וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק סרטן: מעשנים עלולים להיות בסיכון גבוה יותר ל-56 מחלות שונות

עודכן לאחרונה: 5.12.2022 / 10:19

מעשנים יודעים שהררגל שלהם הוא מאוד לא בריא ומסוכן, אבל בעוד רבים חושבים שהסיכון הוא "רק סרטן", מחקר ענק גילה שיש עוד הרבה מחלות שעישון גורם, וכמה מהן מסכנות חיים. אבל יש גם תובנה משמחת

ככה זה נראה כשמנקים נזקים של 21 שנות עישון מהקירות/@camelgum.

מחקר חדש שנערך בסין מצא כי מעשנים נמצאים בסיכון מוגבר ל-56 מחלות שונות. כפי שניתן לצפות, כמה סוגי סרטן נכנסו לרשימה, אבל, היו גם מחלות שהשפיעו על מערכות גוף רבות אחרות, מהמוח ועד הכבד והלבלב, ואפילו העיניים.

עישון טבק ממשיך להוות איום מרכזי על בריאות הציבור ברחבי העולם, במיוחד במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. בסין, עישון קשור ללמעלה ממיליון מקרי מוות מדי שנה, ומספר המעשנים רק הולך וגדל. המחקר החדש, שהוא שיתוף פעולה בין אוניברסיטת אוקספורד ומספר מוסדות סיניים, השווה בין אנשים שמעולם לא עישנו, אלה שעישנו באופן קבוע בשלב מסוים בחייהם, ואלה שמעשנים כעת, ובחן את הסיכון שלהם לפתח או למות ממחלות מסוימות במהלך חייהם.

מעשנים? אתם חייבים לקרוא את הכתבות האלה:
כל מי שמעל גיל 55 ועישן אי פעם חייב לעבור את הבדיקה הזו
מדהים! זה מה שיקרה לכם כשתפסיקו לעשן - שלב אחר שלב

המחקר שפורסם ב-The Lancet Public Health היה נרחב, ובחן 85 סיבות מוות ו-480 מחלות שונות. הנתונים הגיעו מה-China Kadoorie Biobank. למעלה מ-512 אלף מבוגרים גויסו למחקר בין השנים 2004 ו-2008, והם היו במעקב במשך חציון של 11 שנים. הרבה יותר מהגברים שנחקרו עישנו אי פעם באופן קבוע, 74.3 אחוזים לעומת 3.2 אחוזים מהנשים.

"כשני שלישים מהגברים הסינים הצעירים הופכים למעשני סיגריות, ורובם מתחילים לפני גיל 20. אלא אם כן הם יפסיקו, כמחציתם ימותו בסופו של דבר על ידי ההרגל שלהם", הייתה האזהרה הנוקבת של פרופסור לימינג לי, אחד ממובילי המחקר.

גבר מעשן. ShutterStock
כמחצית מהמעשנים ימותו בסופו של דבר בגלל ההרגל שלהם. גבר מעשן/ShutterStock

בהשוואה לאלה שמעולם לא עישנו, גברים שעישנו באופן קבוע בזמן כלשהו בחייהם היו בסיכון גבוה ב-10 אחוזים לפתח מחלה כלשהי. המחלה עם הסיכון המוגבר הגדול ביותר, ב-216 אחוזים, הייתה סרטן הגרון. גברים שעישנו בקביעות והתגוררו באזורים עירוניים היו בסיכון הגדול מכולם - המחברים ציינו כי גברים אלה מתחילים לעשן לעתים קרובות יותר צעירים ומעשנים באופן כללי יותר מאלה המתגוררים באזורים כפריים.

יש גם חדשות טובות

עם זאת, היו כמה חדשות טובות - אנשים שהפסיקו לעשן ראו את הסיכון שלהם למחלה יורד, לאחר כ-10 שנים, לאותה רמה של אלה שמעולם לא עישנו כלל.

56 המחלות שנמצאו מתרחשות יותר אצל מעשנים משני המינים כללו סרטן הריאות, הקיבה ושלפוחית ​​השתן, סוכרת, התקף לב, מפרצת אבי העורקים, דלקת ריאות, כיב קיבה וקטרקט. זו הייתה הפעם הראשונה שההשפעות ארוכות הטווח של עישון על האוכלוסייה הסינית הבוגרת נחקרו בצורה כה מקיפה.

בהתייחסו לתוצאות, העורך הראשי של המחקר ד"ר קה הונג צ'אן אמר כי "התוצאות הן תזכורת חדה להשלכות החמורות של עישון וליתרונות של הפסקה לפני שמתפתחת מחלה רצינית כלשהי. למרות שכמה אסוציאציות היו חלשות יותר מאלה שנראו באוכלוסיות בעלות הכנסה גבוהה, סביר להניח שהן מוסברות בין היתר על ידי הצריכה הנרחבת יותר של עישון בסין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully