וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי כאבי ראש אצל ילדים צריכים להדאיג אותנו?

ד"ר יעקב גניזי, מאמר אורח

9.9.2022 / 8:12

ילדים מתלוננים לא פעם על כאבי ראש, בעיקר כשהעומס בלימודים גובר, וברוב המקרים מדובר בתופעה שתחלוף מאליה. עם זאת, יש כמה סימני אזהרה שחשוב להכיר

ילד סובל מכאב ראש. ShutterStock
הטריגר המשמעותי ביותר לכאב ראש אצל ילדים הוא לחץ סביב למידה. ילד סובל מכאב ראש/ShutterStock

כאבי ראש אצל ילדים ומתבגרים הם תופעה שכיחה שיש לה סיבות רבות. ברוב המקרים אין סיבה לדאגה, אך חשוב לשים לב מתי יש לחשוד שכאב הראש נובע מבעיה רפואית משמעותית, ומתי מדובר בכאב שאיננו מסוכן. כאבי ראש, כולל מיגרנה ודחקת הראש, עלולים להיגרם מהשפעות סביבתיות כתוצאה מאורח חיים לא בריא: כמו חוסר שעות שינה, תזונה לא טובה, מיעוט ספורט ואולי אף שהייה ממושכת מול מסכים.

אצל ילדים, הטריגר המשמעותי ביותר שמעורר כאבי ראש, הוא לחץ סביב למידה. עם פתיחת שנת הלימודים תלמידים רבים נמצאים בלחץ, ואנחנו רואים בכל העולם במהלך ספטמבר עלייה משמעותית בסדר גודל של אפילו פי שלושה בדיווחים על כאבי ראש אצל ילדים.

מתי צריך ללכת לרופא?

כאשר כאב הראש לא מפריע להמשך התפקוד ולא מחמיר, אז אין סיבה לדאגה. אך כאשר הכאבים משמעותיים, מפריעים לתפקוד והולכים ומחמירים - כדאי לפנות לרופא. בנוסף מומלץ להיוועץ עם רופא אם מופיעים תסמינים כמו כאב ראש אשר מאוד חזק ושונה מכל מה שמוכר, כאב ראש המלווה בהקאות ושיבושים בראייה התקינה.

ככלל, כאשר מדובר בכאב ראש יחסית קל וממושך אך הוא אינו פוגע בתפקוד, הוא פחות מדאיג מאשר כאב ראש חדש וחמור שמלווה באחד התסמינים האלה. יחד עם זאת, כאשר מדובר בכאב ראש חוזר וממושך שמציק או מפריע לאיכות חייו של הילד (גם אם לא משבית) מומלץ לפנות לנוירולוג אשר יסייע לאבחן האם מדובר במקרה שדורש התערבות רפואית, מה הם גורמי הסיכון בסביבה והאם מדובר בתסמונת ראשונית של מיגרנה.

עוד בוואלה!

גם ילדים עלולים לחטוף שבץ. איך מזהים אותו?

לכתבה המלאה

איך מאבחנים מיגרנה אצל ילדים?

מיגרנה היא הסוג הנפוץ ביותר של כאבי ראש ראשוניים אצל ילדים. תסמיני המיגרנה עשויים להופיע מגיל צעיר אך שכיחים בעיקר מגיל ההתבגרות. אבחנה של מיגרנה היא קלינית ומתבססת על תלונות קלאסיות, כאשר בדיקה נוירולוגית תקינה ולאחר שלילה של סיבות אחרות לכאבי ראש התקפיים.

מיגרנה מאופיינת בהתקפי כאב ראש חדים. אין מדובר בכאב ראש "רגיל" אלא בכאב ראש חזק בדרגה בינונית-קשה, שעשוי להימשך שעות לעיתים יממה ויותר. הכאב מלווה ברצון לשכב, בחילות והקאות ולעיתים גם רגישות לרעש ולאור. אצל ילדים, מדובר באבחנה מאתגרת יותר מאשר אצל מבוגרים, מפני שילדים לא מצליחים תמיד לתאר במדויק את התופעות שהם חשים ובנוסף התמונה הקלינית של ילדים אינה טיפוסית כמו זו של המבוגרים.

אמא נותנת תרופה לילדה חולה. ShutterStock
חשוב לשים לב לשימוש מושכל בתרופות למניעת כאב. אמא נותנת תרופה לבתה/ShutterStock

מומלץ להגיע לנוירולוג במקרים של כאבי ראש חוזרים כדי לאבחן שמדובר במיגרנה ולא בגורם אחר, ובכך גם לקבל טיפול ייעודי למיגרנה. טיפולים המסייעים להפחתה של גורמים מחמירים, טיפול להפחתת הכאב וטיפולים מניעתיים נוספים.

בילדים הסובלים מכאבי ראש מגרנוטיים לעיתים קרובות יש לשקול טיפול מונע. תחילה יש לדאוג להקפדה על סדר יום, ולשימוש מושכל בתרופות למניעת כאב (לא יותר מפעמיים בשבוע). עד לאחרונה לא היו אופציות תרופתיות טובות לטיפול מונע בילדים, לעומת מבוגרים בהם החלו לתת תרופות מהדור החדש, נוגדי CGRP. כעת מתנהל מחקר בינלאומי גדול על תרופות אלו, ובעתיד הקרוב אולי כבר יעברו אישור ויהיו זמינות גם לילדים.

ד"ר יעקב גניזי הוא מומחה בנוירולוגית ילדים ומנהל מערך הילדים במרכז הרפואי בני ציון, חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully