וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צחצוח שיניים פעמיים ביום לא מגן על שיני הילד. אז מה כן?

פרופ' יהונתן מן

עודכן לאחרונה: 14.12.2022 / 11:37

בעשור האחרון המים בישראל לא מכילים פלואוריד. בעקבות זאת משרד הבריאות אימץ המלצות חדשות לגבי משחות שיניים לילדים, אולם מרבית המשחות בשוק לא מכילות את ריכוזי הפלואוריד הנדרשים. אז מה תוכלו לעשות כדי לשמור על שיני הילדים?

מברשת השיניים מכילה חיידקי צואה, הרפס וצהבת/מערכת וואלה!

פלואוריד תורם באופן משמעותי לשמירה על בריאות השיניים. אולם כיום, הילדים שלנו לא מקבלים פלואוריד במי השתייה. למרות עדכון ההמלצות של משרד הבריאות, גם מרבית משחות השיניים לילדים שנמכרות היום לא מכילות פלואוריד בריכוזים מספיקים כדי להגן על השיניים. לכן, אם אנחנו רוצים להבטיח לילדינו שיניים בריאות וללא עששת, לא מספיק שנקפיד לצחצח להם את השיניים פעמיים ביום ונשמור שלא יאכלו יותר מדי מאכלים מזיקים לשיניים, עלינו גם לוודא שמשחת השיניים שבה אנו משתמשים מעניקה להם הגנה מספקת. אם כן, מה הוא פלואוריד ולמה חשוב לשים לב לנושא לצורך שמירה על שיניי ילדינו?

פלואוריד, היון השלילי של היסוד פלואור, משפיע על בריאות השיניים במספר דרכים: הוא מונע המסה של מינרלים מגביש האמייל, השכבה החיצונית והחזקה ביותר של השן, מעודד הוספה של מינרלים שמחזקים את האמייל ומפריע לפעילות החיידקים שפוגעים בשיניים על ידי הפרשת חומצה.

עד תחילת שנות ה-80, 90 אחוזים ויותר מכלל הילדים בישראל סבלו מבעיות בשיניים, ועששת הייתה בעיה נפוצה ביותר בקרב ילדים. מאז 1981, שנה בה החל פרויקט הפלרת המים לשתייה במדינה, מצב שיניי הילדים הישראלים הלך והשתפר.

עוד על צחצוח שיניים בילדים:
פה גדול: כך תצחצחו שיניים נכון לילדים בגיל הרך
הנה סיבה ממש טובה לגרום לילד לצחצח שיניים

כאשר הפלואוריד נספג בגוף בצורה סיסטמית דרך מי השתייה, הוא מחזק את האמייל של השיניים עוד משלבי התפתחותן ולפני בקיעתן לחלל הפה, ובהמשך כשהוא מופרש ברוק ושומר על רמות מספיקות של פלואוריד בפה, שממשיכות להגן על השיניים.

ילד מצחצח שיניים. Vitalinka, ShutterStock
תבדקו את משחת השיניים. פעוט מצחצח שיניים/ShutterStock, Vitalinka

אולם למרות שהפלרת מי השתייה נחשבת לאחת מההצלחות הגדולות של תחום בריאות הציבור במאה ה-20 , בשנת 2013 החליטה שרת הבריאות דאז ,יעל גרמן ,להפסיק את הפלרת המים, ומאז 2014 ועד היום, מי השתייה במדינה אינם מכילים את הפלואוריד הנדרש כדי לשמור על בריאות השיניים, והתוצאות הן פגיעה מתמשכת במצב השיניים של ילדים.

מחקר שבוצע על ידי יחידת המחקר של מכבידנט, בחן את התחלואה בעששת בילדים בין השנים 2014 ל-2019. המחקר הצביע על כך שהפסקת הפלרת מי השתיה בארץ הביאה לעלייה משמעותית ביותר בתחלואה הדנטלית בילדים. המחקר, שהתפרסם השנה בכתב העת הרפואי Israel Journal of Health Policy Research מאשש גם ממצאים שעלו במחקרים קודמים על חשיבות ההפלרה, שהפגיעה במצב השיניים של הילדים גוברת ככל שהמעמד הסוציו-אקונומי של משפחתם נמוך יותר. פגיעה חמורה זו לא רק העלתה את התחלואה, אלא, גרמה, כמובן, לעלויות טיפול גבוהות יותר הן לפרט והן למדינה.

ההמלצות שונו אבל הפלואוריד עדיין חסר

בעקבות הפגיעה המתמשכת במצב בריאות שיניי הילדים, ביוני 2021, פרסם משרד הבריאות המלצות מעודכנות לגבי משחות שיניים לילדים, שהותאמו להמלצות הבינלאומיות העדכניות. ריכוז הפלואוריד במשחות שיניים נמדד במדד שבוחן מספר חלקיקים למיליון (PPM - מדד מקובל למדידת ריכוז חומרים). מחקרים מראים כי ריכוז פלואוריד מתחת ל-PPM1,000 (חלקים למיליון) במשחות שיניים, הוא נמוך מדי מכדי להועיל לבריאות השן.

לפי ההמלצות המעודכנות של משרד הבריאות, צריך לצחצח את שיניי הילדים, מרגע בקיעת השן הראשונה, במשחות שיניים עם ריכוז פלואוריד של PPM 1,000. עד גיל שנתיים, קובע הנוהל המעודכן של משרד הבריאות, יש לשים על המברשת כמות משחה מזערית שגודלה כגודל גרגיר אורז, ומגיל שנתיים עד שש יש לשים משחה בגודל של גרגיר אפונה. מעל גיל שש ההמלצות הן לעבור למשחת שיניים עם ריכוז פלואוריד של PPM 1,400-PPM 1,500.

הבעיה היא שלמרות ההמלצות, עד היום לא שינו החברות המייצרות את משחות השיניים לילדים את ריכוז הפלואוריד במשחות כדי להתאים לתנאים החדשים. נכון להיום, משחות השיניים לילדים עד גיל שנתיים שנמכרות בישראל, חלקן, כלל לא מכילות פלואוריד. במשחות השיניים לילדים בין הגילים שנתיים עד שש שנמכרות היום הריכוזים של הפלואוריד בחלק נכבד מן המשחות נעים בין PPM500 ל-PPM600, ורק בחלק קטן ממשחות השיניים ניתן למצוא ריכוזי פלואוריד שמתקרבים לריכוז הנדרש בהתאם להמלצות המעודכנות ולהיעדר הפלואוריד במי השתייה בישראל.

לכן, עד להחזרת הפלואוריד למי השתיה, אנחנו ההורים, היחידים שנוכל לפעול כדי לשמור על שיניי ילדינו. על ידי הברשת השיניים פעמיים ביום ובבדיקת ריכוז הפלואוריד במשחת השיניים אותה אנו רוכשים. זכרו לבדוק את כמות הפלואוריד במשחות, ובידקו שהיא מכילה 1000 יחידות למיליון פלואוריד, כמומלץ על ידי משרד הבריאות.

פרופ' יהונתן מן הוא מנהל המחקר הרפואי, מכבידנט והמחלקה לרפואת שיניים קהילתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully