וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה המוזרה שיכולה לתקוף אם אתם ישנים עם שמיכת פוך

מזג האוויר מתקרר ורבים מאיתנו כבר התחילו להוציא את השמיכות העבות. מקרה אחד של גבר בן 43 מבריטניה יגרום לכם לחשוב פעמיים אם ללכת לישון עם כרית ושמיכה מנוצות

אילוסטרציה. ShutterStock
רק נראים תמימים. מצעים במיטה/ShutterStock

הטמפרטורות שיורדות לאט מפתות אותנו להוציא את שמיכות החורף ולהתכרבל בהן, אבל מקרה רפואי אחד שפורסם השבוע העלה את חששם של מומחים משימוש בשמיכות עבות המכילות נוצות.

הרופאים דיווחו על מקרה של "ריאות שמיכת נוצה" ("feather duvet lung") - דלקת ריאות שנגרמה כתוצאה מנשימה של אבק מהנוצות במצעים - וקראו לאנשי מקצוע רפואיים להיות בכוננות אם חולים יגיעו אליהם עם קשיי נשימה לא מוסברים.

המקרה הייחודי דווח בכתב העת BMJ Case Reports על ידי רופאים מבית החולים ויקטוריה בקירקליידי והמרפאה המלכותית של אברדין. במקרה מתואר כיצד גבר בן 43 שאינו מעשן פנה לרופא המשפחה שלו לאחר שחווה במשך שלושה חודשים קוצר נשימה, עייפות ותחושה גופנית כללית לא טובה.

המטופל - ששמו לא נחשף בדו"ח - אמר כי "חודשיים לאחר הופעת הסימפטומים לא הייתי מסוגל לעמוד או ללכת יותר מכמה דקות בכל פעם בלי להרגיש שאני הולך להתעלף. העלייה לחדר השינה הייתה לוקחת לי 30 דקות מכיוון שיכולתי רק לעלות שתי מדרגות בכל פעם ואז הייתי צריך לשבת ולנוח", סיפר.

אילוסטרציה. ShutterStock
דלקת ריאות יכולה להיווצר גם מרגישות לחומרים מסויימים. רופאה עוברת על סריקת ריאות/ShutterStock

צוות הרופאים טוען כי הגבר סבל מדלקת ריאות מרגישות יתר (hypersensitivity pneumonitis), מחלה דלקתית ריאתית הנגרמת מתגובה דלקתית לשאיפת מולקולות המעוררות את המערכת החיסונית. התסמינים כוללים הזעות לילה, שיעול יבש וקוצר נשימה - חשיפה חוזרת ונשנית לגורם המגרה עלולה להוביל להצטלקות בלתי הפיכה של הריאות.

"בדרך כלל מלמדים אנשי מקצוע בתחום שירותי הבריאות לשאול חולים שמגיעים עם בעיות נשימה אם יש להם חיות מחמד בבית, כמו ציפורים, אך מניסיונם של הכותבים, זה לא כולל שאלות על חשיפת לנוצות של ציפורים בשמיכות וכריות", כתבו החוקרים. "זוהי השמטה חשובה מכיוון שהשימוש בשמיכות נוצה אמתיות ולא סינטטיות הוא נפוץ".

ד"ר אוון דמפסי, רופא חזה בבית החולים המלכותי באברדין ואחד מכותבי הדוח, אמר כי אנשים לא צריכים למהר לזרוק את שמיכות וכריות הנוצות שלהם, אלא לשים לב אם הם חווים בעיות נשימה במעבר לשמיכות נוצה. הוא הוסיף כי אמנם דלקת ריאות שנגרמת מרגישות יתר היא נדירה, והדוח רק כיסה מקרה אחד של "ריאות שמיכת נוצה", אך הוא בטוח שקיימים עוד מקרים שלא אובחנו כהלכה. "אני חושד שזה קצה הקרחון", אמר. "אני מעריך שיש הרבה מקרים שאנחנו לא מודעים אליהם".

נוצות. ShutterStock
יכולות לסכן את הריאות. נוצות/ShutterStock

תוצאות בדיקת הדם של האיש היו תקינות, והוא עבר גם צילום רנטגן בחזה שיצא תקין. ולמרות זאת, הגבר התקשה לנשום והרופא הפנה אותו לבדיקה במרפאת נשימה. הרופאים שניסו להתעמק במצבו האישי של הגבר, למדו שהוא עבר לאחרונה משמיכה סינטטית לנוצות.

לאחר שגילו זאת, המליצו הרופאים לגבר להחליף את השמיכות שלו, ובמקביל לבדוק בארובות הבית ובעליית הגג אם יש ציפורים ולוודא כי לא קיים עובש לא מטופל. בדיקות שלאחר מכן הראו כי לאיש היו נוגדנים גבוהים באופן יוצא דופן כלפי חלבונים מסוימים מציפורים - כולל יונים ותוכים. בנוסף, סריקות גופניות נוספות הראו שתפקוד הריאות שלו נפגע משמעותית. בתוך חודש מרגע זריקת שמיכות הנוצה, מצבו של האיש השתפר, ועם טיפול סטרואידים הוא חזר לעצמו אחרי חצי שנה.

צוות הרופאים הסביר כי האבחנה הסבירה ביותר הייתה של "ריאות שמיכת נוצה". התופעה, לדבריהם, היא תת-קבוצה נדירה של ריאת שוחרי הציפורים (Bird fancier's lung) - כשלעצמה סוג של דלקת ריאות שנגרמת כתוצאה מחשיפה לנוצות.

"ישנם כמה מאות סוגים שונים של דלקת ריאות מרגישות יתר, אמר דמפסי. "זה מאוד חשוב עבור אנשי מקצוע בתחום הרפואה להיות חטטנים ולשאול על ההיסטוריה הרפואית המדוקדקת של החולה. יש המון דברים שאנשים עושים שאנחנו לא תמיד מעריכים כשאנחנו יושבים בקליניקה או בחדר הניתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully