וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מדבק: דלקות עיניים בילדים

מערכת וואלה! בשיתוף אופטיקנה

29.9.2014 / 8:28

הילד התעורר הבוקר עם הפרשה מהעין? היא נראית מודלקת ואדומה? כנראה ששוב יש לו דלקת עיניים. מה התסמינים של אחת מהמחלות המדבקות בילדים, ואיך ניתן לטפל בה?

ילדה קורצת. ShutterStock
לא שולחים ילד עם דלקת עיניים לגן/ShutterStock

כאשר הילדים מתחילים ללכת לגן, הם חוזרים משם פעמים רבות עם שלל מחלות מידבקות, דלקת עיניים היא אחת מהן. כשילדים בוכים ומנוזלים נוגעים זה בזה, ולא שומרים על היגיינה, המחלה עוברת במהירות ובקלות. למרבה הצער ברגע שהילד נדבק, לא תמיד פשוט לטפל בדלקת, ולעיתים היא אף עלולה לגרום לסיבוך משמעותי אם לא מטפלים בה בזמן. זוהר רביב, אופטומטריסט באופטיקנה, מסביר את כל מה שהורים חייבים לדעת על דלקות עיניים.

עוד בנושא:
איך תשכנעו את הילד להרכיב משקפיים?
כך תזהו שלילד יש בעיות ראייה
משקפי שמש לילדים - חובה או המלצה?

דלקת לחמית (השכיחה ביותר)
גורמים: ההדבקה נעשית דרך מגע בהפרשות של אדם חולה.

סממנים: כשהדלקת חיידקית, תהיה הפרשה מוגלתית מהעין, בגוון צהבהב ירקרק, העין תהיה אדומה, מגרדת וכואבת והעפעפיים דבוקים ביקיצה. כאשר דלקת הלחמית היא ויראלית, ההפרשות תהיינה מימיות ושקופות. ברוב המקרים אין פגיעה בראייה.

הטיפול: בדלקת חיידקית: טיפות אנטיביוטיות או משחות ובמקרים חריגים נטילת כדורים. בדלקת ויראלית: שמירה על היגיינת העיניים וניקוי העפעפיים, לעיתים תוך כדי שימוש בטיפות אנטיביוטיות למניעת זיהום משני.

דלקת עפעפיים
גורמים: דלקת בעור שפת העפעף, הגורמת לזיהום או סתימה של בלוטות השומן (מיבומיאן), שפיתחן נמצא על שפת העפעפיים. כשהבלוטות הללו נסתמות או מזדהמות, תהיה הפרשה לא תקינה של החומר השומני לדמעות. התוצאה היא פגיעה בשכבת הדמעות, שגורמת תחושה של יובש בעיניים.

סממנים: עיניים אדומות וצורבות, תחושה של חול ויובש בעיניים והיתכנות של טשטוש בראייה. כאשר הדמעות לא מתפקדות, הקרנית לא צלולה מספיק, העפעפיים נפוחים, ותהיה קשקשת על הריסים, בעיקר לאחר שנת הלילה. במקרים הקיצוניים יכולה להיות שעורה חריפה – סתימת בלוטת השומן. בלוטה כזו יכולה להיסתם, להתנפח ואז רואים מעין צורת "ג'ולה" בעפעף. זה קורה מכיוון שהיא לא יכולה לנקז ולהוציא את השומן שבה. בלוטה זו יכולה להזדהם ואז מרגישים כאב מקומי, נפיחות של העפעף ואודם מקומי.

הטיפול: קומפרסים חמימים ועיסוי עדין למקום, על מנת להמיס את השומן שהתייבש וסתם את הפתח. לאחר זמן מה, הסתימה אמורה להיפתח והשומן יתנקז החוצה. ניתן לנקות את ההפרשות ואת שפת העפעפיים עם תמיסה אנטיספטית. בדרך כלל יינתן גם טיפול אנטיביוטי. במקרים קיצוניים, לאחר שטיפול רגיל לא עוזר, הרופא מבצע הליך כירורגי ומנקז את הבלוטה.

דלקת קרנית
גורמים: דלקת זו הכי פחות שכיחה אצל ילדים, אבל כאשר הם נדבקים בה היא חמורה מאוד ויש להתייחס אליה ברצינות רבה ולטפל בה במהירות, כיוון שהיא יכולה לגרום נזק לקרנית. ההידבקות היא ויראלית או חיידקית ממגע, אך רוב הגורמים המזהמים לא חודרים את האפיתל, השכבה החיצונית בקרנית שמגנה על שאר השכבות. זיהום יכול להיגרם לדוגמה מפציעה מענף עץ, או שריטות בקרנית מגורמים חיצוניים. במקרה כזה יש למהר ולקבל טיפול רפואי.

סממנים: עיניים מאוד אדומות, טשטוש בראייה, וכאבים חזקים.

טיפול: מתן אנטיביוטיקה באופן מיידי ובתדירות גבוהה. במקרים בהם הדלקת חריפה ועלולה להיכנס לעומק הקרנית, הדבר ידרוש אשפוז ומעקב אינטנסיבי, כיוון שיכול להיגרם נזק בלתי הפיך.

דלקת עיניים אלרגית
גורמים: אלרגיה לפריחה ולאבקני פרחים מסוימים כמו דלקת אביבית, הנפוצה באביב, אלרגיה לתכשירי שיער או לחומרי ניקוי, ואלרגיה לחומר המשמר שנמצא בתמיסה של עדשות המגע.

סממנים: עיניים דומעות, גרד רב, לחמית נפוחה ועיניים "דבוקות" בבוקר.

טיפול: טיפות אנטי היסטמיניות או טיפול בסימפטומים של האלרגיה, לעיתים יינתנו סטרואידים, תלוי באבחון רופא העיניים. בדלקת אביבית יש להימנע מלטייל במקום שבו אנו רגישים לפריחה שבו או להימנע מלהכניס את הפרחים הביתה. באלרגיה לתכשירי שיער או חומרי ניקוי, להימנע מלבוא איתם במגע. במקרה של אלרגיה לחומר המשמר בתמיסה של עדשות המגע, מומלץ לעבור לעדשות יומיומיות שלא מצריכות שימוש בחומר המשמר.

דרכי הימנעות מהידבקות בדלקות עיניים

רביב ממליץ על שמירת היגיינה וסטריליזציה כמו שטיפת ידיים כשחוזרים מהגן, גם אם אתם לא בטוחים שהילד בא במגע עם ילדים חולים. אם לאחד הילדים בבית יש דלקת עיניים, הפרידו את המגבות והמצעים. וכמובן, הקפידו לא לשלוח ילד עם דלקת עיניים לגן, כדי לא ליצור מגפה מקומית ולסבך הורים נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully