וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרנד חדש מבטיח להפוך את הקפה לבריא יותר. האם זה באמת עובד?

עודכן לאחרונה: 3.11.2022 / 6:54

בחודשים האחרונים, ספורטאים וגם סתם אנשים שצמאים לתשומת לב בטיקטוק, התחילו לחזק את הקפה שלהם עם מרכיב מפתיע. השילוב כבר הפך לתופעה שגרפה עשרות מיליוני צפיות, אז החלטנו לבדוק מה אומרים מומחים על ההשפעה האמיתית של המשקה המשודרג

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

טיקטוק היא כבר מזמן לא רק אפליקציה שבה בני נוער מדגימים את יכולות הריקוד והליפסינק שלהם כדי להשיג עוד עוקבים. בשנים האחרונות, מתפרסמים ברשת הפופולרית תכנים רבים שקשורים בין היתר בבריאות, תזונה וכושר, ומייצרים הרבה עניין, בלי שבאמת ברור אם הם מועילים, גורמים נזק, או סתם מיותרים.

אחד הטרנדים החדשים האלו הוא #proffee שנכון לכתיבת שורות אלו כבר זכה ליותר מ-27 מיליון צפיות. במסגרת הטרנד הזה, אנשים מצלמים את עצמם מוסיפים אבקת חלבון לכוס קפה קר או אייס קפה. חלקם מספרים בסרטונים האלו שהם מקבלים "בוסט" חזק יותר של אנרגיה לאימון או שזה עוזר להם לפתח יותר את השרירים ולעצב את הגוף. אחרים אף נשבעים שהמשקה עזר להם לרדת במשקל ובאופן כללי מעידים כמה הם מאוהבים בשילוב הזה.

אבל לפני שאתם מתחילים "לחזק" את הקפה שלכם לפני האימון, כדאי לבדוק מה חושבים המומחים על הטרנד החדש. ספוילר: במגזין Healthline שסיקר בהרחבה את התופעה, נכתב כי בהקשר הזה, דעות המומחים חלוקות ואין באמת קביעה חד משמעית. ובכל זאת, הנה כמה דעות ומחקרים שנאספו סביב הנושא, כדי שתוכלו להחליט בעצמכם אם השידוך המשונה הזה מתאים לכם.

איך קפאין וחלבון משפיעים על הגוף?

מחקרים רבים שנערכו לאורך השנים על קפאין הוכיחו שהוא אכן יכול לשפר את הביצועים באימונים גופניים, ובאופן ספציפי יותר (ולא מפתיע), להגביר את הערנות, הריכוז ורמת האנרגיה. בנוסף, כפי שכולנו יודעים, גם צריכת חלבון נחשבת חיונית ביותר לפני פעילות גופנית ואחריה, מכיוון שהחלבונים מסייעים בשיקום ובפיתוח של רקמות השריר אחרי המאמץ.

מחקר מ-2019 אף הציג נתונים שמראים כי צריכת חלבונים בכמות מספקת בכל יום עשויה לתרום לשיפור קצב חילוף החומרים. המחקר הזה אפילו מצא קשר בין צריכת חלבונים לבין תוחלת חיים ארוכה יותר, אם כי לא ברור מה עומד מאחורי הקשר הזה. אולם חשוב להדגיש כי על פי הנתונים המוכרים כיום, ההמלצה היא לצרוך חלבונים מהחי ומהטבע, ולא אבקות.

דן גלג'ר, דיאטן מוסמך, אמר בראיון ל-Healthline כי "חלבון משפיע על הגוף ביעילות רבה יותר כשהוא מגיע ממאכלים כמו דגים, עוף, שעועית, ביצים או חלב. שמירה על תזונה מאוזנת יכולה להעניק את כל היתרונות האלו של חלבונים לכולנו". ולצד זאת, הוא ציין שאבקת חלבון בהחלט יכולה לסייע למי שמרגישים שהם לא מצליחים לקבל מספיק חלבון מהמזון, אבל המליץ שזה לא יהיה מקור החלבונים היחיד שלכם לאורך היום.

עוד בוואלה!

2-3 כוסות קפה ביום ימנעו מחלת לב - אבל רק אם תשתו את הסוג הנכון

לכתבה המלאה
גיף קפה קר. Giphy
הוא באמת צריך עוד חיזוק? קפה/Giphy

ובהקשר של קפה עם תוספת חלבון, בעוד שעדיין לא נערכו מחקרים גדולים על השילוב ביניהם, ישנם מומחים שסבורים כי משקה כזה אכן יכול לספק את היתרונות שהצגנו כאן, אך הבחירה הזאת עלולה לגרום לאנשים לוותר על מנת החלבון בארוחה, מתוך אמונה שהם כבר "עשו את שלהם" ועמדו במכסה היומית.

האם המשקה הטרנדי תורם לירידה במשקל?

כאמור, בסרטונים רבים בטיקטוק, הגולשים נשבעים שה-"פרו-פי", קפה עם אבקת חלבון, עזר להם מאוד להשיל את הקילוגרמים העודפים שהם כל כך רצו להיפטר מהם. בהקשר הזה, הסביר הדיאטן נוח קווזנדה כי "פרו-פי הוא לא משקה קסום שיעזור לכם לרדת במשקל", אך באותה נשימה הודה שאין מספיק ראיות שתומכות בטענה הזאת ממחקרים מהימנים.

אולם גם בלי תוספת החלבון, ישנם מחקרים שמראים כי קפאין אכן עשוי לתרום לירידה במשקל. מטא-אנליזה מ-2019, שניתחה 12 מחקרים בנושא, קבעה כי קפאין אכן עשוי להפחית את אחוזי השומן בגוף, בעיקר אצל גברים. מחקר נוסף מ-2020 מצא יעילות דומה של הקפאין גם בקרב נשים.

עם זאת, הדיאטנית פטריסיה קולסה, ציננה את ההתלהבות סביב ה"פרו-פי" ואמרה כי "אין שום נתון שמבטיח ששילוב בין קפאין וחלבון באמת יתרום להרזיה". בנוסף, אם יוצאים מנקודת הנחה שרוב מי שנהנים מהמשקה המשודרג, מוסיפים לו גם חלב וסוכר - הסיכויים שזה באמת מה שישדרג את הדיאטה לא נראים כל כך מבטיחים. באופן כללי, מומחים מציעים שכדי ליהנות מהיתרונות של קפאין בדיאטה, כדאי דווקא לוותר על הקפה ולשתות יותר תה.

לקפה המשודרג עלולות להיות גם השפעות מזיקות

קולסה אף אמרה שכשבוחנים את הנתונים המוכרים כיום, רואים שאין סודות גדולים או חידושים מפתיעים בתחום הזה. כיום, ככל שידוע לנו, הדרך היעילה ביותר להבטיח גוף חטוב ובריא היא פשוט לאכול, לפני ואחרי האימון, יותר חלבונים רזים ופחמימות מורכבות. בנוסף, היא מאמינה כי המשקה המשודרג שסוחף את טיקטוק, עלול במקרים מסוימים להעצים את ההשפעות הלא נעימות של שני המרכיבים האהובים האלו.

גיף חלב בקפה. Giphy
השילוב עלול להעצים את ההשפעות הלא נעימות של שני המרכיבים. קפה/Giphy

זה יכול בין היתר לגרום לעצבנות מוגברת, אי שקט, הפרעות שינה, בעיות במערכת העיכול שכוללות גזים, כאבי בטן ונפיחות ולפעמים גם החמרה של תגובות אלרגיות ופריחה על העור. ולמי שרגישים במיוחד לתופעות האלו, הקפה המחוזק עלול כמובן רק להחמיר ולהאריך את התופעות הלא נעימות האלו.

בשורה התחתונה, כשמדברים על נושאים כמו תזונה וכושר, כדאי לזכור שלא מדובר במדע מדויק. לצד כל מה שאומרים המומחים, והמחקרים שמגיעים בכל פעם למסקנות אחרות, בסופו של דבר, חומרים שונים משפיעים על אנשים שונים בצורה אחרת. לכן, אם מתחשק לכם להצטרף לטרנד ולראות איך קפה מחוזק בחלבון משפיע עליכם, זה כנראה לא יהיה אסון גדול, אך כפי שזה נראה כרגע, זו גם לא נוסחת הקסם שתשנה לכם את החיים, כפי שמבטיחים חלק מהגולשים בטיקטוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully