וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחלה הזו הורגת יותר נשים מסרטן, אז למה אתן לא מודעות אליה?

עודכן לאחרונה: 18.9.2022 / 12:10

הן קטלניות עבור גברים ונשים כאחד, אבל מחלות לב משוייכות יותר למין הגברי. והאמת רחוקה מכך. פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה, מסביר מה גורם להתקפי לב בנשים, מהם הסימפטומים והאם ניתן למנוע זאת מראש

איך מזהים התקף לב אצל נשים?/דוברות המרכז הרפואי הלל יפה

מחלות לב בקרב גברים הן דבר ידוע ומוכר. לא אחת אנו עדים לגברים צעירים ומבוגרים כאחד שלוקים באירוע לב במהלך חייהם. לעומת זאת, כמעט ולא שומעים על נשים הסובלות ממחלות לב, על אחת כמה וכמה נשים בשנות ה- 40 וה-50 לחייהן.

על פי הסטטיסטיקה, 1 מתוך 2 נשים סובלת ממחלת לב, מה שממקם אותה כסיבת המוות המובילה בקרב נשים. על אף הנתונים המדאיגים, נשים רבות אינן מודעות לתסמינים ולעתים אינן משייכות אותן למחלת לב כלשהי. חוסר המודעות למכלול הסימפטומים של התקפי לב בקרב נשים קיים לא רק אצל הנשים עצמן אלא גם בקרב צוותים רפואיים במרפאות הקהילה ובחדרי המיון, דבר המקשה על מתן טיפול ראוי בזמן אמת.

"עד גיל 70 לערך, מחלת הלב הכלילית שכיחה יותר בקרב גברים לעומת נשים, בעיקר לאור הפעילות ההורמונלית הטבעית של האישה. כל זמן שהאישה מקבלת וסת באופן סדיר, הורמוני האסטרוגן והפרוגסטרון מגנים על האישה מפני מחלות לב וכלי דם. עם זאת, מרגע הופעת המחלה אצל נשים, שיעורי התמותה גבוהים יותר והסיבוכים המוקדמים לאחר אוטם שריר הלב שכיחים יותר לעומת אצל גברים", מסביר פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב במרכז הרפואי הלל יפה.

אישה לוקה בליבה כשבתה נוהגת ברכב. Pearl PhotoPix, ShutterStock
מחלות לב הן סיבת המוות הראשונה בקרב נשים ברוב המדינות המתועשות. אישה חשה בלבה/ShutterStock, Pearl PhotoPix

קטלנית יותר מכל סוגי הסרטן יחד

על פי הנתונים, מחלות לב הן סיבת המוות הראשונה בקרב נשים ברוב המדינות המתועשות. מחלות לב גורמות ל-1 מתוך 3 מקרי מוות בקרב נשים בשנה, וקטלניות יותר מכל סוגי הסרטן גם יחד. לציין כי מחלות לב וכלי דם אינן נחלתן של נשים מבוגרות בלבד. ישנן נשים גם בגילאי 40, 50 ואף צעירות יותר שלוקות במחלת לב כלילית. מלבד העובדה המדאיגה שהנשים עצמן אינן מודעות לתסמינים שעלולים להעיד על מחלת לב, גם צוותים רפואיים לא פעם מתייחסים מגדרית באופן שונה לאותם תסמינים - מה שמוסיף על הקושי בזיהוי הבעיה והאבחון בזמן אמת.

פרופ רוגין הסביר כי לעיתים כאשר יש אירוע לב, האישה עצמה אינה מאמינה כי מדובר באירוע אשר מקורו מהלב, ופעמים רבות היא תייחס זאת למערכת העיכול. כאשר היא תגיע למרפאת הקהילה, הצוות הרפואי לא תמיד יעלה בדעתו כי מדובר באירוע לב, וכך גם לצערנו חוסר המודעות בחדרי המיון. הבעיה מופיעה גם במחלקות האשפוז ואפילו אם מישהי כבר הגיעה לצינתור, לאור העובדה כי לרוב קוטר עורקי הלב באישה קטנים יותר, יש פחות נטייה להשתלת סטנטים או במקרים בהם מפנים לניתוח - בנשים מבצעים פחות מעקפים. לכן לאורך זמן, יעילות הטיפולים הפולשניים בקרב נשים אינן יעילות כפי שהן בקרב גברים.

לשמחתנו, בשנים האחרונות חלה ירידה בשיעורי התמותה כתוצאה ממחלת לב, הן בקרב גברים והן בקרב נשים, בעיקר לאור השיפור בטיפול הרפואי ויותר מכך, בעליית המודעות של הציבור הרחב לשמירה על אורח חיים בריא ומניעה, כגון הפסקת עישון, צריכת מזון בריא יותר ועוד. עם זאת, שיעור התמותה בקרב נשים ממחלות לב גבוה מזה של הגברים. ככל הנראה השינוי יגיע כאשר הנשים יהיו מודעות יותר לתסמינים ולתמרורי האזהרה ויתעקשו לקבל טיפול ראוי ומותאם גם כשיתקלו בחוסר אמון.

אשה עוברת התקף לב. Creative Cat Studio, ShutterStock
התסמינים שונים לגמרי. גבר לוקה בליבו/ShutterStock, Creative Cat Studio

תסמינים שונים ומבלבלים

בקרב גברים ישנם תסמינים ברורים המעידים על התקף לב, קרי כאב במרכז החזה אשר לוחץ או מקרין ליד שמאל או ללסת תחתונה המוחמר במאמץ. רבים יתארו את התחושה "כאילו פיל יושב לי על בית החזה". לעומת זאת, בקרב נשים, לא פעם התסמינים אינם בהכרח מתבטאים בתעוקת חזה טיפוסית אלא בתופעות מופשטות יותר, כגון עייפות יוצאת דופן, קוצר נשימה או אי-יכולת לקחת נשימה עמוקה, חיוורון, זיעה קרה, אי יכולת להירדם, סחרחורת, עילפון, בחילות והקאות או כאבים באזור הצוואר, גב עליון או בטן עליונה. לעיתים תסמינים אלה יכולים להיעלם ולחזור שוב לאחר פרק זמן.

"אם אתן סובלות מכאבים, גופכן מנסה לומר לכן משהו. מציאת מקור הכאב וההתמודדות עמו הוא דבר חיוני והכרחי, לא רק בכדי לשפר את איכות החיים, אלא גם כדי למנוע סכנה בריאותית פוטנציאלית. חשוב לעבור בירור מקיף עם המומחים הרלוונטיים על מנת לשלול מחלות שונות", מציין פרופ' רוגין.

לנשים בשנות ה-40 וה-50 לחייהן מומלץ לעבור בירור והערכה של כל היבטי בריאותה של האישה בדגש על האינטראקציה שבין התרופות במידה שנוטלת, השפעת ההורמונים והתסמינים הייחודיים. הכרת הבעיות המשפיעות על נשים במהלך השלבים השונים של חייהן והכרת התסמינים לבעיות לב עשויות להציל חיים. אם את סובלת מגורמי סיכון העלולים להוביל לבעיות לב, מומלץ לשקול לבצע בדיקות סקר, קרי בדיקות דם, אקו לב, מבחן מאמץ ודופלקס צוואר. ובפרט, אם את חשה באחד או יותר מהתסמינים שהוזכרו במשך יותר מממספר דקות ואינך יודעת בדיוק מה הסיבה, מומלץ לפנות למרפאה או להזמין אמבולנס ולהגיע לחדר מיון לצורך בירור רפואי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully