וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

2-3 כוסות קפה ביום ימנעו מחלת לב - אבל רק אם תשתו את הסוג הנכון

עודכן לאחרונה: 3.10.2022 / 7:51

לא מעט מחקרי עבר כבר מצאו את ההשפעה המיטיבה של קפה על הלב. מחקר חדש טוען שלא כל סוגי הקפה שווים ויש כאלה שתורמים במיוחד

5 דברים שאולי לא ידעתם על קפה/מערכת "אסור לפספס"

שתיית 2-3 כוסות ביום של רוב סוגי הקפה עשויה להגן על אנשים מפני מחלות לב וכלי דם ומפני מוות מוקדם, כך על פי מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology. החוקרים מצאו "הפחתה משמעותית" בסיכון למחלת לב כלילית, אי ספיקת לב ושבץ עבור שלושת סוגי הקפה האלה: טחון, נמס ודל קפאין. עם זאת, רק קפה טחון ונמס עם קפאין הפחיתו את הסיכון לדופק לא סדיר הנקרא הפרעת קצב. קפה נטול קפאין לא הוריד את הסיכון הזה.

"התוצאות מצביעות על כך שצריכה מתונה של קפה טחון, נמס ונטול קפאין צריכה להיחשב כחלק מאורח חיים בריא", אמר מחבר המחקר פיטר קיסטלר, ראש מחקר אלקטרופיזיולוגיה קלינית במכון לב וסוכרת בייקר וראש תחום האלקטרופיזיולוגיה בבית החולים "אלפרד" במלבורן.

האם קפה עושה אותך בריא?

מחקרים קודמים מצאו גם כי כמויות מתונות של קפה שחור - בין 3 ל-5 כוסות ביום - הוכחו כמפחיתות את הסיכון למחלות לב, כמו גם אלצהיימר, פרקינסון, סוכרת סוג 2, מחלות כבד וסרטן הערמונית.

"המחקר הזה מוסיף לגוף הראיות מניסויים תצפיתיים הקושרים צריכת קפה מתונה עם הגנה על הלב, מה שנראה מבטיח", אמרה שרלוט מילס, מרצה למדעי התזונה באוניברסיטת רידינג בבריטניה, בהצהרה שפורסמה על ידי האוניברסיטה. עם זאת, מחקר זה, כמו רבים בעבר, היה רק ​​תצפיתי באופיו ולכן אינו יכול להוכיח סיבה ותוצאה ישירה, הוסיפה מילס, שלא הייתה מעורבת במחקר. "האם קפה עושה אותך בריא או שאנשים בריאים יותר מטבעם צורכים קפה?" היא שאלה. "דרושים ניסויים מבוקרים אקראיים כדי להוכיח את הקשר בין קפה לבריאות לב וכלי דם", הבהירה.

קפה. ShutterStock
איזה קפה הכי מולמץ לשתות? כוסות קפה/ShutterStock

100 רכיבים פעילים ביולוגית

המחקר השתמש בנתונים מ-Biobank הבריטי, מסד נתונים מחקרי שהכיל העדפות צריכת קפה של כמעט 450,000 מבוגרים שהיו נקיים מהפרעות קצב או מחלות לב וכלי דם אחרות בתחילת המחקר. הם חולקו לארבע קבוצות: אלו ששתו קפה טחון נטול קפאין, אלו שבחרו בקפה נטול קפאין, אלו שהעדיפו קפה נמס נטול קפאין ואלו שלא שתו קפה כלל.

לאחר מעקב ממוצע של 12.5 שנים, החוקרים בדקו רשומות רפואיות ומוות עבור דיווחים על הפרעות קצב, מחלות לב וכלי דם, שבץ ומוות. לאחר התאמה לגיל, סוכרת, מוצא אתני, לחץ דם גבוה, השמנת יתר, דום נשימה חסימתי בשינה, מין, מצב עישון וצריכת תה ואלכוהול, חוקרים מצאו שכל סוגי הקפה קשורים להפחתה במוות מכל סיבה שהיא.

העובדה שקפה נטול קפאין וגם קפה עם קפאין היו מועילים, עשויה לרמוז שלא רק הקפאין אחראי על הפחתה הקשורה בסיכון. "קפאין הוא המרכיב הידוע ביותר בקפה, אבל המשקה מכיל יותר מ-100 רכיבים פעילים ביולוגית. סביר להניח שהתרכובות שאינן מכילות קפאין היו אחראיות ליחסים החיוביים שנצפו בין שתיית קפה, מחלות לב וכלי דם והישרדות", אמרו החוקרים.

קפה קר. ShutterStock
100 רכיבים פעילים ביולוגית בקפה/ShutterStock

על פי המחקר, שתיית 2-3 כוסות קפה ביום הייתה קשורה לירידה הגדולה ביותר במוות מוקדם, בהשוואה לאנשים שלא שתו קפה. צריכת קפה טחון הורידה את הסיכון למוות מוקדם ב-27 אחוזים, ואחריה 14 אחוזים עבור קפה נטול קפאין ו-11 אחוזים עבור קפה נמס.

הקשר בין קפה לסיכון מופחת למחלות לב ושבץ היה גם הוא חזק יחסית: שתיית שתיים עד שלוש כוסות קפה טחון ביום הורידה את הסיכון ב-20 אחוזים, בעוד שאותה כמות של קפה נטול קפאין הפחיתה את הסיכון ב-6 אחוזים ובהתאמה ב-9 אחוזים.

הנתונים השתנו בכל הנוגע להשפעה של קפה על דופק לא סדיר: ארבע עד חמש כוסות ביום של קפה טחון עם קפאין הורידו את הסיכון ב-17 אחוזים בעוד שתיים עד שלוש כוסות קפה נמס ביום הפחיתו את הסבירות להפרעות קצב ב-12 אחוזים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully