וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלא אנשים חולים בסטרפטוקוק עכשיו. כך תזהו אם גם אתם

לחצי עולם כואב הגרון בתקופה הזו, אבל בעוד שיש כאב גרון שיחלוף מעצמו וללא דרמות, כשזה מגיע לסטרפ - יש כמה דברים שאתם חייבים לעשות. הנה המדריך המלא

כל מה שצריך לדעת על מחלות חורף/מערכת וואלה! NEWS

גרון מציק וכואב הוא עניין די קבוע בחורף, אבל לא כל כאבי הגרון דומים. בשונה מדלקת גרון ויראלית שעוברת תוך כמה ימים עם תרופות ללא מרשם וקצת סבלנות, ישנה גם דלקת גרון חיידקית, לרוב מסוג סטרפטוקוק, שמכה הרבה יותר חזק, כואבת יותר ובדרך כלל מלווה גם בחום. דלקת כזו, בשונה מסתם ווירוס חורפי, כבר דורשת טיפול תרופתי אמיתי.

לאחרונה המון אנשים מדווחים על דלקת גרון חמורה, אז שאלנו את ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מומחית לרפואת משפחה ומחלות זיהומיות ומנהלת תחום מחלות זיהומיות במכבי שירותי בריאות, איך מזהים סטרפטוקוק, כמה זה חמור ומה הטיפול המומלץ. הנה התשובות שלה.

  • איך מבדילים בין דלקת גרון ויראלית לדלקת שנגרמת על ידי סטרפ?

    דלקת גרון מתאפיינת בעיקר בכאבי גרון ויכולה להיות מלווה בחום. הגורמים לדלקת גרון הם מגוונים וכוללים זיהומים ויראלים שונים וכן חיידקים, שבראשם סטרפטוקוק A (או בקיצור סטרפ A). יש חפיפה רבה בין התסמינים של דלקת גרון ויראלית וחיידקית, אבל יש גם כמה הבדלים. נוכחות של תסמינים כגון נזלת, שיעול, דלקת לחמיות, צרידות, שלשול, או פצעים בפה בדרך כלל תכוון למחלה ויראלית. דלקת גרון הנגרמת על ידי סטרפ A שכיחה בעיקר בקבוצת הגילאים 5–15 שנים, בחודשי החורף והאביב. ההסתמנות הקלינית היא כאב גרון, כאבים בבליעה. בנוסף ייתכנו חום גבוה, כאב ראש, בחילות, הקאות, וכאב בטן.

    אישה עם כאב גרון. ShutterStock
    אישה עם כאב גרון/ShutterStock
  • איך מאבחנים סטרפ A?

    אפשר לאבחן את החיידק במשטח גרון. קיימים 2 סוגים של משטחי גרון: תרבית שנשלחת למעבדה, ולוקח כיום-יומיים עד לקבלת תשובה, ומשטח אנטיגן מהיר בדומה לבדיקה ביתית לקורונה, שמאפשר תשובה תוך מספר דקות.

    ילד עושה משטח גרון. ShutterStock
    ילד עושה משטח גרון/ShutterStock
  • איך מטפלים?

    אם מתקבלת תוצאה חיובית לסטרפטוקוק A במשטח הגרון, יש צורך בטיפול אנטיביוטי. אם התוצאה שלילית, לא מדובר בזיהום חיידקי ואין צורך בטיפול אנטיביוטי, אלא בסבלנות. טיפול אנטיביוטי כנגד דלקת גרון הנגרמת על ידי סטרפ A הוכח כיעיל בקיצור התסמינים של החום וכאבי הגרון, קיצור הסיכון להדבקה, ומניעת סיבוכים. יש חשיבות לבצע בדיקה לזיהוי החיידק על מנת להימנע מטיפול אנטיביוטי מיותר. הטיפול האנטיביוטי המומלץ הוא בדרך כלל (אם אין אלרגיה) ממשפחת הפניצילין. חשוב לציין כי טיפול לא מוצדק ולא נכון באנטיביוטיקה פוגע בבריאות, גורם לתופעות לוואי ולהתפתחות חיידקים עמידים שלא יגיבו לטיפול אנטיביוטי. לכן, חשוב לקחת תרופה רק באישור רופא, ולהקפיד על המינון הנכון ומשך זמן הנטילה שהומלץ לכם.

  • האם דלקת גרון כזו יכולה להסתבך?

    הסיבוכים של דלקת גרון הנגרמת על ידי סטרפ A כוללים: דלקת אוזניים, סינוסיסיס ואף אבצס בגרון. ישנם גם סיבוכים שעלולים להופיע מספר שבועות לאחר הזיהום וכוללים קדחת שגרון (Rheumatic Fever) ודלקת בכליות. כאמור, טיפול אנטיביוטי מוריד את הסיכון לסיבוכים.

  • מתי אפשר לחזור לשגרה?

    במקרה של דלקת גרון כתוצאה מסטרפ A, לאחר יממה של טיפול אנטיביוטי מתאים ובהיעדר חום ניתן לחזור לעבודה או ללימודים.

בהקשר זה חשוב לציין כי בחודש שעבר הורים ברחבי בריטניה התבקשו לשים לב לתסמינים של דלקת מסוג סטרפטוקוק A אצל ילדיהם, בעקבות עלייה מדאיגה במספר המקרים, שהובילה למותם של 190 בני אדם, מתוכם 30 ילדים ובני נוער מתחת גיל 18. סוכנות הבריאות הבריטית ביקשה מההורים לפנות לעזרה רפואית בהקדם האפשרי אם הם מזהים את סימני המחלה בילדים, על מנת למנוע מהזיהום להפוך לחמור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully