וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכולם יש דלקות עיניים. לא כולם יודעים איך לטפל בהן

איריס קול

10.11.2022 / 17:00

יש כמה סוגים של מחלות דלקתיות של העין, ויש גם לא מעט טעויות שאנחנו עושים ומונעות מהן לחלוף. פרופ' זוהר חבוט וילנר מסבירה מה נכון לעשות כדי לשמור על העיניים שלנו

פרופ' זוהר חבוט וילנר מסבירה מה נכון לעשות כדי לשמור על העיניים שלנו/מערכת וואלה!

מחלות דלקתיות של העין הן עניין נפוץ למדי, ובכל זאת רבים מאיתנו לא מטפלים בהן כמו שצריך. פרופ' זוהר חבוט וילנר, מנהלת השירות למחלות דלקתיות של העין בבית החולים איכילוב, התארחה בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה גורם למחלות האלה, איך מטפלים בהן, וגם - מה ממש אסור לעשות כשזה נוגע לעיניים שלנו.

פרופ' חבוט וילנר הסבירה כי כאשר יש דלקת בעין לא כדאי להשתמש בתרופות סבתא, או לקפוץ לרופא המשפחה שירשום לנו טיפות או משחה, אלא ללכת לרופא עיניים שיערוך בדיקה יסודית יותר. "כשאנו ניגשים לרופאי המשפחה, שהם נפלאים ומעולים, אין להם את המכשיר, את מנורת הסדק שאיתה אמורים לבדוק. ואז, שלא באשמתם, האבחנה שלהם היא אבחנה מאוד שטחית", אמרה והוסיפה כי רופאי משפחה יכולים לפעמים לתת משחות עיניים שעלולות לגרום לאלרגיה. "אני ראיתי לא פעם רופא משפחה שנוטים לתת סינטומצין, המשחה המפורסמת, שלדעתי כבר לא כל כך ראוי לתת אותה ולהשתמש בה, כי אני נתקלתי בלא מעט תופעות אלרגיות קשות למשחה הזו", הוסיפה פרופ' חבוט וילנר.

איך אפשר להימנע מלהדביק אנשים אחרים - או את העין השניה?

הכלל הראשון של פרופ' חבוט וילנר הוא להיזהר משימוש במגבות פנים. "אם אתם מנגבים את אותו איזור שהוא מזוהם, אחר כך שוב ושוב תדביקו את עצמכם", אמרה, והוסיפה כי הדבר הנכון לעשות הוא לנגב כל עין בחתיכת טישו עדין אחרת - בטפיחות עדינות.

עוד בוואלה!

מסתובבים עם עיניים אדומות? הנה 5 סיבות אפשריות

לכתבה המלאה

כלל נוסף וחשוב הוא שבזמן הדלקת יש להחליף ציפית לכרית מדי יום. "מאוד חשוב יום ביומו לישון על ציפית אחרת", אמרה. כלל נוסף, קשה למדי, הוא להימנע ממגע עם העיניים. "להימנע משפשוף, לשטוף היטב את הידיים, ואם מקבלים טיפות עיניים - לקנות כפפות ולשים את הטיפות כאשר משתמשים בכפפות. להזליף את הטיפות מלמעלה בלי מגע עם העין, ולאחר מכן לזרוק את הכפפות לפח ולשטוף היטב את הידיים".

היא הוסיפה כי "הכללים האלה חשובים ביותר. הם אולי נשמעים באנליים, אבל מי שמקפיד עליהם מצליח להימנע מהדבקה גורפת של סביבתו, ושל העין השניה".

כביסה של מצעים וסדינים. SaraAnne, ShutterStock
כל יום, עד שהדלקת חולפת. כביסת מצעים/ShutterStock, SaraAnne

טיפ חשוב נוסף למניעת הדבקה, ושמירה על העיניים באופן שוטף הוא לדעת איך לנהוג עם האיפור. "צריך להשתמש באיפור אישי, ומאוד לא מומלץ להעביר את האיפור בין כמה משתמשות", אמרה פרופ' חבוט וילנר, והוסיפה כי חשוב לדעת כי לעיתים איפור עלול לגרום לתגובה אלרגית.

כלל חשוב נוסף הוא להסיר איפור מהעיניים כל לילה. "להסיר איפור זה חשוב, כי אנחנו רוצים להחזיר את עור העפעפיים ואזור הריסים למצב הטבעי שלו, אנחנו רוצים להימנע מכל חומר שעלול לגרום לתגובה דלקתית". היא המליצה גם להשתמש בתכשירים היפו-אלרגניים באזור העיניים.

אילו דלקות עיניים יש?

"יש מחלות דלקתיות שמערבות את פני שטח העין, הלחמית", הסבירה פרופ' חבוט וילנר, "הלחמית היא למעשה הרקמה שעוטפת את החלק הפנימי של העפעפיים, וגם את דופן גלגל העין". דלקת לחמית היא הדלקת הנפוצה ביותר, והיא יכולה להיגרם מחיידקים או מווירוסים.

ישנו הבדל בין דלקת לחמית זיהומית, חיידקית או ויראלית. "הדלקת הוויראלית לעיתים ארוכה יותר מהחיידקית, ולעיתים היא גם עלולה לערב גם את הקרנית". בשני הדלקות מרגישים אי נוחות, הפרשות ויובש בעין. "בדלקת חיידקית הפרשות יהיו יותר סמיכות, יותר צהבהבות, ובדלקת ויראלית קצת יותר שקופות", הסבירה.

הטיפול המרכזי בדלקת לחמית חיידקית היא מתן טיפות אנטיביוטיקה, אבל בדלקת הוויראלית, מכיוון שמדובר בווירוס אין ממש טיפול, ולכן משתמשים בתחליפי דמעות או בטיפות לחות ללא חומרים משמרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully