וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאנשים עם סוג הדם הזה יש סיכוי גדול יותר לחטוף שבץ לפני גיל 60

עודכן לאחרונה: 4.9.2022 / 7:23

אנחנו נולדים עם סוג דם שלא אנחנו בחרנו, ולאורך החיים יש לנתון הזה כמה וכמה משמעויות - כעת מחקר מצא כי יש קשר לסיכון לשבץ - אחד מהמצבים הרפואיים הכי מסוכנים שיש

ד"ר מורן הויזמן-קדם מסבירה מהן הסיבות לשבץ אצל ילדים ואיך מזהים אותו/מערכת וואלה

למרבה הצער בשנים האחרונות אנחנו שומעים על יותר ויותר מקרי שבץ בקרב צעירים, ואף שמדובר במצב רפואי מוכר, רופאים לא יודעים להגיד מה הסיבה לכך ברבים מהמקרים. כעת, חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת מרילנד (UMSOM) שמחקרם התפרסם בכתב העת Neurology מציעים שסוג הדם שלנו עשוי להכיל את התשובה לניבוי אם מישהו יסבול משבץ מוחי.

"מספר האנשים עם שבץ מוחי בגיל מוקדם עולה. אנשים אלה נוטים יותר למות מהאירוע מסכן החיים, וניצולים עלולים להתמודד עם עשרות שנים עם מוגבלות. למרות זאת, יש מעט מחקרים על הגורמים לשבץ מוחי מוקדם", אומר אחד החוקרים, ד"ר סטיבן ג'יי קיטנר, מומחה לנוירולוגיה במרכז הרפואי של אוניברסיטת מרילנד, בהודעה לתקשורת.

צוות החוקרים ערכו מטה-אנליזה של 48 מחקרים שונים על גנטיקה ושבץ איסכמי. בסך הכל, המחקר כלל 17,000 חולי שבץ ו-600,000 אנשים בריאים בקבוצת בביקורת. בעקבות זאת, הם בדקו את כל הכרומוזומים שנאספו כדי למצוא וריאנטים גנטיים הקשורים לשבץ, ובסופו של דבר מצאו קשר בין שבץ מוחי מוקדם לפני גיל 60 לבין אזור הכרומוזום המכיל את הגן שקובע את סוג הדם.

הממצאים שלהם הראו כי אלו הסובלים משבץ מוחי מוקדם היו בסבירות גבוהה יותר להיות בעלי סוג דם A ופחות בעלי סוג דם O, שהוא הסוג הנפוץ ביותר. אלה שלקו בשבץ מאוחר יותר בחיים או אנשים שמעולם לא חוו שבץ, לא הראו את התוצאות הללו.

בדיקת דם. אילוסטרציה. ShutterStock
מה עוד סוג הדם עושה לבריאות שלנו? בדיקת דם/ShutterStock

עם זאת, החוקרים מצאו שלסובלים משבץ מוחי מוקדם ומאוחר היה סיכוי גבוה יותר להיות בעלי סוג דם B בהשוואה לקבוצת הביקורת. בסך הכל, לאחר הוצאת משתנים כמו גיל, מין, מצב סוציו אקונומי ועוד מהמשוואה, הצוות מצא שלאלה עם סוג דם A היה סיכון גבוה ב-16 אחוזים ללקות בשבץ מוחי מוקדם בהשוואה לאלו עם סוגים אחרים. לאלו עם סוג דם O היה סיכון נמוך ב-12 אחוזים ללקות בשבץ מוחי מוקדם.

"אנחנו עדיין לא יודעים מדוע סוג דם A גורם לסיכון גבוה יותר, אבל סביר להניח שיש לזה קשר לגורמי קרישת דם כמו טסיות דם ותאים שמצפים את כלי הדם כמו גם חלבונים אחרים במחזור, שכולם משחקים תפקיד בהתפתחות קרישי דם", מסביר ד"ר קיטנר.

מאחר שהנימוקים והמנגנון המדויק לתוצאות אלו לא ידועים, ד"ר קיטנר והצוות לא רואים סוף למחקר הזה בזמן הקרוב, ומקווים שמחקרים נוספים ימשיכו לחקור את הנושא עם מגוון גדול יותר של המטופלים. "ברור שאנו זקוקים למחקרי המשך נוספים כדי להבהיר את המנגנונים של סיכון מוגבר לשבץ מוחי", סיכמו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully