וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צחצוח שיניים לתינוקות ופעוטות: הנחיות חדשות להורים

עודכן לאחרונה: 3.5.2021 / 11:07

משרד הבריאות הוציא הנחיות מעודכנות להורים בנוגע לצחצוח שיניים לתינוקות ופעוטות וממליץ מעתה להשתמש במשחת שיניים עם פלואוריד החל מבקיעת השן הראשונה. הנה מה שאתם חייבים לדעת

ילדה מצחצחת שיניים. ShutterStock
פלואוריד מהשן הראשונה. ילדה מצחצחת שיניים/ShutterStock

משרד הבריאות הוציא לאחרונה הנחיות מעודכנות הנוגעות לצחצוח שיניים בילדים ותינוקות. העדכון המשמעותי ביותר נוגע לתינוקות ופעוטות, שמעתה, כך ממליץ המשרד, יש לצחצח את שיניהם בעזרת משחת שיניים המכילה פלואוריד החל מבקיעת השן הראשונה שלהם.

עד לעדכון הזה, הנחיות המשרד המליצו על צחצוח שיניים לפעוטות ללא משחה עד לגיל שנתיים. הסיבה לשינוי היא העובדה שהפלרת מי השתייה בישראל הופסקה בשנת 2014 ומאז מתריעים מומחים כי ילדי ישראל מצויים בסיכון מוגבר לעששת בשל כך. עששת היא מחלה זיהומית במסגרתה חיידקים מרובד החיידקים בפה עלולים לגרום לנזק ולהרס של רקמות השן הקשות.

"ההנחיות שהתקבלו עכשיו בארץ התקבלו באירופה ב-2019 ובארה"ב הן קיימות החל משנת 2017 - כך שישראל נמצאת בפיגור ניכר אחרי אירופה וארה"ב וההנחיות החדשות הן פשוט יישור קו עם הנהוג שם", אומרת ד"ר אסתי דוידוביץ', יו"ר האיגוד לרפואת שיניים לילדים בשיחה עם וואלה! בריאות.

פעוט מוציא שיניים. ShutterStock
עלייה במספר הילדים שסובלים מעששת בגיל צעיר. תינוק מוציא שיניים/ShutterStock

לדבריה, בשנים האחרונות רופאי השיניים בהחלט עדים לעלייה במספר המקרים של ילדים ופעוטות שסובלים מעששת ומגיעים לטיפולים בעקבות נזקים לשיניים. "אין ספק שיש עלייה ממשית במקרי העששת בילדים. קשה מאוד לקבוע מה המקור שלה, משום שפחות או יותר בסמוך להפסקת הפלרת המים, השר ליצמן העביר גם את חוק טיפולי השיניים חינם לילדים, וטיפולי השיניים הפכו נגישים יותר".

ההנחיות החדשות

בהנחיות המעודכנות של משרד הבריאות, מומלץ לצחצח שיניים לפעוטות (מבקיעת השן הראשונה עד גיל 6) בעזרת מברשת שיניים רכה או בד גאזה ומשחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז של 1000 חלקים למיליון. ההנחיות מפרטות עוד את ריכוז הפלואוריד וכמות המשחה המומלצת לשימוש בצחצוח בכל קבוצת גיל:

מבקיעת השן הראשונה עד גיל שנתיים - מומלץ להשתמש בכמות משחה מזערית בגודל "גרגר אורז".

שנתיים עד גיל שש - יש להגדיל את כמות המשחה לגודל "אפונה" יש לעודד את הילד לירוק את שאריות המשחה מפיו. זמן צחצוח מומלץ הוא כשתי דקות.

מגיל 6 ומעלה, יש להשתמש במשחת שיניים המכילה פלואוריד בריכוז של 1,450 חלקים למיליון. כמות המשחה יכולה להיות גדולה יותר מ"גודל אפונה". יש לירוק את שאריות המשחה לאחר הצחצוח.

תדירות הצחצוח המומלצת לילדים היא פעמיים ביום - בוקר וערב, ועד גיל 9 ההמלצה היא שההורים יבצעו את פעולת הצחצוח עבור ילדיהם, על מנת שהיא תיעשה בצורה יסודית מספיק.

אישה מצחצחת שיניים. ShutterStock
לא בטוח שיהיה לכם קל למצוא משחה לילדים שעומדת ברף ההנחיות. אישה מורחת משחת שיניים על מברשת/ShutterStock

ד"ר דוידוביץ' הסבירה שפלואוריד חשוב משום שהוא חודר למבנה הגבישי של השן וגורם לו להיות עמיד יותר בפני התקפות חומציות שנגרמות על ידי עששת. פרט להנחיות של משרד הבריאות, דוידוביץ' הוסיפה עוד כמה דגשים משלה להורים לילדים בגיל הרך המעוניינים לשמור על בריאות השיניים והפה של ילדיהם. היא ממליצה להימנע מהנקות או האכלות מבקבוק באמצע הלילה לאחר בקיעת השן הראשונה. לאחר הנקת הערב האחרונה, יש לצחצח את השיניים ולנקות את הפה.

בנוסף, מומלץ להגיע לבדיקה ראשונה אצל רופא השיניים עם בקיעת השן הראשונה ולא יאוחר מגיל שנה. לדבריה, המטרה של הביקור הראשוני הזה היא כדי לתת הדרכה נכונה להימנעות מהרגלים שעלולים להגדיל את הסיכון והחשיפה לעששת, כמו האכלות לילה - למשל.

כאמור, דוידוביץ' מברכת על העדכון בהנחיות של משרד הבריאות אך היא מזהירה שהורים עשויים להתקשות למצוא עבור ילדיהם משחות שיניים שעומדות בהנחיות, שכן רוב משחות השיניים לילדים מכילות פלואוריד במינון נמוך מזה המומלץ כעת. "מה שחשוב הוא שגם החברות שמייצרות את משחות השיניים לילדים יישרו קו עם ההנחיות החדשות. ברוב משחות השיניים המיועדות לגיל 0-6 יש ריכוז פלואוריד של פחות מאלף חלקים למיליון", אמרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully