וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיים מכאב ראש לכאב ראש? אתם חייבים לקרוא את זה

איריס קול

עודכן לאחרונה: 16.9.2022 / 8:55

בכל יום יש בישראל 40 אלף התקפי מיגרנה, ובכל זאת רובנו לא יודעים עליה מספיק. ד"ר אמנון מוסק מסביר מה בדיוק גורם לכאב הנורא הזה ולמה למרות מה שנראה לכם - שוקולד ויין בכלל לא גורמים למיגרנה

איריס קול מראיינת את ד"ר אמנון מוסק על כאבי ראש ומיגרנות/מערכת וואלה

כאבי ראש הם כמעט עניין יומיומי עבור רבים מאיתנו, כזה שפוגע בתפקוד ובאיכות החיים שלנו, ובכל זאת - רבים מאיתנו לא יודעים עליהם מספיק. ד"ר אמנון מוסק, מנהל המרפאה לכאבי ראש והעצמה גופנית במערך נוירולוגי של איכילוב, התארח בפודקאסט "מרפאת מומחים" כדי להסביר מה גורם לכאבי ראש, מה ההבדל בינם לבין מיגרנות, ואיך מתמודדים איתם.

"כאבי ראש הם בעיה מרכזית אצל בני האדם", אמר ד"ר מוסק, "לפני כמה שנים יצא מחקר של ארגון הבריאות העולמי, שבחן מה העומס של מחלות על בני האדם, ומסתבר שהמחלות העיקריות שגורמות להכי הרבה סבל ופגיעה תפקודית זה כאבי גב ומיגרנות, יותר מסרטן, סוכרת, לחץ דם ובעיות מפרקים. וזה לא סתם, כאבי ראש הם דבר שכיח מאוד, זו בעיה קשה שגורמת הרבה מאוד סבל, אין שום ספק שזו בעיה רצינית ביותר".

"רוב האנשים מתייחסים לכאב ראש כאילו 'לכולם יש, קח משהו וזה יעבור', אבל מדובר בבעיה אמיתית וקשה שגורמת להרבה פגיעה", אמר ד"ר מוסק, "יש כמה סוגים של כאבי ראש, יש מיגרנה ויש כאבים רבים אחרים - ולכל אחד יש טיפול אחר, ולכל אחד צריך לתת את האבחנה והטיפול שלו". בכל מקרה, אם כאב הראש חוזר על עצמו הרבה, חשוב לבדוק במה מדובר, ולא להזניח. "יש היום טיפולים טובים, ואין צורך לסבול", אמר ד"ר מוסק.

איך יודעים אם זו מיגרנה?

"מיגרנה זה כאב קשה, הוא יכול להיות חד צדדי, ברקה או במצח, לחץ כזה חזק, אפשר להרגיש את הכאב כמו פועם", הסביר ד"ר מוסק, "הכאב גורם להרבה מאוד סבל ופגיעה תפקודית משמעותית, אי אפשר לתפקד". הוא הוסיף כי במיגרנה "ישנה פעילות של המוח, שמתבטאת בזה שהאור מאוד מפריע, קולות, ריחות, אפילו מגע כואב ומפריע, בחילות - אנשים יכולים להקיא".

עוד בוואלה!

1 מ-6 אנשים סובל מכאב ראש היום. האם אתם ביניהם?

לכתבה המלאה

מיגרנה היא למעשה תהליך של דלקת התקפית סביב כלי הדם. "דלקת כימית שנגרמת כתוצאה מפעילות עצבית של המוח, והטיפול במיגרנה הוא טיפול בדלקת", הסביר ד"ר מוסק. מיגרנה יכולה לתקוף כל אחד, אף אחד לא חסין מפניה, אבל היא תוקפת בין 10 ל-15 אחוזים מהנשים, וכ-8 עד 10 אחוזים מהגברים. "בישראל יש 900 אלף איש שסובלים ממיגרנה, וכל יום יש 40 אלף התקפי מיגרנה", הוסיף.

מה גורם להתקף מיגרנה?

יש כמה גורמים שיכולים להעצים מיגרנה, כמו המחזור בחודשי אצל נשים, עודף שינה או חוסר שינה, לפעמים גם מתח, יש אנשים שסובלים בנסיעות וזה יכול להצית אצלם מיגרנה. אבל, בשונה ממה שמקובל לחשוב, "אוכל איננו גורם למיגרנה", אמר ד"ר מוסק.

בראוניז שוקולד. ShutterStock
זו לא אשמתם. בראוניז שוקולד/ShutterStock

"אנשים מספרים בחלק מהמקרים שיש קשר בין אוכל למיגרנה, במיוחד שוקולד, גבינה צהובה, יין אדום, אבל המציאות מראה דבר אחר - אוכל כמעט איננו גורם למיגרנה. יש אנשים ספציפיים שיש להם רגישות למזון מסוים, ואז הם יודעים את זה ויכולים להימנע ממנו, אבל אצל רוב האנשים הסיפור אחר לגמרי", הסביר ד"ר מוסק.

אז למה בכל זאת יש לשוקולד שם רע כל כך אצל הסובלים ממיגרנה? חלק מתוך הדלקת של המיגרנה קשור למוליך העצבי סרוטונין - יש ירידה חדה שלו. "אחת הדרכים להעלות סרוטונין בגוף היא על ידי אכילת מתוק, הרבה פעמים אנשים מרגישים לא במודע ירידת סרוטונין ואז אוכלים מתוק, וכשיורדת ההשפעה שלו - מגיעה המיגרנה". ד"ר מוסק הבהיר כי ההמלצה היום היא לא לעשות דיאטות מיוחדות למיגרנה, אלא אם כן יש רגישות ספציפית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully