וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קדחת הנילוס המערבי: עד כמה זה מסוכן - ואיפה אפשר להידבק?

עודכן לאחרונה: 5.9.2022 / 11:34

בכל שנה בין הקיץ ובין הסתיו מגיעה תקופה שבה קדחת הנילוס המערבי חוזרת אלינו והיא עלולה לסכן את הבריאות של רבים. הנה כל מה שאנחנו יודעים על האיום הבריאותי החדש בישראל

בווידאו: סרטון הדרכה על קדחת הנילוס/משרד הבריאות

אוגוסט עבר, הילדים במסגרות והחגים לפנינו, ובתוך כל זה, האם גם יש איום בריאותי שאמור להדאיג אותנו? דוברות המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות פרסמה אתמול (ראשון) כי יתושים נגועים בנגיף קדחת מערב הנילוס (או קדחת הנילוס המערבי בלשון העם) התגלו בנחל שורק ליד פלמחים, בכפר הנוער בן שמן וליד מחנה שרגא בצפון. עוד נכתב כי לפי נתוני משרד הבריאות, מתחילת השנה מת אדם אחד מהמחלה ונדבקו שני אנשים נוספים, שמאושפזים במצב קשה.

קדחת הנילוס מופיעה בכל שנה בין חודשי הקיץ לסתיו, וחשוב לזהות אותה. אז מה היא בעצם קדחת מערב הנילוס, עד כמה היא מסוכנת ומי נמצאים בסיכון להיפגע ממנה? הנה התשובות.

מהי קדחת מערב הנילוס?

קדחת מערב הנילוס היא מחלה נגיפית המועברת לבני אדם על ידי יתושים נגועים בנגיף. לאור זאת, עיקר המקרים מתרחשים בתקופה בה היתושים פעילים יותר, מתחילת הקיץ ועד סוף הסתיו. אין חיסון לנגיף או טיפול תרופתי ספציפי עבורו. בעוד 20 אחוזים מהנדבקים בקדחת מערב הנילוס מפתחים תסמינים כלשהם, רק 0.6 אחוזים מהנדבקים מפתחים מחלה קשה, שעלולה להיות אפילו קטלנית.

אבחנה מבוצעת באמצעות בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים כנגד הנגיף בנוזלי גוף שונים, ובדיקות שמסייעות להעריך את כמות הנוגדנים המנטרלים כנגד הנגיף.

מה התסמינים?

רוב הנדבקים אינם מפתחים תסמינים כלל. אצל המיעוט שמפתח תסמינים, לרוב מדובר במחלת חום, מלווה בתסמינים אחרים שאופייניים למחלות נגיפיות כמו כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים או פריחה בעור. לעיתים יש גם תסמינים במערכת העיכול כמו הקאות ושלשולים.

מבין האנשים שנדבקים בנגיף, רק אחד מ-150 יפתח מחלה קשה. המחלה עצמה פוגעת במקרים הקשים במערכת העצבים המרכזית וגורמת לדלקת במוח עצמו או לדלקת קרום המוח. במצבים אלה, נוסף לחום גבוה ולכאבי ראש, יכולים להיות שינויים במצב ההכרה, חסרים נוירולוגיים שונים, פרכוסים ואפילו תרדמת.

עוד בוואלה!

מצאנו 8 דרכים טבעיות להימנע מעקיצות יתושים

לכתבה המלאה
אישה מגרדת את ידה. ShutterStock
לא רק עקיצה. אישה מתגרדת/ShutterStock

ד"ר אורן כתבי, מהאגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות כתב כי "חשוב להדגיש כי אם אתם גרים באיזורים שהוכרזו על ידי המשרד להגנת הסביבה כנגועים ובמידה ובין 5 עד 21 יום לאחר העקיצה מתפתחת אצלכם מחלת חום דמויית שפעת הכוללת חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים בחילות ושילשולים, יש לגשת לרופא המטפל לצורך אבחון וייעוץ".

מי נמצא בסיכון למחלה קשה?

בדומה למחלות זיהומיות אחרות, גיל מעל 60 נחשב גורם סיכון, וגם מחלות רקע כמו סוכרת, סרטן או נטילת תרופות המדכאות את מערכת החיסון, כמו אצל מושתלי איברים.

איך מטפלים?

כמו ברוב הזיהומים הנגיפיים, גם כאן אין טיפול ספציפי למחלה. מקרים קלים וקשים מטופלים באמצעות טיפול תומך בלבד. תרופות שונות נבדקו כטיפול אפשרי למחלה, אולם נכון לעכשיו אף אחת מהן לא הדגימה יעילות לטיפול בקדחת מערב הנילוס.

דרך היחידה להפחית את הסיכון היא מניעת עקיצות יתושים, בין אם באמצעות שרוולים ארוכים, תכשירים לדחיית יתושים או צעדים סביבתיים למיגור יתושים כמו ייבוש אתרי דגירה וחומרי הדברה ייעודיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully