וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 מחלות שיכולות להגיע מהסדינים המלוכלכים שלכם

עודכן לאחרונה: 29.11.2022 / 8:57

אף אחד מאיתנו ככל הנראה לא מחליף ומכבס את המצעים שלו מדי יום, ואם כן - זו כבר עילה לכתבה אחרת. אבל מה בדיוק קורה כשאתם לא מחליפים מצעים מדי שבוע, והאם זה יכול להיות מסוכן?

טיפים לכביסה נכנונה של סדינים ומצעים/Tiktok

בואו נודה בזה, רובנו לא מחליפים מצעים מספיק. אם חשבתם שזה רק קצת מגעיל, האמת היא שזה יכול להיות מאוד לא טוב לבריאות שלכם. בכתבה שפורסמה ב-Miror הבריטי הזהירו חוקרים מארבעה מצבים בריאותיים שעלולים להיגרם בעקבות החלפת מצעים מאוחרת מדי. לדבריהם, זה יכול להיות מצע להתפשטות מיקרואורגניזמים שעלולים להיות מסוכנים.

על פי מחקר שנערך, שליש מהאנשים מכבסים את הסדינים שלהם פעם בשבועיים, מה שכאמור עלול ליצור קרקע פוריה למיליוני חיידקים - בייחוד קרדית אבק הבית, ש-10 מיליון מהם חיים בסדין משומש ממוצע. מחקרים אחרים הראו כיצד מזרונים אינם זקוקים לזמן רב כדי להפוך למקור לפתוגנים, אפילו כשהם מכוסים במצעים. מומחים מזהירים שזה יכול להוביל למספר מצבים קטלניים.

"הגוף מפריש נוזלים ושמנים בכל לילה במהלך השינה"

המומחים שהתראיינו לכתבה אמרו שהגוף מפריש נוזלים ושמנים בכל לילה במהלך השינה, יחד עם אלפי תאי עור מתים. לדבריהם, זה יכול למשוך קרדית אבק שניזונה מתאי העור, ולאחר מכן מפרישה חומרי צואה שעלולים לגרום לאלרגיה, אסתמה, נזלת והתלקחויות של אקזמה. הם הוסיפו כי "החלפת מצעים מדי יום מומלצת לאנשים חולים".

כמו כן, חומרי הצואה והגופות המתות של קרדית האבק עלולים לגרום לתגובות אלרגיות קשות אצל אנשים מסוימים. "התסמינים עשויים לכלול שיעול, התעטשות, פריחות בעור, עיניים מגרדות ונזלת. קרדית האבק היא גם טריגר נפוץ מאוד לחולי אסתמה".

רופא העור של קליבלנד קליניק, אלוק ויה, אמר שיש יותר אורגניזמים חיידקיים בגופנו מאשר התאים שלנו. "כשאתה נותן לתאי העור המתים לנוח בסדינים שלך, החיידקים האלה יכולים לשגשג. אם הם חוזרים לעור שלך זה יכול להוביל לדלקת זקיקים".

עוד בוואלה!

המחלה המוזרה שיכולה לתקוף אם אתם ישנים עם שמיכת פוך

לכתבה המלאה
גיף החלפת מצעים. Giphy
אל תתעצלו. גיף של החלפת מצעים/Giphy

סטפילוקוקוס אוראוס (Staphylococcus aureus), חיידק גרם חיובי המהווה חלק מן הפלורה הטבעית על הגוף, הוא בין החיידקים המסוכנים יותר מכיוון שהוא מדבק יותר מסוגים אחרים. חיידק זה עלול לגרום לזיהומים בעור, לדלקת ריאות ולהחמיר מצבים של אקנה. המחקר גילה שחיידק זה נוהג לחיות ולהתרבות בציפיות של כריות, ולמרבה הצער חלק מהזנים שלו נחשבים עמידים לאנטיביוטיקה.

דלקת התוספתן היא גם סיכון כאשר חיידקים או טפילים חודרים למערכת העיכול, מה שיכול לקרות כאשר הצינור שמצטרף למעי הגס והתוספתן נחסם או כלוא בצואה, מסביר רפואת ג'ונס הופקינס. אם התוספתן מתפוצץ, זה יכול להוביל ל"זיהומים חמורים וקטלניים".

כל כמה זמן לכבס מצעים?

הקפדה על כמה הרגלי ניקיון והיגיינה הם המפתח שימנע מכל החיידקים והמזהמים הללו שנמצאים במיטה שלנו בסבירות גבוהה למדי, להפוך לאיום בריאותי של ממש. מכיוון שכביסה יומיומית של מצעים היא לא ממש ריאלית, אפשר להתפשר על פתרון סביר יותר: אוורור המצעים מדי בוקר לאחר שקמים. במהלך שנת הלילה נוצרת לחות בין הגוף שלנו לסדינים. לכן מומלץ למשוך את השמיכה בבוקר ולתת לסדינים הזדמנות להתייבש ולהתאוורר לפני שמסדרים את המיטה. זה יהפוך אותה לקרקע פורייה פחות עבור חיידקים, פטריות ושאר מבקרים לא רצויים.

ההמלצה היא לכבס את המצעים בלפחות 60 מעלות, לפחות אחת לשבוע (אם יש לכם כוח ליותר מזה, אשריכם), ובמיוחד אם אתם נוהגים לישון בעירום (מי אתם?), מבלים זמן ארוך מהממוצע במיטה (לא, ברצינות. מי אתם??), או אם אתם מזיעים הרבה בלילה (אוקיי, אנחנו יודעות מי אתם). את הציפיות של הכריות שלכם באופן ספציפי, מומלץ להחליף בתדירות גבוהה יותר - אחת ליומיים-שלושה.

גם אתם יכולים להקפיד על כמה הרגלי ניקיון לפני שאתם נכנסים למיטה כדי לצמצם את מספר החיידקים והמזהמים: התקלחו לפני שאתם נכנסים למיטה, אל תיכנסו למיטה מזיעים - גם לא לתנומה קצרה, הסירו איפור, קרמים, שמנים ותכשירים אחרים לפני שאתם נכנסות למיטה. אל תאכלו או תשתו במיטה, ולמרות שכיף מאוד להתכרבל איתן, עדיף לא להרשות לחיות המחמד לעלות על המיטה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully