וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אפשר לזהות בכי של גזים וכיצד ניתן להקל על התינוק?

28.8.2017 / 7:54

'סיוט' הגזים מוכר להורים רבים לתינוקות רכים. איך יודעים שמדובר בגזים ולא בבעיה רפואית, מדוע הם בוכים כל כך הרבה מתי זה צפוי לעבור? ואיך אפשר להקל בינתיים?

אמא מחזיקה תינוק בוכה. ShutterStock
עם הזמן תפתחו אינטואיציה ותלמדו לזהות את סוג הבכי/ShutterStock

כל התינוקות בוכים. זה טבעי לחלוטין, משום שאם תחשבו על זה – באיזו דרך אחרת יוכלו לתקשר ולהביע את עצמם? הבכי שלהם הוא כלי הישרדותי שמאותת על הצרכים שלהם ומעורר אתכם להגיב ולהעניק להם את מה שהם זקוקים לו יותר מכל – מזון, שינה, החלפת חיתול או חום ואהבה. ככל שהזמן חולף, הקשר שלכם עם התינוק מעמיק ומתחזק, ואתם תגלו שהבכי שלו הופך מובן יותר עבורכם ואתם מפתחים אינטואיציה המאפשרת לכם לזהות את סוג הבכי ובהתאם להגיב אליו ולתת לו את המענה לו הוא זקוק.

אולם, בשבועות הראשונים לחיים, תינוקות רבים מפתחים אי שקט ובכי שיכול להיות יומיומי וממושך המכונה בפי רבים "סיוט הגזים" ,משום שזו תקופה קשה ומתישה לכולם- בראש ובראשונה לתינוק, שסובל, אך גם להוריו הטריים שמתקשים מול חוסר האונים שלהם מולו.

עוד בנושא:
חמוד שזה למות: בייבי ספא לתינוקות עד גיל חצי שנה
עד איזה גיל תינוק צריך להשאר לישון בחדר של הוריו?

אמא ותינוק. ShutterStock
תקופה קשה, אבל 70 אחוזים מהאמהות לתינוקות מתמודדות איתה/ShutterStock

על אף שכולם קוראים לתופעה "גזים", השם המדעי שלה הוא קוליק (Infantile Colic). הסיבות לקוליק עדיין לא ברורות עד הסוף ולכן גם אין טיפול אחד מנצח. אבל אם צרת רבים מהווה איזושהי נחמה עבורכם, נספר שמדובר על תופעה שכיחה מאד בתינוקות וכ-70 אחוזים מהאמהות לתינוקות עד גיל חצי שנה מדווחות שתינוקן סבל או סובל ממנה בתדירות כזו או אחרת.

עוד באותו נושא

מחקר שנוי במחלוקת טוען: נמצא הפיתרון לגזים בתינוקות

לכתבה המלאה

הדרכים לזהות גזים:

גיל התינוק – התופעה מופיע לרוב בשבוע השני–שלישי לחיים, מגיעה לשיאה בגיל 6 שבועות ועל פי רוב חולפת בהדרגה עד גיל 3-4 חודשים.

משך הבכי ועיתויו – ההגדרה של קוליק היא: בכי ממושך של כ-3 שעות ביום, אשר חוזרת על עצמה לפחות 3 פעמים בשבוע ואינה חולפת לאחר שבוע, אלא נמשכת. התקפי הבכי יכולים להופיע בכל שעות היום, אך הרבה הורים מדווחים על פרקי בכי עזים בשעות אחר הצהריים והערב וללא קשר לרעב, חיתול רטוב או לעייפות. לעתים הבכי ילווה גם בעוויתות כאב, אגרופים קפוצים ופנים סמוקות.

בכל מקרה, לפני שאתם פוטרים את התקפי הבכי ותולים אותם בגזים, כדאי להתייעץ עם רופא הילדים.

דרכי התמודדות והקלה על גזים בתינוקות

תנוחת נמר על עץ – לא, זה אינו שמה של תנוחת יוגה או טאי צ'י. אלא תנוחת החזקת התינוק באופן שיכול להקל ולהרגיע. הניחו את התינוק על זרועכם, כך שבטנו תהיה צמודה אליה ורגליו משתלשלות כלפי מטה. אפשרו לראשו ופניו של התינוק לנוח על זרועכם באופן שיאפשר לו להביט החוצה. הרוגע וההקלה מגיעים מהשילוב של הקרבה הפיזית אליכם והמגע של הבטן עם ידכם. תוכלו להוסיף לכך מגע של היד הפנויה שלכם על גבו של התינוק בתנועות עיסוי קלות.

אילוסטרציה. ShutterStock
אל תחששו להרים את התינוק על הידיים ולתת לו שפע של מגע, חום ואהבה/ShutterStock

עיסוי בטן – השכיבו את התינוק על גבו במקום נעים וחמים, הפשיטו אותו, מרחו את ידיכם במעט שמן שקדים או שמן תינוקות ועסו את בטנו של התינוק בתנועות מעגליות ועדינות עם כיוון השעון. גם אמבטיה חמימה ונעימה יכולה לסייע להרגיע את התינוק ולהקל עליו.

אל תכבידו על קיבתו – לעתים מרוב ייאוש וחוסר אונים, אנו ההורים טועים לחשוב שהבכי מעיד על רעב וממהרים להציע לו ארוחה נוספת, גם אם אנו יודעים שזו אינה שעת ההאכלה הרגילה שלו. אולם, ריבוי ארוחות עלול להכביד על התינוק ועשוי להחריף את כאביו. נסו להרגיעו עם מוצץ, פעולת המציצה יכולה גם היא להרגיע מאוד.

אם התינוק אינו יונק נסו להעבירו לתמ"ל, תחליף חלב ייחודי בעל הרכב קל לעיכול, כמו מטרנה אקסטרה קר קומפורט שמכיל פרוביוטיקה יעודית מסוג L.Reuteri – חיידק ידידותי המצוי באופן טבעי בחלב אם ואשר הוכח מחקרית כמסייע בהפחתת משך בכי בתינוקות עם קוליק.

עטפו אותו בחום ואהבה – זכרו שהדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות בשביל תינוקכם, הוא פשוט להיות שם בשבילו. חיבוק, מגע, חום ואהבה של אמא או אבא יכולים לעשות הרבה. אל תחששו להרים את התינוק על הידיים, להחזיק אותו קרוב אליכם ולהרגיע אותו בעצם היותכם שם בשבילו. אל תחששו שמא יהפוך להיות מפונק או 'יתרגל להיות על הידיים'- אחרי 40 שבועות בהם היה עטוף ברחם הוא בוודאי זקוק להסתגלות לחיים החדשים שבחוץ.

זכרו שבסוף זה עובר. נכון שזה נראה ומרגיש כמו נצח כשהוא בוכה הרבה ומדי יום, אבל זכרו שמדובר בתופעה טבעית שתחלוף סביב גיל 3-4 חודשים. עד אז התאזרו בסבלנות, כי הרוגע והביטחון שלכם יעזרו לו מאוד.

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף מטרנה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully