וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך להפסיק לדחות למחר את מה שאפשר לעשות היום?

גילה נבו

עודכן לאחרונה: 18.10.2022 / 9:55

אחרי החגים יתחדש הכל? לא באמת, בטח שלא אם אתם (כמו המון אנשים אחרים) חוטאים בדחיינות. גילה נבו, עו"סית מחוזית במכבי שירותי בריאות, מסבירה למה אנחנו דוחים משימות - ואיך מפסיקים עם זה

אישה ישנה על ספה. ShutterStock
זהו, החגים נגמרו - קומו מהספה. אישה מנמנמת בסלון/ShutterStock

כמה פעמים הבטחתם לעצמכם שאחרי החגים תתחילו דיאטה או תקפידו ללכת לחדר כושר? כמה פעמים אמרתם שאחרי הפנסיה תתחילו לרכב על אופניים או לנגן בגיטרה? וכמה פעמים לא עמדתם בלו"ז של הגשת עבודה ללימודים או פרויקט חשוב, שלא לדבר על קביעת תור לרופא השיניים?. כולנו, גברים ונשים ילדים ומבוגרים, סובלים במידה זו או אחרת מדחיינות.

דחיינות היא תופעה שמוגדרת כקושי להתחיל או לסיים משימה כלשהי בטווח זמן שהוקצב לה. רבים מאתנו נוטים לדחות מטלות, שנראות לנו מאיימות ומפחידות, לא נעימות או משעממות. פעמים רבות אנו מוצאים את עצמנו מבצעים פעילויות לא חשובות והכל כדי לדחות ולהימנע מהפעילות ממנה אנו מנסים להתחמק. לפעמים מאחורי הדחיינות קיים חשש מאי עמידה ברף מצוינות שהצבנו לעצמנו, חשש שלא נצליח לעמוד בציפיות שלנו או של הסביבה, פחד שמדובר במשימה שנראית מסובכת וקשה מדי, ולפעמים - סתם עצלנות.

במקרים הכרוניים ניתן לראות גם דחיינות כתוצאה מהפרעות קשב, דימוי עצמי נמוך, חוסר ביטחון וחרדות שונות

גבר מתלבט. ShutterStock
מוכר? גבר מתלבט אם לדחות או לעשות/ShutterStock

אז איך מפסיקים לדחות? ראשית, כדאי שתשאלו את עצמכם מהן המשימות אותן קשה לכם לבצע ושיש לכם נטייה לדחות אותן. חישבו גם מהם הגורמים שבגללם אתם מתחמקים מהמשימה - האם המשימה גדולה ומורכבת מדי? האם היא גורמת לכם תחושת אי נעימות, חשש מכישלון וכדומה? כשיהיו בידכם התשובות ותהיו מודעים לגורמים שמעכבים אתכם תוכלו להתמודד איתם ביתר קלות.

עוד בוואלה!

חוק שלוש הדקות שיעזור לכם להתגבר על דחיינות

לכתבה המלאה

אחרי שהבנתם מה עומד מאחורי הדחיינות שלכם, הגיע הזמן לכמה כלים שיעזרו לכם לחשב מסלול מחדש:

1. ערכו רשימה של מטלות נדרשות על פי סיווג חודשי, שבועי ויומי ודרגו אותן על פי רמת החשיבות שלהן. בראש הרשימה שבצו מטלות בעלות דרגת חשיבות גבוהה עם דד ליין צפוף (הגשת פרויקט בעבודה, סיום מטלה אקדמית, כתיבת דוח לרואה חשבון ועוד). לאחר מכן שלבו ברשימה מטלות ברמת דחיפות פחותה. הרשימה תעזור לכם להיות ממוקדמים ומסודרים ולקבוע סדר עדיפויות נכון.

2. חשוב שתתנו לעצמכם זמן ריאלי להשלמת המשימה, מכיוון שהקצאה לא נכונה של זמן תרתיע את הדחיינים שביניכם ותדחה את תחילת ביצוע המשימה. אם הזמן שהוקצב למשימה אינו מעשי - אל תתביישו ותבקשו תזמון מתאים להגשת המשימות בו תוכלו לעמוד.

3. התמקדו בביצוע משימה אחת בכל פעם, והבטיחו לעצמכם שאתם מתחייבים לבצע אותה בטווח הזמן שהוגדר מראש. התנתקו ממסיחי דעת שונים כמו מיילים, וואטסאפים ועדכנו את העמיתים לעבודה או את בני המשפחה הסביבה שאתם לוקחים זמן שקט לצורך ביצוע משימה ושאין להפריע לכם. יש מי שיעדיף להרכיב אוזניות על מנת לשמור על ריכוז ויש כאלה שדווקא מוסיקה אהובה תדרבן אותם לבצע את המשימה.

רשימת משימות. ShutterStock
משימה אחת בכל פעם. רשימת משימות/ShutterStock

4. סדרו לכם סביבת עבודה נוחה והתחילו את המשימה באופן מיידי וללא דחיות או תירוצים. ההמלצה המעשית היא "לקפוץ למים", להתחיל את המשימה ולהתקדם בה צעד צעד.

5. תתרכזו. אפילו לקצת. מחקרים הראו כי המוח שלנו עובד בפיקים של עבודה ומנוחה. ישנם פרקי זמן של כ-20 דקות בהן הריכוז הינו מיטבי ולכן מומלץ לעבוד על המשימה במשך 20 דקות רצופות ולאחר מכן לקחת הפסקה של כ-5 דקות להתרענן, ולשוב למשימה למשך 20 דקות נוספות וחוזר חלילה.

6. עזרה מבחוץ. אם את חשים שאתם מורחים את הזמן בעת ביצוע המשימה שימו סטופר או שעון שיעזרו להכניס אתכם למסגרת הזמן שהקצבתם לעצמכם. במקביל אפשר גם לבקש מחבר שיסייע לכם ויזכיר לכם את ההתחייבות שלכם להשלמת המשימה.

7. אם בסופו של תהליך עמדתם ביעד שהצבתם לעצמכם והצלחתם למחוק מספר משימות מהרשימה - פרגנו לעצמכם בפינוק כלשהו. חיזוק חיובי מוחשי או וירטואלי מגביר את המוטיבציה ומשפר הישגים עתידיים. הצלחה במשימה תגביר את תחושת הביטחון והמסוגלות שלכם ותעודד אתכם להשלים את כל המטלות שברשימה.

עם זאת, חשוב להדגיש כי אם אתם מרגישים שתופעת הדחיינות הינה כרונית, פוגעת באורח החיים התקין או מפריעה להתנהלות היומיומית שלכם - כדאי לפנות לאיש מקצוע, שיסייע לכם להתמודד עם הבעיה ולהתגבר על הקשיים.

גילה נבו היא עובדת סוציאלית מחוזית במכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully