וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צמחונים סובלים יותר מדיכאון. הרבה יותר

עודכן לאחרונה: 2.10.2022 / 11:54

מחקר ברזילאי חדש מעלה כי למרות היתרונות הרבים של תזונה מהצומח, אנשים צמחונים חווים אפיזודות דיכאון בתדירות כפולה מזו של אוכלי בשר. הנה כל הפרטים המדאיגים

איריס קול מראיינת את ד"ר אורן טנא על דיכאון והטיפול בו/מערכת וואלה

כבר שנים ידוע שתזונה משפיעה גם על המצב הנפשי שלנו, כשלרוב ההנחה היא כי מי שאוכל בריא יותר - גם מאוזן יותר נפשית. אולם כעת, מחקר חדש טוען כי דווקא אלו שבוחרים בתזונה שמבוססת על הצומח, שבאופן מובהק בריאה יותר, עלולים לסבול יותר מדיכאון.

על פי מחקר חדש של חוקרים ברזילאים שפורסם בכתב העת Journal of Affective Disorders, אנשים צמחונים חווים אפיזודות של דיכאון בתדירות כפולה מזו של אוכלי בשר. יש "קשר חיובי בין השכיחות של אפיזודות דיכאון לתזונה ללא בשר", נכתב במחקר.

מצד שני: בשר אדום מגביר את הסיכון ל-9 מחלות מסכנות חיים

החוקרים בחנו את התזונה של 14,216 משתתפים בגילאי 35 עד 74 במשך ששה חודשים. הם הוערכו באמצעות Clinical Interview Schedule-Revised - כלי המשמש לאבחון הפרעות נפשיות נפוצות. החוקרים גילו כי לצמחונים היה מספר כפול של אפיזודות דיכאון מאשר לאוכלי בשר במהלך אותה תקופה, גם כאשר נלקחו בחשבון משתנים כמו עישון, צריכת אלכוהול ופעילות גופנית.

גבר ג'ינג'י עם זקן מחזיק אספרגוס. ShutterStock
לא, זה לא בגלל חסרים תזונתיים. גבר ג'ינג'י עם זקן מחזיק אספרגוס/ShutterStock

אבל אף שהקשר היה מובהק במחקר, הסיבה כלל אינה ברורה. "אפיזודות דיכאון שכיחות יותר אצל אנשים שאינם אוכלים בשר, ללא תלות בגורמים סוציו-אקונומיים ואורח חיים", אמרו החוקרים, אך סייגו כי "חוסרים תזונתיים אינם מסבירים את הקשר הזה. אופי הקשר עדיין לא ברור, ויש צורך בנתונים נוספים כדי להבהיר קשר סיבתי".

עוד בוואלה!

אכילת יותר פירות עושה את הדבר המדהים הזה

לכתבה המלאה

זו, כאמור, אינה הפעם הראשונה שמחקרים מוצאים קשר בין מצב רוח לתזונה. בשנת 2017, חוקרים גילו כי אנשים עם דיכאון שהקפידו על דיאטה עשירה בדגנים מלאים, חלבון רזה, מוצרי חלב דלי שומן ומזונות צמחיים היו בעלי סיכוי גבוה פי ארבעה להיות בהפוגה מאשר אלה שאכלו מזונות אולטרה מעובדים. מחקר אחר, שפורסם ב-2019, מצא מתאם בין תזונה ים תיכונית עם תוספי שמן דגים לבין ירידה במדדי הדיכאון.

מנגד, מחקר שפורסם לפני שנתיים והתבסס על סקר שנערך על ידי מכון אלנסבאך, אחד ממכוני דעת הקהל היוקרתיים בגרמניה, מצא כי צמחונים מופנמים יותר מאוכלי בשר. "קשה לומר מה הסיבה לכך. זה יכול להיות מכיוון שאנשים מופנמים יותר נוטים להיות בעלי הרגלי אכילה מגבילים יותר או מכיוון שהם מופרדים יותר מבחינה חברתית בגלל הרגלי האכילה שלהם", הסבירו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully