וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חטפתם התקף לב? אתם כנראה רק מתחילים את הקרב שלכם

בחסות חברת מדיסון

8.3.2021 / 10:53

אם חשבתם ששיקום לב הוא רק פעילות גופנית ופגישה אחת עם קרדיולוג, אתם טועים. מדובר על מערך שלם שמסייע לחולה להתמודד עם המציאות החדשה, וגם מספק לו כלים מעשיים ותרופות להמשך הדרך

כאב בטן. ShutterStock
ההתמודדות עם התקף לב לא נגמרת בתקופת ההחלמה בבית החולים. גבר עם כאבים בחזה/ShutterStock

ההתמודדות עם התקף לב לא נגמרת בתקופת ההחלמה בבית החולים, והיא עשויה להימשך גם לאחר השחרור. אחת מההתערבויות שמוצעות לחולי לב ולמי שחווה התקף לב היא שיקום לב שנעשה אחרי שהמטופל החלים. המטרה העיקרית של השיקום היא להפחית את הסיכון לאירועים לבביים חוזרים, אבל גם לתת לחולה כלים מעשיים להמשך החיים.

"שיקום לב לרוב מתחיל שלושה שבועות עד חודש אחרי האירוע הלבבי", מסביר דר' יצחק גביזון, מנהל שיקום לב סורוקה ומזכיר האיגוד לשיקום לב. "שיקום לב הוא בעצם סל של התערבויות שאנחנו משתמשים לכל חולה בהתאם למה שעבר". לדבריו, אנשים שזכאים לשיקום לב בסל הבריאות הם אנשים שעברו אירוע לבבי כמו התקף לב, מי שעברו ניתוח מעקפים, מי שסובלים מאי ספיקת לב, אנשים שעברו השתלה של קוצב וכאלה שעברו התערבויות בעורקים.

"לרוב מה שקורה זה שבין החודש הראשון לשני לאחר ההתקף, האנשים מגיעים לשיקום ושם הם פוגשים קרדיולוג שסוקר את גורמי הסיכון שלהם ובונה להם תכנית שמתייחסת לכל גורמי הסיכון: סוכרת, יתר לחץ דם, עישון, אכילה לא בריאה, צריכת אלכוהול, רמות סטרס גבוהות, היעדר פעילות גופנית ועוד", מסביר ד"ר גביזון.

זמן לעשות שינוי

בנוסף לקרדיולוג, יש מערך שלם שכולל פיזיולוג של מאמץ, מאמנים או פיזיותרפיסטים, אחיות שאחראיות גם על החינוך הרפואי וגם על הליווי והמעקב (תרופות, משקל ועוד) ודיאטנית שבונה את התכנית התזונתית של החולה. בחלק מהמקומות יש עובד סוציאלי או פסיכולוג שתפקידם לזהות דברים שמעלים סטרס או יוצרים מצוקה אצל החולה. חלק מהחולים עוברים שינוי משמעותי אחרי אירוע הלב, פיזי ונפשי. "התערבות רב תחומית שמפרקת את גורמי הסיכון של החולה ומזהה אותם מפחיתה בצורה הטובה ביותר את הסיכון לאירוע לב נוסף", אומר ד"ר גביזון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

3 כללים שאתם חייבים להכיר כדי לשמור על הלב שלכם

בחסות חברת מדיסון
מד לחץ דם. ShutterStock
עוקבים אחרי המטופל ומםחיתים את גורמי הסיכון לאירוע לבבי נוסף. גבר מודד לחץ דם/ShutterStock

"מבחינת החולה היתרון הבולט הוא שהוא נכנס לזמן אינטנסיבי ומובנה (פעמיים בשבוע למשך שלושה חודשים, דרך הסל) וזה זמן טוב לעשות את השינוי, במחלה עצמה ובאורחות החיים", מסביר ד"ר גביזון. "החולה נמצא במעקב לחץ דם, משקל, יש ליווי שעוזר מאוד לשנות הרגלים ישנים כדי לעבור לחיים בריאים יותר. יתרון נוסף וחשוב מאוד הוא שאנחנו יכולים לזהות מוקדם האם הטיפול התרופתי מספק וטוב, או שצריך להוסיף עוד תרופה. והדבר הזה קורה במהלך השיקום".

טיפולים חדשים

תפקיד הרופא הוא למנוע את שלושת המחלות העיקריות שקשורות למחלת לב שהן סוכרת, לחץ דם גבוה וכולסטרול. בשנים האחרונות נכנסו טיפולים חדשים, ויש יותר ויותר תרופות שהוכיחו שהן יכולות להפחית אירועים לבביים ולהפחית תמותה.

"בלחץ דם אין טיפולים חדשים, אבל יש הוראות חדשות להוריד לחץ דם יותר מבעבר כדי למנוע מחלות נלוות", מסביר ד"ר גביזון. "בנושא הסוכרת יש תרופות חדשות שלא היו קודם והוכיחו שהן יכולות להוריד אירועי תחלואה ותמותה באנשים סוכרתיים, בטח ביחס לטיפולים הקודמים שלא הפחיתו תחלואה ותמותה".

כולסטרול: הדמייה של הצטברות פלאק בעורק. ShutterStock
מורידים את הכולסטרול הרע. הצטברות כולסטרול/ShutterStock

בנושא הכולסטרול יש שינוי גדול, ובשנים האחרונות מחקרים מאוד גדולים שבדקו עשרות אלפי אנשים הראו כי ככל שאנחנו מורידים את ה- LDLיותר נמוך, כך אנחנו מונעים יותר אירועים לבביים. "היום יש יותר תרופות שמאפשרות להוריד את הכולסטרול הרע נמוך יותר. גילינו בצורה חד משמעית שככל שנוריד את הכולסטרול יותר נוכל למנוע אירועים של התקפי לב ושבץ מוחי שקשורים בתחלואה קשה והנזק שלהם מאוד גדול. הכולסטרול הרע מעלה את הסיכון לטרשת עורקים מה שעלול לייצר עוד ועוד התקפים".

לדברי ד"ר גביזון, התרופות החדשות מציעות פתרון גם לאנשים שיותר קשה להם עם הטיפולים הישנים, דוגמת הסטטינים ומעכבי ספיגת כולסטרול במעי. "הטיפולים החדשים, כמו אלה של משפחת התרופות מעכבות פעילות החלבון PCSK9 יכולים לתת להם אלטרנטיבה טובה".

לסיכום, בארץ ובעולם ישנה המלצה גורפת לאנשים שחוו אירוע לבבי להשתתף במסגרת מכון שיקום לב בבתי החולים או בקהילה. הזכאות בסל הבריאות הינה לשלושה חודשי השתתפות במרכזי שיקום הלב בשנה הראשונה לאחר אירוע לבבי, והינה מסובסדת על ידי קופות החולים. הפעילות מאפשרת לשלוט בצורה טובה יותר בכל הגורמים המשפיעים על הסיכון להתקפי לב נוספים. אל תוותרו על זה. מחקרים לאורך השנים הראו כי השתתפות בתכניות שיקום הלב מפחיתה את הסיכון לאירועים לבביים נוספים ואף לתמותה.

בחסות חברת מדיסון
  • עוד באותו נושא:
  • התקף לב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully