וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לידיעת ההורים העייפים: הגורם שצמצם בכי של תינוקות בחצי

תקופת הגזים אצל תינוקות היא תקופה לא קלה, לא לתינוק ולא להורים שלו. מחקר איטלקי ניסה לבדוק אם מתן פרוביוטיקה יכול לסייע לתינוקות עם הגזים וכאבי הבטן, ממש כפי שהוא מסייע למבוגרים

תינוק בוכה. ShutterStock
תקופה לא קלה. תינוק בוכה/ShutterStock

החודשים הראשונים לחייו של תינוק אינם קלים עבורו, וגם לא עבור הוריו. מדובר בהרבה דברים חדשים שצריך להתרגל אליהם ולעכל אותם. ואם כבר מדברים על עיכול, כ-40 אחוזים מהתינוקות עד גיל חצי שנה סובלים מקוליק (Colic), הידוע בעיקר בשם גזים בבטן ושגורם לכאבי בטן אצל התינוק, אי שקט מתמשך והרבה הרבה בכי.

הסיבות לקוליק עדיין לא ברורות ולכן גם אין טיפול אחד מוכח ויעיל, אלא בעיקר שיטות שנועדו להקלה על כאבי הבטן. החדשות הטובות הן שזה נגמר בסביבות גיל 3-4 חודשים, אבל בינתיים אתם צריכים להתמודד עם תינוק בריא שבוכה יותר משלוש שעות ביום, לפחות שלושה ימים בשבוע, במשך כשלושה חודשים. וכן, זה לא רק נשמע כמו סיוט של ממש, זה גם מרגיש ככה.

מחקר חדש מאיטליה מביא עמו חדשות טובות. חוקרים מאוניברסיטת נאפולי (פדריקו השני) שיערו שחיידקי מעיים מילאו תפקיד בקוליק של תינוקות, וביקשו לבדוק אם מתן פרוביוטיקה יעזור. המחקר כלל 80 תינוקות שחולקו לשתי קבוצות שוות. במשך ארבעה שבועות קיבלה קבוצה אחת זן ספציפי של פרוביוטיקה, ואילו 40 התינוקות האחרים קיבלו פלצבו. בתום ארבעת השבועות של המחקר נראתה בקרב 80 אחוזים מבין התינוקות שלקחו את הפרוביוטיקה ירידה של לפחות 50 אחוזים במשך הבכי. זאת ועוד - אף אחד מהם לא "חזר לסורו" ולבכי המופרז בהמשך.

בנוסף, החוקרים מצאו כי התינוקות שלקחו את הפרוביוטיקה ישנו במשך יותר זמן, וגם סבלו הרבה פחות מעצירות; שני גילויים משמחים מאוד גם עבור שלוות נפשם של ההורים.

החלפת חיתול לתינוק. ShutterStock
סבלו מפחות בעיות בבטן. אמא מחליפה חיתול לתינוק/ShutterStock

ומה קרה בינתיים בקבוצת הפלצבו? אצל 40 התינוקות שלא קיבלו פרוביוטיקה לא הורגשה אותה מידה של בכי מופחת, אלא ירידה ממוצעת של 32.5 אחוזים בלבד.

המעיים משפיעים על הבריאות הכללית

חשוב לציין שקוליק לא באמת גורם נזק גופני לתינוק, אבל גם הפגיעה בשלווה של ההורים - שגם ככה מותשים בחודשי ההורות הראשונים מצדיקה את החיפוש אחר הקלה בבכי האינסופי. ד"ר רוברטו ברני קנאני, המחבר הבכיר של המחקר, סיפר ל-mindbodygreen.com כי "המחקר שלנו מספק עדויות על תפקידו החשוב של מיקרוביום בטן בהתערבות נגד קוליק תינוקות".

ככל שאנו לומדים יותר על בריאות המעיים בכל הנוגע לרווחה גופנית כללית, גם ממצאים אלה תומכים בחשיבותם של חיידקים טובים ובריפוי המעיים, לא משנה על איזה גיל מדובר. יש הרבה מוצרים פרוביוטיים בשוק שמיועדים במיוחד לתינוקות וילדים, בצורת טיפות.

דרכי התמודדות נוספות להקלה על גזים בתינוקות

עיסוי בטן: השכיבו את התינוק על גבו במקום נעים וחמים, הפשיטו אותו, מרחו את ידיכם במעט שמן שקדים או שמן תינוקות ועסו את בטנו של התינוק בתנועות מעגליות ועדינות עם כיוון השעון. גם אמבטיה חמימה ונעימה יכולה לסייע להרגיע את התינוק ולהקל עליו.

תנוחת נמר על עץ: כל הורה צעיר מכיר את התנוחה להחזקת התינוק הזו שאמורה להרגיע תינוקות כאובים. הניחו את התינוק על זרועכם, כך שבטנו תהיה צמודה אליה ורגליו משתלשלות כלפי מטה. אפשרו לראשו ופניו של התינוק לנוח על זרועכם באופן שיאפשר לו להביט החוצה. הרוגע וההקלה מגיעים מהשילוב של הקרבה הפיזית אליכם והמגע של הבטן עם ידכם.

תחליפו לו אוכל: פעמים רבות האשם העיקרי לכאבי בטן (ממש כמו אצל מבוגרים) הוא סוג המזון שהתינוק צורך. במידה והתינוק יונק את חלב האם, אפשר לנסות להפחית במזונות מסויימים שקשים לעיכול כמו קטניות ואפילו קפה. במידה והתינוק אינו יונק, קיימים בשוק תחליפי חלב עם תוספות פרוביוטיקה שאמורים להקל על העיכול.

תנוחת ערסול במנשא וקפיצה על כדור פיזיו: קיפול הבטן ושילוב הרגליים היא תנוחה שמקלה על כאבי הבטן. גם הקרבה לגוף האם או האב והתנועה התמידית עוזרים ומדמים את המצב בתוך הרחם. אפשר גם להשתמש בכדור פיזיו, שכן נענוע וקפיצות קלות על הכדור יכולות לסייע בהרגעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully