וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכותרות הכריזו על התרופה כ"פריצת דרך", אז למה 3 אנשים מתו ממנה?

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 15:03

לפני כחודש הכריזו הכותרות על התרופה lecanemab כ"משנת חיים" עבור חולי אלצהיימר. כעת מתגלה שהחששות שלוו לפרסום התרופה מתגלים כאמיתיים מאוד עם מוות שלישי של מטופלת בה. הנה כל הפרטים

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

אלצהיימר היא מחלה מפחידה מאוד, ולכן כשפורסם כי יש נוגדן חדש שמאט את הירידה הקוגניטיבית אצל חלק מהחולים - ההלתהבות היתה גדולה. ואולם, מוות שלישי הקשור לתרופה במהלך הבדיקות הקליניות שלה מגביר את החששות לגבי בטיחותה.

רשומות רפואיות חדשות חשפו כי אישה בת 79 מפלורידה שהשתתפה בניסוי של הנוגדן מתה באמצע ספטמבר, לאחר שחוותה נפיחות מוחית ודימום נרחבים, כמו גם התקפים. מדעני מוח שבדקו את הרשומות מאמינים שמותה נגרם ככל הנראה על ידי הנוגדן של התרופה, שקרויה lecanemab ונחשבת לפורצת דרך בתחום הטיפוח באלצהיימר.

"הנפיחות המוחית והמיקרו דימומים... עלולים להיות תופעת לוואי רצינית של תרופת המחקר, וצריך להעריך אותם על ידי חוקרי ניסוי", אמר אליס ואן אטן, מדען מוח ונוירולוג באוניברסיטת ליידן לאתר SCIENCE.

חברת הביוטק היפנית Eisai Co, שמייצרת את התרופה, לא חשפה את מותה של האישה השלישית בהצהרה החגיגית שערכה בחודש שעבר בכנס האלצהיימר השנתי בסן פרנסיסקו. במהלך הכנס החברה חשפה נתונים מניסוי שלב 3 של lecanemab שהראו האטה בקצב הירידה הקוגניטיבית בקרב חולי אלצהיימר מוקדם, בממוצע של 27 אחוזים במשך 18 חודשים.

חשוב לומר כי המוות החדש שנחשף מגיע על רקע דיווחים אחרים על דימום מוח רציני ונפיחות בניסוי הקליני המרכזי, ושני מקרי מוות נוספים בשלבי הניסוי האחרים. חברת Eisai, שייחסה את מקרי המוות והפציעות המוחיות הקודמות לגורמים שאינם קשורים לתרופה, סירבה להגיב על מותה של האישה מפלורידה, תוך ציון חשש לפרטיות המטופלים. "כל האירועים החמורים, כולל המתים, מדווחים ל-Eisai ונחשבים בהערכת המחקר שלנו", אמר דובר החברה בהצהרה בכתב ל-Science.

"מידע זה מסופק ל-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) ולרשויות רגולטוריות אחרות, כמו גם לוועדות ביקורת עצמאיות עבור המחקר", הוסיף הדובר. לדבריו, כי יש לקחת בחשבון את הגיל והמצב הרפואי של כל משתתף בניסוי בעת הערכת מוות. לאישה מפלורידה, לעומת זאת, לא היו בעיות בריאות ברורות, מלבד הסימנים שלה למחלת אלצהיימר מוקדמת, על פי הרשומות הרפואיות שלה.

עוד בוואלה!

כריס המסוורת' בסיכון מוגבר לאלצהיימר. מה בדיוק זה אומר?

לכתבה המלאה
ניסוי קליני בתרופה חדשה לאלצהיימר. AP
"יש לקחת בחשבון את הגיל והמצב הרפואי של כל משתתף בניסוי". ניסוי קליני בתרופה לאלצהיימר/AP

Eisai דיווחו על 13 מקרי מוות בניסוי הקליני המרכזי, בו השתתפו כ-1,800 אנשים. מקרי מוות צפויים בהתחשב בגיל ובבריאות של אוכלוסיית המחקר, והחברה טוענת שהמספרים היו דומים בקבוצות שקיבלו Lecanemab ופלסבו. אבל הפרטים של כל מקרה מוות לא פורסמו, כך שברוב המקרים מדענים לא הצליחו להעריך באופן עצמאי אם התרופה גרמה למותם.

Lecanemab היא אחת מכמה תרופות ניסיוניות לאלצהיימר המכוונות לבטא עמילואיד, החלבון המצטבר במוחם של אנשים עם המחלה. רבים מאמינים שבטא העמילואיד הוא שאחראי למוות של תאי מוח שגוזל מאנשים זיכרונות ובסופו של דבר הורג אותם, אם כי משקעים של החלבון נמצאים גם במוחם של אנשים בריאים.

עוד כמה דברים שחשוב לדעת על אלצהיימר:
לראשונה זה 20 שנה: אושרה תרופה חדשה לאלצהיימר
אם אתם אוכלים את המזונות האלה הסיכון לאלצהיימר עולה

נוגדנים שפוגעים בעמילואיד גורמים לעיתים קרובות לנפיחות מוחית ולדימום, מצב המכונה הפרעות הדמיה הקשורות לעמילואיד הגורם לבצקת (ARIA) מכיוון שהוא מאובחן באמצעות הדמיה מוחית. "אנחנו צריכים לשנות את השם... כי אלה לא רק חריגות הדמיה, כפי שממחיש המקרה הזה", אמר הנוירולוג ומדען המוח אנדראס שארידימו מאוניברסיטת בוסטון, שבחן את הרישומים של האישה. "זו תסמונת קלינית אמיתית, שעלולה להיות קטלנית", הוסיף.

הצטברות פלאק של עמילואיד בטא במוח של חולה אלצהיימר. ShutterStock
הנוגדנים שפוגעים בעמילואיד עלולים להזיק. הצטברות פלאק של עמילואיד בטא במוח/ShutterStock

בשני מקרי המוות הקודמים הקשורים לתרופה, נוירולוגים אמרו שהשימוש של החולים בנוגדי קרישה החמיר את הנפיחות והדימום במוח. האישה מפלורידה קיבלה מנה מינימלית של הפרין נוגד קרישה לאחר שאושפזה בבית החולים, אך מספר נוירולוגים התנערו מכך כגורם תורם לבעיות הפתאומיות שלה ולמוות הסופי שלה.

לא ברור אם האישה קיבלה עירוי של הנוגדן או פלצבו במהלך הניסוי שנמשך 18 חודשים. אבל היא כן קיבלה את התרופה במשך 6 שבועות בשלב ההארכה - שבו כל משתתף יכול לבחור בטיפול. לפני תחילת שלב ההארכה, סריקת מוח גילתה סימנים של כמה שטפי דם, אך הם לא היו רציניים מספיק כדי לשלול אותה מהשתתפות בניסוי.

חברתה של האישה תיארה סדרה מזעזעת של אירועים שהחלה עם עירוי הראשון של הנוגדן כחלק מהניסוי הארוך באוגוסט. "היא הייתה כל כך עייפה. היא לא קמה מהמיטה במשך יומיים מלבד אולי לאכול יוגורט או ללכת לשירותים", סיפרה החברה. כעבור שבועיים, לאחר העירוי השני, האישה התלוננה על כאבי ראש עזים, "לא הצליחה להשלים משפטים", וחשה יותר ויותר מבולבלת בעניינים יומיומיים, נזכרת חברתה.

ב-14 בספטמבר, כאשר הייתה במסעדה, האישה חוותה מה שנראה כמו שבץ מוחי. היא הובהלה לבית החולים, שם חברתה הודיעה לרופאים שהאישה נוטלת את התרופה הניסיונית. סריקות מוח הראו עשרות אזורים של דימום ונפיחות מוחית כה נרחבת עד שהקפלים האופייניים של קליפת המוח "התמזגו ונמעכו" בחלקים ניכרים של מוחה. לאור היעדר גורמים פוטנציאליים אחרים לנזק מוחי המצוין ברשומות הרפואיות - יש סיכוי סביר בהחלט שהסיבה לכך הייתה התרופה.

רישומי בית החולים מראים כי חוקר הניסוי הקליני, שפנה אליו לאחר אשפוז האשה, חשד ב-ARIA והאיץ בטיפול בסטרואידים - מה שהרופאים ניסו ללא תועלת משמעותית. היא החלה לסבול מאי ספיקת איברים ודלקת ריאות, ומתה 5 ימים לאחר האשפוז.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully