וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר שנוי במחלוקת טוען: נמצא הפיתרון לגזים בתינוקות

23.1.2017 / 11:13

אין הורה שלא חווה על בשרו את ייסורי ה"גזים" – התופעה שגורמת לתינוקות רכים להתפתל ולצרוח מכאבים. ישנם מספר הסברים אפשריים לתופעה, אך עד כה לא נמצא לה פתרון. מחקר שבדי טוען שמצא טיפול יעיל, אז למה הקהילה המדעית כל כך סקפטית?

מחזור 10הסתיים27/11/2021
עירוני קרית שמונה
  • שבירו (85)
2:1
  • (20) ספורי
  • (43) רוקאביצה
הפועל באר שבע
Robert Hamilton

בווידאו: רופא ילדים מדגים את השיטה שלו להרגעת תינוק בוכה

בעוד שבכי הוא עניין שגרתי אצל תינוקות, ישנם התקפי בכי חריגים (שנמשכים מעל לשלוש שעות ביום, ויותר משלושה ימים בשבוע אצל תינוקות צעירים), הגורמים לסבל רב לתינוקות ולהוריהם המיואשים. רופאים קישרו את הבכי ההיסטרי לתופעה המכונה קוליק אצל תינוקות - התקפי כאב עוויתיים בבטן, הפוקדים לרוב תינוקות בני שבועיים עד שלושה חודשים, וגורמים להם להתפתל מכאבים.

על אף שישנם תכשירים וטיפים להקלת הכאבים (כמו ערסול או אמבטיה חמה), לא ברור מה גורם לתופעה ולפיכך, אין טיפול שמרפא אותה. כעת, חוקרים שבדים מאוניברסיטת לונד טוענים במחקר שהתפרסם השבוע בכתב העת Acupuncture in Medicine כי דיקור סיני יכול להקל משמעותית בהפחתת כאבי התינוקות ואף לרפא אותם.

עוד בנושא:
כל הדרכים להקל על תינוק שסובל מגזים
מחטים בשירותים: כך דיקור סיני מסייע לעצירות

תינוק בוכה. ShutterStock
הייתם מסכימים שיעשו לו דיקור?/ShutterStock

המחקר השנוי במחלוקת עורר תרעומת בקרב מדענים רבים, הרואים בדיקור סיני טיפול רפואה משלימה שאינו עומד בסטנדרטים מדעיים, אשר יתרונותיו אינם מוכחים ונובעים מאפקט פלסבו. המחקר ספג אש בעיקר על המתודולוגיה הלא מדעית שלו והסקת מסקנות שגויה.

החוקרים טוענים: הדיקור עוזר

דיקור סיני כולל החדרה של מספר מחטים דקות לנקודות מסוימות בגוף, אשר אמורות לאפשר זרימה חופשית של מה שמכונה ברפואה הסינית 'צ'י' – האנרגיה האנושית. לעתים נעשה הטיפול עם גירוי חשמלי קל. בין היתר טוענים חסידי השיטה כי היא יכולה להרגיע כאבי בטן ולשפר את תפקוד הקיבה.

החוקרים השבדים החליטו לבחון האם אותן השפעות כביכול של הטיפול עשויות להקל גם במקרה של תינוקות הסובלים מקוליק. הם בחנו את השפעות הדיקור על 147 תינוקות בני שבועיים עד שמונה שבועות, שחולקו לשלוש קבוצות, בנות 49 תינוקות כל אחת.

קבוצה אחת קיבלה "דיקור מינימלי" שכלל החדרה של מחט אחת בנקודה אחת למשך שתיים עד חמש שניות, פעמיים בשבוע במשך שבועיים. הקבוצה השנייה קיבלה טיפול נרחב יותר שכלל החדרת מחטים מדודה בעד חמש נקודות דיקור למשך 30 שניות, פעמיים בשבוע. הקבוצה השלישית לא עברה דיקור והיוותה קבוצת ביקורת.

דיקור סיני. ShutterStock
האם דיקור יכול לעזור גם לתינוקות? החוקרים טוענים שכן, הקהילה המדעית מזועזעת/ShutterStock

לאחר הטיפול, ההורים התבקשו לנהל יומן מפורט של התדירות ואורך הבכי של התינוקות שלהם, בלי לדעת לאיזו קבוצה בניסוי השתייך. בעוד שנרשמה ירידה בבכי חריג בקרב כל הקבוצות – דבר לו ציפו החוקרים מאחר שקוליק נוטה לחלוף מעצמו בסופו של דבר - התוצאות הראו כי שיעור התינוקות שהפסיקו לבכות בהיסטריה היה גדול יותר בקרב תינוקות שעברו טיפול, לעומת אלה שלא.

לדברי החוקרים, לשני שליש מהתינוקות שעברו את הטיפול המינימלי עברו התקפי הבכי המזוהים עם קוליק, ושליש נוסף המשיכו לבכות ללא הרף (16 תינוקות). בקרב התינוקות שעברו את הדיקור הנרחב, 58 אחוז מהתינוקות הפסיקו לבכות בהיסטריה והיתר (21 תינוקות) המשיכו. בקרב קבוצת הביקורת שלא עברה את הטיפול, 63 אחוז מהתינוקות המשיכו לבכות מכאב. כמו כן הוסיפו החוקרים כי לא נרשמו תופעות לוואי מיוחדות במהלך הטיפולים.

עיסוי כף רגל של תינוק. ShutterStock
שיעור התינוקות שהפסיקו לבכות בהיסטריה היה גדול יותר בקרב אלה שעברו את הטיפול/ShutterStock

"קוליק אצל תינוקות הוא תופעה נפוצה, ללא טיפול רפואי, מה שגורם להורים נואשים רבים לפנות לטיפולי רפואה משלימה", אמרה החוקרת המובילה, קייסה לנדגרן, לאתר HealthDay News. "ישנן ראיות התומכות בכך שדיקור סיני הינו בטוח לתינוקות, ועל אף שרופאי ילדים אינם מציעים זאת, זה משהו שהמשפחה יכולה לשקול", אמרה.

חכו עם המחטים

"איזה הורה יחשוב שלתקוע מחטים בתינוק שלו יעזור לו להפסיק לבכות? הרעיון נשמע מוזר"

דיקור סיני הינו שנוי במחלוקת ואף זכה לביקורת עזה בקרב רבים בקהילה המדעית, שטוענים כי יתרונותיו מוטלים בספק וקצרי טווח, וניתן לקשרם לאפקט הפלסבו. אך את מירב האש ספגו החוקרים על המתודולוגיה, כלומר השיטה בה בדקו החוקרים את השערותיהם בניסוי ודרך הסקת המסקנות, אותה כינו המבקרים "מזעזעת".

"המחקר בהחלט לא מראה שדיקור סיני עובד", אמר פרופ' קלהון, מומחה לפרמקולוגיה ביוניברסיטי קולג' בלונדון, לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP. הוא תיאר את ניתוח הנתונים של החוקרים כ"בלתי יעיל" ו"מזעזע". "איזה הורה יחשוב שלתקוע מחטים בתינוק שלו יעזור לו להפסיק לבכות? הרעיון נשמע מוזר. אכן, הוא בהחלט מוזר", הוסיף.

גם לדברי פרופ' אדזרד ארנסט מאוניברסיטת אקסטר שבבריטניה, לא ניתן להסיק מסקנות לגבי ההשפעות הטיפוליות של הדיקור מהמחקר. "אנחנו יודעים כי תינוקות הסובלים מקוליק מגיבים אפילו למעט תשומת לב, וחום ואהבה משפיעים. לפיכך לא ניתן לייחס את התוצאות של המחקר דווקא לדיקור הסיני", אמר לרשת בי בי סי הבריטית.

אילוסטרציה. ShutterStock
המחקרים הקשורים לקוליק נשענים בעיקר על הערכות סובייקטיביות/ShutterStock

גם לדעתו של ד"ר ג'ייסון הומי, רופא ילדים ממינסוטה שהתראיין בנושא לרשת CNN האמריקאית, הנתונים נראים לא הגיוניים. "אני לא מתכוון לשנות את ההמלצות שלי להורים לתינוקות עם קוליק בעקבות המחקר הזה, הנתונים נראים לי מוגזמים".

הוא הוסיף כי הבעיה בסיסית במחקר, ובכל ניסיון לחקור קוליק, היא שקשה להגדיר ולהתחקות אחר התופעה. "למרות מיטב הניסיונות להגדיר מה נחשב לקוליק אצל תינוקות, זה מעין מטרה נעה שכל הזמן זזה, וממצאי המחקרים הקשורים לקוליק נשענים בעיקר על הערכות סובייקטיביות של הורים ומטפלים".

אז מה אפשר לעשות?

כאמור, הסיבה/ות לקוליק אינן ברורות, ויש המשערים שהן קשורות לחוסר בשלות של מערכת העיכול, בליעת אוויר במהלך האכילה או גזים הלכודים במערכת העיכול. לפי הערכות של רופאי ילדים, כ-20 אחוז מהתינוקות סובלים מקוליק.

בין היתר ממליצים מומחים להימנע מלהאכיל את התינוקות בחלב בקר, לערסל ולנענע את התינוק בתנועות עדינות ואף להשמיע צלילים רכים ברקע ולייצר אפקט של "רעש לבן", כדי להרגיע את התינוק הסובל. כמו כן, ממליצים מומחים להשתמש בבקבוקים מיוחדים בזמן ההאכלה שימנעו הצטברות של אוויר בבקבוק.

מהלך המשחק

הפגרה הארוכה הסתיימה: דניאל בר נתן הוציא לדרך את המחזור העשירי בליגת העל

6

שכר עקף על הקו את לופס, שמיד תפס בחולצתו וספג את הכרטיס הצהוב הראשון במשחק

שכטר נאבק בהגנה המקומית/מאור אלקסלסי
14

הפעם לופס ברח להגנת קריית שמונה, מצא את עצמו בתוך הרחבה ושחרר כדור חזק שננעץ במשקוף ויצא החוצה

18

בן שבת נכנס לפנקס לאחר שתפס את רוקאביציה בחולצה על סף הרחבה, ומנע עמדת כיבוש ודאית מהחלוץ

20
גול

0:1 להפועל באר שבע: ספורי ניגש לכדור החופשי וברגל ימין סובב אותו מכ-18 מטר לפינה הרחוקה. ביצוע מושלם

כדור חופשי מושלם לחיבורים. רמזי ספורי חוגג את שערו החמישי העונה/מאור אלקסלסי
24

שכטר היה קרוב להכפיל את יתרונה של הפועל באר שבע, אבל נגיחה שלו מכחמישה מטרים נהדפה היטב על ידי ברטקוס

33
sub-icon

דדיה נפצע ונאלץ לפנות את מקומו לדנילו אספרייה

34

לופס בפעם השנייה במשחק מצא את עצמו ברחבת האורחת, הפעם בהזדמנות גדולה הרבה יותר והוא גם בעט למסגרת, אבל ברטקוס הדרוך סיפק עצירה נפלאה

מרבה לאיים על שער קרית שמונה. לופס בועט לשער/מאור אלקסלסי
43
גול

0:2 להפועל באר שבע עוד לפני ההפסקה: לוגסי שגה, ספורי שלח בכדור ארוך את והוסיף למאזנו בישול אחרי שרוקאביציה הבקיע באחד על אחד

45

נידם בכדור עומק מצוין סידר ללוגסי הזדמנות הטובה, האחרון נבלם לקרן בשנייה האחרונה

ספורי בישל, רוקאביציה העלה את באר שבע ל-0:2 מוצדק/מאור אלקסלסי
46
sub-icon

חילוף כפול בשורות המארחת בפתיחת המחצית השנייה: שבירו החליף את רוצ'ט ובראון עלה לדקות ראשונות מאז הפציעה באפריל במקום לוגסי

59

נידם הרים, קהת הוריד למילושביץ' והחלוץ נגח מעל השער

יכול להרשות לעצמו לחייך. רוני לוי/מאור אלקסלסי
62
sub-icon

חילוף כפול בבאר שבע: יוספי ואנסה החליפו את פטרוצ'י ושכטר

65

רוקאביציה קיבל כדור מיוספי וניסה להבקיע, אבל הכדור עלה גבוה מעל השער

הסתפק בשער אחד, השלישי שלו והשני ברצף העונה בליגה. רוקאביציה/מאור אלקסלסי
72
sub-icon

יחזקאל עלה להופעתו השנייה העונה בליגה, החליף את רוקאביציה. בנוסף מיכה נכנס במקום ספורי

75

המצב הטוב ביותר של המארחת. גלזר יצא לא טוב, שבירו בעט מקרוב ואנסה הרחיק מקו השער. החלה ערבובייה ברחבה ושחקני קרית שמונה דרשו פנדל, בר נתן סימן להם להמשיך

דקות ראשונות העונה. סמואל בראון/מאור אלקסלסי
85
גול

קרית שמונה צימקה ל-2:1. ג'אפר מסר רוחב מצד ימין, גלזר נתן לכדור לעבור אותו ושבירו דחק מקרוב ולא חגג כשכבש

גלזר יצא רע, החלוץ שמושאל מבאר שבע כבש/מאור אלקסלסי
88

בכורה עגומה לבן שבת בליגת העל, שספג כרטיס צהוב שני ואדום אחרי שתפס את יחזקאל

90

גלזר ספג כרטיס צהוב על בזבוז זמן

90

מיכה כבש עמוק בתוספת הזמן, אבל שופטי המסך זיהו נבדל והשער נפסל

עדיין ללא שער ליגה בהפועל באר שבע. מיכה/מאור אלקסלסי
95

המשחק הסתיים: 1:2 להפועל באר שבע בקרית שמונה והיא תגיע גם למחזור אמצע השבוע מהמקום הראשון

הרכבי הקבוצות

שופט: דניאל בר נתן
אצטדיון: קרית שמונה
קהל: 1677

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully