וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאמנים או בדיאטה? כל מה שאתם צריכים לדעת על אבקות חלבון

מערכת וואלה! בריאות בשיתוף תנובה

עודכן לאחרונה: 10.6.2021 / 8:32

עמידה ביעד של צריכת חלבון היא גורם חשוב בבניית שריר, וגם מהווה פקטור מרכזי בתהליכי ירידה במשקל. מי צריך להוסיף אבקות חלבון לתפריט ולמה חשוב להתאים את סוג האבקה לצורך ולתזמון המתאים? כל הפרטים בפנים

אישה עושה פלאנק. ShutterStock
גורם חשוב בבניית השריר/ShutterStock

כשאנחנו חושבים על אבקות חלבון, לרוב תקפוץ לנו לראש תמונה של ספורטאי מקצוען, או של מתאמן שרירי במכון, אבל האמת היא שישנם אחרים שצורכים אבקות חלבון למטרות שונות. חלבון הינו אב המזון שהכי תורם לשובע ולכן יש לא מעט שנעזרים בשילוב אבקות חלבון בתהליכי ירידה במשקל. וכמובן גם אנשים מבוגרים או קהלים שנדרשים לתצרוכת חלבון גבוהה מלבד ספורטאים יכולים להיעזר באבקות חלבון כדי לעמוד בדרישות התזונתיות.

חלבון הוא אחד מאבני היסוד של הגוף והוא חיוני לבניית השרירים והרקמות. חשוב לדעת שצריכת החלבון משתנה בין אדם לאדם, כך שאין כמות אחידה לכולם. מתאמנים, ובמיוחד מתאמני כוח, יודעים בדרך כלל כמה חלבון הם צריכים לצרוך ביום כדי להגיע לבנייה אפקטיבית של השרירים, אבל עבור הקהל הרחב מדובר בנושא פחות מוכר.

"צריכת מינונים גבוהים יותר של חלבון חשובה במקרים של גדילת רקמות, למשל אצל ילדים מתבגרים והריוניות, או במצבי הרס ובנייה, כמו אצל העוסקים בפעילות גופנית ובעיקר באימוני כוח לצורך בניית מסת שריר", מסביר ד"ר שון פורטל, פיזיולוג ודיאטן ספורט קליני, שהיה שותף לפיתוח אבקות החלבון של GO, מותג תזונת הספורטאים מבית תנובה. אבקות החלבון של GO פותחו במטרה להתאים את הרכב החלבון שבאבקה לצרכי המתאמן ולתזמון המתאים. לדברי ד"ר פורטל, גם בתחום הדיאטה ובקרת המשקל יש לחלבונים תרומה, שכן הם מווסתים את רמת השובע ומדכאים את הרעב ליותר זמן בהשוואה לפחמימות, שמספקות אשליית שובע קצרת מועד.

אבקות חלבון GO. עיצוב ומיתוג אריזות: ארנסטו ומתן,
אבקות החלבון החדשות של GO פותחו במטרה להתאים את הרכב החלבון שבאבקה לצרכי המתאמן ולתזמון הנכון/עיצוב ומיתוג אריזות: ארנסטו ומתן

ד"ר פורטל מסביר כי הדרישה היומית הבסיסית של חלבון עומדת על 0.8 גרם/ק"ג משקל גוף באדם לא פעיל ועשויה להגיע ל-1.6-2.2 גרם/ק"ג ואף יותר מכך בקרב ספורטאי כוח, בשל הרס שרירי רב במהלך אימון, ובשל הצורך באספקת חלבון לשיקום הנזק ולקידום צבירת מסת השריר. בנוסף, מומלץ כי צריכת החלבון תחולק על פני 4-6 מנות לאורך היום, בעיקר סביב האימון ולפני השינה, או אחרי שעות צום ארוכות.

ואכן, אחד הגורמים החשובים והמדוברים בצריכת חלבון הוא עיתוי הצריכה. "בדומה להשפעה השונה של פחמימות בעלות אינדקס גליקמי שונה על קצב הספיגה ועליית הגלוקוז בדם, מקובל להתייחס גם לחלבונים שונים כחלבונים מהירים וחלבונים איטיים", מסביר ד"ר פורטל.

קיימים חלבונים שנספגים מהר ומומלצים לצריכה צמוד לאימון, כמו חלבון מי גבינה (WHEY) וישנם חלבונים אחרים, דוגמת חלבון הקזאין (CASEIN), שנספגים לאט ומומלצים לצריכה לפני השינה או ביום ללא אימון. "על פי מחקרים שנעשו, נראה כי יש הבדלים במהירויות הספיגה בין חלבונים שונים", מסביר ד"ר פורטל. "לחלבון מי הגבינה זמינות ביולוגית גבוהה, ספיגה מהירה ועושר בלאוצין, חומצה האמינית, החיונית ביותר לבניית השריר לאחר האימון. לעומת זאת, חלבון הקזאין אומנם בעל ספיגה איטית יותר, אולם דווקא נתון זה תורם להאטת קצב פירוק השריר בפרקי זמן ארוכים ללא אכילה, כמו במהלך השינה או בדיאטה דלת קלוריות".

בין אם אתם מתאמנים שעות במכון ורוצים להגדיל את מסת השריר, או מעוניינים להגביר את צריכת החלבון שלכם מטעמים אחרים, כדאי להיוועץ בדיאטן קליני או דיאטן ספורט להתאמת הכמויות והעיתוי הטובים ביותר עבורכם.

להשיג באתר GO.TNUVA.CO.IL וברשתות וחנויות נבחרות

לאתר GO>>

מערכת וואלה! בריאות בשיתוף תנובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully