וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם אתם אוכלים את המזונות האלה הסיכון לאלצהיימר עולה

עודכן לאחרונה: 7.12.2022 / 8:41

מחקר רחב היקף שבדק את התזונה של כ-10 אלפים בני אדם גילה כי צריכת מזונות אולטרה מעובדים מורידה את היכולות של המוח בעשרות אחוזים ואף עלולה לגרום למחלות ניווניות כמו אלצהיימר. הנה הפרטים

ד"ר נועה ברגמן מסבירה מה גורם לאלצהיימר, האם יש דרך למנוע את המחלה, ואיך מטפלים במי שכבר חלה/מערכת וואלה!

כולנו אוכלים אותם - מזונות מעובדים במיוחד כמו פיצה קפואה או שניצלים מוכנים מראש הופכים את החיים העמוסים שלנו לקלים הרבה יותר. למעשה, מזון אולטרה-מעובד מהווה כעת שני שליש מהקלוריות בתזונה של ילדים ובני נוער, והנתונים האלה לא רק תורמים לעליה במשקל, אלא ייתכן ואפילו מעלים את הסיכון לירידה קוגניטיבית.

מחקר שפורסם ביום שני בכתב העת JAMA Neurology מצא כי גברים ונשים שאכלו הכי הרבה מזונות אולטרה-מעובדים היו בעלי שיעור מהיר יותר של ירידה קוגניטיבית הכללית (28 אחוזים) ושיעור מהיר יותר של ירידה בתפקוד הניהולי האחראי במידה רבה על ויסות רגשי ועל תפקוד חברתי ולימודי (25 אחוזים) בהשוואה לאנשים שאכלו את הכמות הנמוכה ביותר של מזון מעובד.

המחקר, שהוצג בכנס הבינלאומי של איגוד האלצהיימר לשנת 2022 בסן דייגו, עקב אחרי למעלה מ-10,000 ברזילאים במשך עד 10 שנים. קצת יותר ממחצית המשתתפים במחקר היו נשים, אנשים בעלי השכלה, והגיל הממוצע היה 51. בדיקות קוגניטיביות, שכללו זכירת מילים מיידית ומושהית, זיהוי מילים ושטף מילולי בוצעו בתחילת המחקר ובסיומו, והמשתתפים נשאלו לגבי התזונה שלהם.

"בברזיל, מזונות אולטרה מעובדים מהווים 25 עד 30 אחוזים מסך צריכת הקלוריות. יש לנו מקדונלד'ס, בורגר קינג ואנחנו אוכלים הרבה שוקולד ולחם לבן. זה לא מאוד שונה, למרבה הצער, ממדינות מערביות רבות אחרות", אמרה אחת מעורכי המחקר ד"ר קלאודיה סומוטו, עוזרת פרופסור בחטיבה לגריאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סאו פאולו.

"58 אחוזים מהקלוריות הנצרכות על ידי אזרחי ארצות הברית, 56.8 אחוזים מהקלוריות הנצרכות על ידי אזרחים בריטיים, ו-48 אחוזים מהקלוריות שצורכים קנדים מגיעים ממזונות אולטרה-מעובדים", אמרה סומוטו.

חימום פיצה במיקרוגל. ShutterStock
ארוזים ומכונים לאכילה. פיצה במיקרוגל/ShutterStock

מה זה מזון אולטרה מעובד?

על פי משרד הבריאות הישראלי מוצרים הכוללים כולל מרכיבים שתתקשו לאתר במטבח הביתי, כמו מיצוי רכיבי מזון, וכן תוספים תעשייתיים ומתוחכמים (היוצרים או משפרים את הצבע, המרקם והטעם) המשפיעים על הרגלי הצריכה ותחושת השובע הטבעית. מוצרי המזון האולטרה־מעובד הם בדרך כלל ארוזים, מוכנים לאכילה מיידית בכל מקום ובכל זמן, או לאחר הכנה מינימלית (הוספת מים רותחים, חימום במיקרוגל וכד').

"לאנשים שצרכו יותר מ-20 אחוזים מהקלוריות היומיות ממזונות מעובדים הייתה ירידה מהירה יותר ב-28 אחוזים בקוגניציה הכללית וירידה מהירה יותר ב-25 אחוזים בתפקוד הניהולי בהשוואה לאנשים שאכלו פחות מ-20 אחוזים", אמרה מחברת המחקר נטליה גונסאלבס, א. חוקר במחלקה לפתולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סאו פאולו.

זול, קל ויכול להרוג אתכם

בנוסף להשפעה על הקוגניציה, מזונות אולטרה מעובדים כבר ידועים כמעלים את הסיכון להשמנה, בעיות לב ומחזור הדם, סוכרת, סרטן ותוחלת חיים קצרה יותר. מזונות מעובדים בדרך כלל עשירים בסוכר, מלח ושומן, כולם מקדמים דלקת בכל הגוף, שהיא "אולי האיום הגדול ביותר להזדקנות בריאה בגוף ובמוח", אמר לאתר CNN ד"ר רודי טנזי, פרופסור לנוירולוגיה בהרווארד בית ספר לרפואה ומנהל יחידת המחקר לגנטיקה והזדקנות בבית החולים הכללי של מסצ'וסטס בבוסטון.

"מכיוון שהם נוחים כארוחה מהירה, הם גם מחליפים אכילת מזון עשיר בסיבים צמחיים שחשובים לשמירה על הבריאות והאיזון של טריליוני החיידקים במיקרוביום המעי שלך", הוסיף טנזי, "וזה במיוחד חשוב לבריאות המוח ולהפחתת הסיכון למחלות מוח הקשורות לגיל כמו מחלת אלצהיימר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully