וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה? סימנים לירידה בשמיעה שלא כדאי להתעלם מהם

עידו גרנות

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 10:36

אתם כבר יודעים שככל שהשנים חולפות הראייה נפגעת, אבל האם ידעתם שיש גם סיכוי טוב שאתם לא שומעים כמו פעם? הנה הסימנים והסיבות לירידה בשמיעה שכולם צריכים להכיר

אוזניים. ShutterStock
הירידה בשמיעה היא הדרגתית, ובכל זאת קשה לקבל אותה. אוזן של גבר מבוגר/ShutterStock

מרגישים שאתם כבר לא שומעים כמו פעם? סובלים במקומות רועשים? שואלים המון 'מה' במהלך שיחה? ייתכן שאתם סובלים מירידה בשמיעה, ואתם ממש לא לבד. ליותר מעשרה אחוזים מהאוכלוסייה יש ירידה בשמיעה. אחד מכל שישה אנשים בגילאי העבודה (18-65) מוגדר כאדם שהשמיעה שלו נפגעה, ואחד מכל שלושה בגילאי 65 ומעלה חווה ירידה בשמיעה.

לעיתים קרובות מישהו מבני המשפחה ירגיש שיש לנו ירידה בשמיעה לפני שאנחנו נבחין בכך. הסיבה לכך היא שלרוב הירידה בשמיעה היא הדרגתית. רוב בני האדם לא מתעוררים יום אחד בבוקר ולא שומעים. השמיעה "זוחלת" לה לאט לאט. כך, במשך שנים אנחנו מפתחים טכניקות שונות להבנת הסביבה, רצים לתפוס את המקומות בשורה הראשונה באולם, מפנים את הפנים עם האוזן ה"טובה", מחפשים את השפתיים של הדובר מולנו, וכמובן מגבירים את הטלוויזיה בפול ווליום עד שכולם כבר מתרחקים.

זה מוכר לכם? הנה כמה סימנים לירידה בשמיעה שכדאי להכיר:

  • אתם מתקשים לשמוע אנשים אחרים בבהירות ולא מבינים את מה שהם אומרים.
  • אתם מבקשים מאנשים אחרים לחזור על דבריהם עד שלא נעים לנו לחזור ולומר "מה?".
  • כועסים וחושבים שכולם "ממלמלים". הקושי הראשון הוא להבין מילים בתדר גבוה.
  • כולם אומרים לכם להנמיך את הטלוויזיה, או שאתם לא שמים לב שהגברתם אותה בכלל. אם אנשים מסביבנו אומרים לנו להנמיך, אז זה בהחלט יכול להיות סימן לירידה בשמיעה.
  • לדבר בטלפון זה יותר מאתגר. לרוב, צליל עובר לשתי האוזניים. שימוש בטלפון הוא לאוזן אחת ובנוסף, טלפונים אינם משדרים צלילי דיבור בצורה מושלמת.
  • קשה לכם לעקוב אחר שיחות במפגש עם חברים או במפגש משפחתי. רבים מספרים שהם מעדיפים לפרוש הצידה (למשל ללכת לשטוף כלים), רק לא להיות בסביבה רועשת ולא בעניינים.
  • אתם מתעייפים בקלות כאשר לא יכולים לשמוע את כל צלילי הדיבור, זה דורש מיקוד רב, במיוחד כאשר מספר אנשים מדברים. המאמץ הזה להתרכז בהאזנה לאחרים גורם לעייפות.
  • -מתקשים להבין את הבדיחות או לשמוע את ה"פאנץ'", ומרגישים מחוץ לעניינים.

למה זה קורה?

הסיבות לירידה בשמיעה הן רבות: חשיפה לרעש, מחלות שונות, שימוש בתרופות ובעיקר ירידה בתפקודים שונים עם הגיל. בכל המקרים האלה מדובר בירידה הדרגתית, במקרה של ירידה פתאומית בשמיעה, חשוב להיות ערניים ולגשת לרופא.

במקרים בהם יש לכם ירידת שמיעה פתאומית, באוזן אחת או שתיים; אתם מרגישים שהשמיעה שלכם יורדת בימים האחרונים; או אם יש לכם כאב אוזניים או הפרשות מהאוזניים - במקרה כזה, עצרו הכל, וגשו לבדיקה דחופה - רצוי אף לגשת לחדר מיון. במקרים של אובדן שמיעה פתאומי, יש חשיבות לטיפול מיידי, שיכול להציל לכם את השמיעה.

עוד בוואלה!

אמא, שומעת? כך תדעו אם להורים שלכם יש בעיית שמיעה

לכתבה המלאה

מה עושים אם מרגישים שיש ירידה בשמיעה?

אם אתם מרגישים שיש לכם ירידה בשמיעה, יש לערוך בירור מסודר. ראשית, יש לקבוע תור אצל רופא אף-אוזן-גרון בקופת החולים, שיבדוק את מצב האוזן, האם יש דלקת, הצטברות של צרומן (שעווה) או נוזלים באוזן. לעיתים הרופא יכול לטפל מקומית בבעיה. במקרה הצורך, תוכלו לקבל מהרופא הפנייה לבדיקת שמיעה מקיפה במכון שמיעה המוכר על ידי הקופה. לאחריה תוכלו להתחיל תהליך של בירור שימוש באבזרי עזר לשמיעה או במכשירי שמיעה.

ועד לבדיקה - כדאי לזכור: מומלץ להימנע מחשיפה לרעש, אל תאזינו למוסיקה בקול רם מדי, ואל תכניסו חפצים כמו מקלות צמר גפן לאוזניים, שכן זה יכול לגרום נזק.

עידו גרנות הוא מורשה נגישות שירות ויועץ נגישות שמע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully