וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמישית מהאנשים בעולם מתמודדים עם לקות שמיעה

3.3.2021 / 7:42

לרגל יום השמיעה הבינלאומי המצויין היום, מפרסם לראשונה ארגון הבריאות את דוח השמיעה העולמי וממנו עולה כי בעוד 30 שנה רבע מאוכלוסיית העולם יסבול מבעיות שמיעה. בישראל חיים 700 אלף איש עם לקויות שמיעה

אדם מבוגר עם מכשיר שמיעה. ShutterStock
46 אחוזים מבני ה-75 ומעלה סובלים מבעיות שמיעה. קשיש עם מכשיר שמיעה/ShutterStock

כל אדם חמישי בעולם מתמודד עם לקות בשמיעה, כך עולה מנתונים של ארגון הבריאות העולמי (WHO) שפורסמו לרגל יום השמיעה הבינלאומי החל היום (רביעי). מדוח השמיעה העולמי עולה כי 430 מיליון אנשים ברחבי העולם זקוקים כיום לשיקום בהתמודדות עם ירידה בשמיעה. נתון זה לא כולל את המתמודדים עם ירידה קלה בשמיעה או ירידה בשמיעה עד חירשות חד-צדדית, שגם הם מתמודדים עם אתגרים רבים וזקוקים למענה טיפולי בהתאם לצורך. עוד עולה מהנתונים כי ניתן למנוע חלק ניכר ממקרי הירידה בשמיעה בקרב ילדים - כ-60 אחוזים מתוכם.

על פי הדוח, שיעור המתמודדים עם הלקות ימשיך לעלות והצפי הוא שב-2050 כל אדם רביעי יתמודד עם בעיות בשמיעה. קרוב ל-80 אחוזים מהמתמודדים עם ירידה בשמיעה בעולם חיים במדינות שמאופיינות בהכנסה נמוכה עד בינונית. למרביתם אין נגישות לשירותי בריאות בתחום.

מיליארד צעירים בעולם מצויים בסיכון לפגיעה בשמיעה שניתנת למניעה (חשיפה לרעש, מוזיקה ועוד). 200 מיליון אנשים בעולם סובלים מדלקות אוזניים כרוניות שניתנות למניעה או לטיפול.

גבר עם אוזניות להגנה מפני רעש. ShutterStock
מיליארד צעירים בעולם מצויים בסיכון לפגיעה בשמיעה שניתנת למניעה עקב חשיפה לרעש, מוזיקה ועוד. גבר עם אוזניות/ShutterStock

מדי שנה מצוין יום השמיעה הבינלאומי ב-3 במרץ, בהובלת פורום השמיעה הבינלאומי (WHF) של ארגון הבריאות העולמי (WHO), ומטרתו להגביר את המודעות ולהצבת חשיבות השמיעה והירידה בשמיעה, מניעתה, דרכי הטיפול בה וההתמודדות עמה בשיח הציבורי והמקצועי. ארגון "בקול", הארגון המייצג של כבדי השמיעה והמתחרשים בישראל, מייצג את ישראל בפורום זה ומביא את הנתונים.

ירידה בשמיעה מגדילה את הסיכוי לדמנציה

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו לרגל יום השמיעה, עולה כי כ-700 אלף איש בישראל שהם 12 אחוזים מבני ה-20 ומעלה, מתקשים בשמיעה במידה כלשהי, וכצפוי שיעור המתקשים בשמיעה עולה עם הגיל: 46 אחוזים מבני 75 ומעלה מתקשים בשמיעה.

לדברי דמיאן קלמן, מנכ"ל ארגון "בקול", "ירידה בשמיעה גורמת לפגיעה משמעותית ביכולת לתקשר עם הסביבה - עם המשפחה, בעבודה ובכל סביבות החיים - ומלווה במקרים רבים מדי בתחושות של לחץ, תסכול, בדידות, דיכאון ובתחלואה נוספת". לדבריו, "שיקום שמיעה מיטבי יכול לצמצם תופעות אלו. בלעדיו, לדוגמה, הסיכוי לחלות בדמנציה עשוי לעלות ב-40 אחוזים בקרב אנשים המתמודדים עם ירידה בשמיעה".

ארגון הבריאות מעריך כי המחיר הכלכלי המוערך של ירידה בשמיעה לא מטופלת בעולם הינו כטריליון דולר ומציין כי פתרונות חדשניים, אפקטיביים וכדאיים כלכלית, טכנולוגיים (כגון מכשירי שמיעה ושתלי שמיעה) וקליניים, יכולים לשפר את חייהם של מרבית האנשים שמתמודדים עם ירידה בשמיעה. מיליונים כבר מפיקים מהם תועלת.

המחיר הכפול של לקויות השמיעה

"לירידה בשמיעה מחירים כפולים: מחירים בכל הנוגע לבריאותם ורווחתם של המתמודדים עמה ומחירים כלכליים כתוצאה מהפגיעה בתקשורת ומהשלכות הירידה בשמיעה על השתלבותם בחינוך, השכלה ותעסוקה"", מסביר אריק שטיינר, מנכ"ל סונובה ישראל (לשעבר שטיינר מכשירי שמיעה).

להערכת ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2050 כ-2.5 מיליארד אנשים יתמודדו עם ירידה בשמיעה בכל הרמות, ומהם כ-700 מיליון יהיו זקוקים לשיקום שמיעה, עקב גידול צפוי של יותר מ-50 אחוזים במספר המתמודדים עם ירידה בשמיעה בינונית עד חמורה-עמוקה.

אילוסטרציה. ShutterStock
היעד: לצמצם ב-20% את השכיחות של מחלות אוזן כרוניות וירידה בשמיעה בילדים עד 2030. ילדה עוברת בדיקת אוזניים/ShutterStock

ארגון הבריאות קבע לעצמו יעדים עתידיים במסגרתם התוכניות לאיתור מוקדם של ירידה בשמיעה בקרב ילודים (סינון שמיעה בקרב ילודים, מתקיים בישראל במרכזים הרפואיים מ-2010), ולזכאות של מבוגרים לעזרי שמיעה (מכשירי שמיעה ושתלים) יורחבו ב-20 אחוזים כל אחת, וכן הציב יעד נוסף של צמצום יחסי של 20 אחוזים בשכיחות של מחלות אוזן כרוניות ובמקרים של ירידה בשמיעה לא מטופלת בקרב ילדים בגילאי 5-9.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully