וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 ההרגלים שמורידים את הסיכון לשבץ מוחי בכמעט חצי

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 10:12

מחקר חדש מצא כי 7 פעולות בריאותיות (חלקן ממש קלות) יכולות לצמצם את הסיכון שלכם ללקות באחד המצבים הרפואיים הכי מסוכנים. אלה המסקנות שלו

סימני האזהרה לשבץ מוחי/משרד הבריאות

הקפדה על שבעה הרגלים בריאים עשויה להפחית כמעט בחצי את הסיכון ללקות בשבץ מוחי, כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת טקסס ביוסטון. לפי המחקר, שמירה על תזונה נכונה ופעילות גופנית סדירה יכולים אפילו לקזז כל סיכון גנטי, והשלבים העיקריים האחרים כוללים אי עישון וירידה במשקל.

מומחים עקבו אחרי 11,500 מבוגרים בגיל העמידה בארה"ב במשך כמעט 30 שנה, וראו כיצד אורח חייהם השפיע על הסיכון שלהם לשבץ מוחי. ההרגלים, שהוכנו על ידי איגוד הלב האמריקני, מכונים Life's Simple 7. למרות שרשומים כשבעה, רק ארבעה הם גורמים הניתנים לשינוי. שלושת האחרים - שמירה על לחץ דם תקין, שליטה בכולסטרול והפחתת רמת הסוכר בדם - הם למעשה השפעות של שמירה על בריאות.

שבץ מוחי היא מחלה מסוכנת ונפוצה, במיוחד בגיל מתקדם. במדינות המפותחות שבץ עומד במקום שלישי בסיבות המוות ולאנשים ששרדו את השלב החריף, הוא מהווה את הסיבה המובילה לנכויות קשות לכל החיים.

גיל, לחץ דם גבוה, עישון, השמנת יתר, אורח חיים בישיבה וסוכרת ידועים כמגבירים את הסיכון לשבץ מוחי. גורם סיכון נוסף הוא היסטוריה משפחתית של המצב.

שבץ מוחי. ShutterStock
Life's Simple 7. הדמיה של שבץ מוחי/ShutterStock

המחקר שפורסם בכתב העת של איגוד הלב האמריקני, עקב אחר 11,568 מבוגרים בגילאי 45 עד 64 במשך 28 שנים בממוצע. כל המשתתפים קיבלו "ציון סיכון לשבץ מוחי" - בהתבסס על בדיקות דם שזיהו מוטציות מובהקות הקשורות לאירועים הקטלניים. הבדיקה העריכה את הסבירות שהם יסבלו משבץ במהלך חייהם, על סמך ה-DNA שלהם בלבד.

התיעוד הרפואי שלהם נבדק גם כדי לראות עד כמה הם עקבו אחר שבעת הרגלי החיים. רמת כולסטרול נמוכה נמדדה על סמך האם וכמה תרופות להורדת שומנים בדם - כמו סטטינים - הם נוטלים. לחץ הדם נמדד גם לפי התרופות שאנשים קיבלו, בעוד שרמת הסוכר בדם נמדדה על סמך האם הם מטופלים בסוכרת. סטטוס עישון נלקח בחשבון, BMI וגם משקל גוף, כמו כן אכילת פירות וירקות נלקחה בחשבון ופעילות גופנית נמדדה בדקות בשבוע.

7 ההרגלים

  • אכילה סדירה של ירקות ופירות
  • שמירה על המשקל
  • פעילות גופנית קבועה
  • אי עישון
  • שמירה על לחץ דם
  • שמירה על סוכר מאוזן
  • שמירה על רמת כולסטרול בריאה

למשתתפים בסיכון הגנטי הגבוה ביותר ובריאות הלב הגרועה ביותר היה הסיכון הגבוה ביותר ללקות בשבץ מוחי, בסביבות 25 אחוזים. אבל עבור אלה שעקבו אחרי Life's Simple 7 הסיכון ירד ב-30 עד 43 אחוזים. מעקב אחר השיטות האחרות הוסיף גם לכמעט שש שנים נוספות של חיים ללא שבץ. בסך הכל, הקבוצה הבריאה ביותר ראתה גם את מספר המקרים המועטים ביותר של שבץ מוחי (6 אחוזים), בעוד שהכי הרבה היו אצל אלה שעקבו אחרי ההרגלים הכי פחות (57 אחוזים).

"המחקר שלנו אישר ששינוי גורמי סיכון של אורח חיים, כמו שליטה בלחץ הדם, יכולים לקזז סיכון גנטי לשבץ מוחי", אמרה העורכת הראשית, פרופסור מרים פורנאג', גנטיקאית מאוניברסיטת טקסס ביוסטון. "אנחנו יכולים להשתמש במידע גנטי כדי לקבוע מי נמצא בסיכון גבוה יותר ולעודד אותם לאמץ אורח חיים קרדיווסקולרי בריא, כמו מעקב אחר Life's Simple 7 של AHA, כדי להוריד את הסיכון הזה ולחיות חיים ארוכים ובריאים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully