וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם גם קדחת מערב הנילוס מסכנת אותנו עכשיו?

23.10.2020 / 7:38

בשבועות האחרונים יש יותר ויותר דיווחים בישראל על אנשים שחלו בקדחת מערב הנילוס, בהם ילדה בת 11. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על המחלה שנגרמת מעקיצת יתוש

בווידאו: סרטון הדרכה על קדחת הנילוס/משרד הבריאות

קדחת מערב הנילוס היא מחלה נגיפית המועברת לבני אדם על ידי יתושים נגועים בנגיף. לאור זאת, עיקר המקרים מתרחשים בתקופה בה היתושים פעילים יותר, מתחילת הקיץ ועד סוף הסתיו. אין חיסון לנגיף או טיפול תרופתי ספציפי עבורו. בעוד 20 אחוזים מהנדבקים בקדחת מערב הנילוס מפתחים תסמינים כלשהם, רק 0.6 אחוזים מהנדבקים מפתחים מחלה קשה שעשויה להיות אפילו קטלנית. הדרך היחידה להפחית את הסיכון להידבק בנגיף היא מניעת עקיצות יתושים, בין אם באמצעות שרוולים ארוכים, תכשירים לדחיית יתושים או צעדים סביבתיים למיגור יתושים כמו ייבוש אתרי דגירה וחומרי הדברה ייעודיים.

איך מזהים את קדחת מערב הנילוס?
כאמור, רוב הנדבקים אינם מפתחים תסמינים כלל. אצל המיעוט שמפתח תסמינים, לרוב מדובר במחלת חום, מלווה בתסמינים אחרים שאופייניים למחלות נגיפיות כמו כאבי ראש, כאבי שרירים ומפרקים או פריחה בעור. לעיתים יש גם תסמינים במערכת העיכול כמו הקאות ושלשול.

האם יש למחלה השלכות ארוכות טווח?
הרוב המכריע של הנדבקים מחלים מהנגיף, אולם בדומה לקורונה, גם במקרה של קדחת מערב הנילוס תסמינים כמו חולשה ועייפות עשויים להימשך מספר שבועות גם לאחר חלוף התסמינים הראשוניים של המחלה.

קדחת מערב הנילוס עלולה לסכן חיים?
מבין האנשים שנדבקים בנגיף, רק אחד מ-150 יפתח מחלה קשה. המחלה עצמה פוגעת במקרים הקשים במערכת העצבים המרכזית וגורמת לדלקת במוח עצמו או לדלקת קרום המוח. במצבים אלה, נוסף לחום גבוה ולכאבי ראש, יכולים להיות שינויים במצב ההכרה, חסרים נוירולוגיים שונים, פרכוסים ואפילו תרדמת.

מי נמצא בסיכון למחלה קשה?
בדומה למחלות זיהומיות אחרות, גיל מעל 60 נחשב גורם סיכון, וגם מחלות רקע כמו סוכרת, סרטן או נטילת תרופות המדכאות את מערכת החיסון, כמו אצל מושתלי איברים.

גיף עקיצת יתוש עקיצת יתושים עקיצה עקיצה עקיצות. Giphy
הדרך היחידה להתגונן מהנגיף: להישמר מקעיצות. גיף הרחקת יתוש/Giphy

איך מאבחנים קדחת מערב הנילוס?
אבחנה מבוצעת באמצעות בדיקות סרולוגיות לאיתור נוגדנים כנגד הנגיף בנוזלי גוף שונים, ובדיקות שמסייעות להעריך כמות נוגדנים מנטרלים כנגד הנגיף.

איך מטפלים?
בדומה לרוב הזיהומים הנגיפיים, אין טיפול ספציפי למחלה. מקרים קלים וקשים מטופלים באמצעות טיפול תומך בלבד. תרופות שונות נבדקו כטיפול אפשרי למחלה, אולם נכון לעכשיו אף אחת מהן לא הדגימה יעילות לטיפול בקדחת מערב הנילוס.

איך מונעים הדבקה?
אין חיסון ספציפי לנגיף ולכן עיקר המיקוד הוא במניעה של הדבקה, שאינה שונה ממחלות אחרות שמועברות על ידי יתושים. תוכניות מקומיות ולאומיות להדברת יתושים הן הכלי העיקרי למניעה. ברמה האישית, אמצעי מיגון אישיים כמו שימוש בחומרים דוחי יתושים, לבישת חולצות עם שרוולים ארוכים ומכנסיים ארוכים, והגבלת שהיה בחוץ בשעות הערב והלילה יכולות להפחית משמעותית את הסיכון להיעקץ.

האם רק בני אדם נדבקים בקדחת מערב הנילוס?
לא, קדחת מערב הנילוס אינה בעיה ייחודית לבני אדם. הנגיף תוקף בין היתר ציפורים, במקרים מסוימים באמצעות עקיצת יתוש ובמקרים אחרים, בעיקר אצל עופות דורסים או אוכלי נבלות, הדבקה ישירה על ידי אכילת חיה נגועה. למעשה, אחת מדרכי המעקב אחר הנגיף בעולם היא באמצעות ניטור של ציפורים מתות. ידוע כי חלק מהמינים רגישים יותר להשפעת הנגיף ולכן מעקב אחר עורבים ועורבנים מתים יכול להיות מדד לקיום נגיף מערב הנילוס באזור גאוגרפי כלשהו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully