות הרבה כדי להגביר את ייצור החלב

העצה הראשונה שנשים מיניקות מקבלות היא לשתות הרבה, כדי שיהיה להן מספיק חלב.

האם זה נכון?

בהנקה את זקוקה ליותר נוזלים, כי את מאבדת בממוצע כ-800 מ"ל נוזלים ביום דרך החלב.
ובאמת ההמלצה היא לצרוך בהנקה 3.8 ליטרים של נוזלים ביום מכל המקורות, כאשר ליטר מגיע מהאוכל. כך שאפשר לעגל ולומר שאישה זקוקה בהנקה ל-3 ליטרים.

הכמות כמובן יכולה להשתנות לפי הנתונים האישיים שלך, מזג האוויר והפעילות הגופנית.
נכון גם שהתייבשות משמעותית עלולה להוביל לירידה בכמות החלב. אבל שתייה עודפת מעבר לתחושת הצמא לא תגביר את כמות החלב שלך, אולי אפילו להפך. במחקר שבו חייבו נשים מיניקות לשתות בכוח מעבר לתחושת הצמא - לא רק שלא הייתה עלייה בייצור של החלב שלהן אלא ירידה.

בשורה התחתונה
בהנקה את צריכה לשתות יותר מהרגיל, אבל לא לשתות בכוח יותר מדי. שתי לפי תחושת הצמא, שימי לב שצבע השתן יהיה בהיר ככל האפשר וכמובן - השתייה המומלצת היא מים.

טובה קראוזה היא דיאטנית לנשים סביב הריון ולידה, מחברת ההדרכה הדיגיטלית "תזונה טובה בהנקה" https://tzuna-tova.co.il/hanaka

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully