וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים סיבה טובה לשתות עוד מים? זה מאריך חיים

עודכן לאחרונה: 5.1.2023 / 8:50

מים הם מקור החיים, ולא בכדי. הם תורמים לתפקודי הגוף השונים, ובכך מסייעים למניעת מחלות. מחקר חדש גילה מה המשמעות של כל זה לאריכות החיים שלכם. הנה התוצאות

חמש עובדות על מים/מערכת וואלה!

אתם כנראה כבר יודעים ששתייה של מספיק מים הכרחית לתפקודי הגוף היומיומיים כמו ויסות טמפרטורה ושמירה על בריאות העור. אבל על פי מחקר של המכון הלאומי לבריאות שפורסם ביום שני בכתב העת eBioMedicine, שתייה מספקת של מים קשורה גם לסיכון נמוך משמעותית לפתח מחלות כרוניות, סיכון נמוך יותר למות מוקדם או סיכון נמוך יותר להיות מבוגר ביולוגית מהגיל הכרונולוגי האמיתי שלכם.

"התוצאות מצביעות על כך שהידרציה הנכונה עשויה להאט את ההזדקנות ולהאריך חיים ללא מחלות", אמרה מחברת המחקר נטליה דמיטרייבה, חוקרת במעבדה לרפואה רגנרטיבית קרדיווסקולרית במכון הלאומי ללב, ריאות ודם ב-NIH, המכון הלאומי לבריאות בבריטניה.

למידה של אילו אמצעי מניעה יכולים להאט את תהליך ההזדקנות הוא "אתגר מרכזי של רפואה מונעת", אמרו המחברים במחקר. הסיבה לכך היא שמגיפה של "מחלות כרוניות תלויות גיל" מתהווה כאשר אוכלוסיית העולם מזדקנת במהירות.

אישה שותה כוס מים. ShutterStock
תשתו עוד קצת מים. אישה שותה מים/ShutterStock

המחברים חשבו שהידרציה האופטימלית עשויה להאט את תהליך ההזדקנות, בהתבסס על מחקר דומה שנערך בעכברים שהראה כי הגבלת מים וקיצרה את תוחלת החיים של עכברים בשישה חודשים, השווה לכ-15 שנות חיים אנושיות.

באמצעות נתונים בריאותיים שנאספו במשך 30 שנה מ-11,255 מבוגרים צוות המחקר מצא כי מבוגרים עם רמות נתרן בדם בקצה הגבוה של הטווח הנורמלי - 135-146 מא"ק לליטר (mEq/L) - היו בעלי תוצאות בריאותיות גרועות יותר מאלו שבקצה התחתון של הטווח. איסוף הנתונים החל בשנת 1987 כאשר המשתתפים היו בשנות ה-40 או ה-50 לחייהם, והגיל הממוצע של המשתתפים בהערכה הסופית במהלך תקופת המחקר היה 76.

עוד בוואלה!

זה מה שיקרה לגוף שלכם כשתתחילו לשתות יותר מים

לכתבה המלאה

לאנשים עם רמות מעל 142 מא"ק לליטר היה סיכוי גבוה ב-10 עד 15 אחוזים להיות מבוגרים ביולוגית מהגיל הכרונולוגי שלהם בהשוואה למשתתפים בטווח של 137 עד 142 מא"ק לליטר. למשתתפים עם סיכון גבוה יותר להזדקנות מהירה יותר היה גם סיכון גבוה ב-64 אחוזים לפתח מחלות כרוניות כמו אי ספיקת לב, שבץ מוחי, פרפור פרוזדורים, מחלת עורקים היקפיים, מחלות ריאות כרוניות, סוכרת ודמנציה.

אנשים עם רמות מעל 144 מא"ק לליטר היו בסיכון גבוה ב-50 אחוזים להיות זקנים ביולוגית יותר מכפי גילם ובסיכון גבוה ב-21 אחוזים למוות מוקדם. מבוגרים עם רמות נתרן בדם בין 138 ל-140 מא"ק לליטר, לעומת זאת, היו בסיכון הנמוך ביותר לפתח מחלה כרונית. למחקר לא היה מידע על כמה מים שתו המשתתפים.

מה זה גיל ביולוגי?

הגיל הביולוגי נקבע על ידי סמנים ביולוגיים המודדים את הביצועים של מערכות ותהליכים שונים של איברים, כולל סמנים ביולוגיים לב וכלי דם, תפקוד כליות, תפקודים נשימתיים, מטבוליים, חיסונים ודלקתיים. רמות נתרן גבוהות בדם לא היו הגורם היחיד הקשור למחלה, למוות מוקדם וסיכון להזדקנות מהירה יותר - הסיכון היה גבוה יותר גם בקרב אנשים עם רמות נתרן נמוכות בדם.

דם. Giphy
שאלה של רמות הנתרן. אילוסרציה של דם/Giphy

המחקר ניתח את המשתתפים על פני תקופה ארוכה של זמן, אך הממצאים אינם מוכיחים קשר סיבתי בין רמות הנתרן בסרום לבין התוצאות הבריאותיות הללו, אמרו המחברים. דרושים מחקרים נוספים, הם הוסיפו, אך הממצאים יכולים לעזור לרופאים לזהות ולהנחות חולים בסיכון.

כמחצית מהאנשים לא שותים מספיק

כמחצית מהאנשים ברחבי העולם אינם עומדים בהמלצות לצריכת מים כוללת יומית, על פי מספר מחקרים שציטטו מחברי המחקר החדש. "ברמה הגלובלית עשויה להיות לזה השפעה משמעותית", אמרו החוקרים. "ירידה בתכולת המים בגוף היא הגורם השכיח ביותר שמגביר את הנתרן בדם, וזו הסיבה שהתוצאות מצביעות על כך ששמירה על לחות טובה בגוף עשויה להאט את תהליך ההזדקנות ולמנוע או לעכב מחלות כרוניות".

אז כמה מים צריך לשתות בכל יום? ההמלצה לשתות שמונה כוסות מים ביום היא אחת ההמלצות התזונתיות המוכרות ביותר והיא אפילו מופיעה בהמלצות של אתרים ממשלתיים. אולם מחקר חדש שפורסם לאחרונה, המחמיר ביותר עד כה על מים, מגלה שאנשים צורכים מגוון רחב של כמויות מים. חלק מהם צריכים רק 1.5 עד 1.8 ליטר ביום, פחות משני הליטרים המומלצים בדרך כלל.

  • עוד באותו נושא:
  • מים
  • שתיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully