וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שותים את הקפה שלכם רותח? זה עלול לגרום לסרטן הזה

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 11:05

יש מי שמצליח לשתות את הקפה שלו ממש ממש חם, ולמרות שאנחנו קצת מקנאות בו, מתברר שזה הרגל לא בריא. מחקר חדש מצא קשר בין שתייה חמה מאוד לסרטן הוושט

שתיית קפה או תה חם עשויה להגביר את הסיכויים שלך לפתח סרטן הוושט, כך עולה ממחקר חדש. הממצאים, שפורסמו בכתב העת Clinical Nutrition, מצאו קשר בין הטמפרטורה שבה אנשים שותים את הקפה שלהם לבין הסבירות לפתח את הסרטן הלא שכיח.

חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' ומכון קרולינסקה בשבדיה ניתחו נתונים על יותר מ-580,000 אנשים מבריטניה ומפינלנד. אלה שהיו בעלי נטייה גנטית לשתות יותר קפה היו בסיכון גבוה פי 2.8 לפתח סרטן הוושט. הקשר הזה היה חזק יותר או חלש יותר בהתאם לטמפרטורה שבה אנשים שותים את המשקה החם שלהם לפי בחירתם.

אלה שדיווחו על שתיית קפה "חם מאוד" היו בסיכון פי 5.5 לפתח סרטן, בעוד שלאלה ששתו קפה "חם" הייתה עלייה של פי 4.1 בסיכון. אנשים ששתו את הקפה שלהם "חמים" נמצאו בסיכון גבוה פי 2.7 לפתח את סרטן הוושט.

סרטן הוושט הוא סרטן נדיר יחסית. לוושט, שהוא הצינור שמוביל את המזון מהפה לקיבה, יש רירית רגישה מאוד והחום, גורם לשינויים בה ועלול להוביל לדלקת כרונית - מצב המוגדר כמצב טרום סרטני. הרבה דברים, כמו עישון למשל או סוגי אוכל שונים יכולים לגרום לסרטן הוושט בגלל הרגישות הזאת של הרירית.

מקינטה להכנת קפה. Giphy
חם, רותח, מסוכן! מקינטה/Giphy

המחקר לא מצא קשר בין קפה לסוגי הסרטן הנפוצים ביותר, מה שהוביל מומחים להשערה שההסבר הסביר ביותר הוא שחום ממשקאות חמים פוגע בוושט. "משקאות חמים עלולים לגרום לדלקת הוושט שהיא מבשר לסרטן, ומים חמים נמצאו כמקדמים סרטן במודלים של חולדות ועכברים של סרטן הוושט", נכתב במחקר.

ד"ר סטיבן ברג'ס, מחבר המחקר, הגיב: "למרות שקישור עם כל סוג סרטן אינו רצוי, החקירה שלנו מספקת בדרך כלל חדשות טובות לשותי קפה, שכן לא היו ראיות התומכות בהשפעה סיבתית של צריכת קפה על כל סוג סרטן".

חשוב להזכיר כי כבר ב-2016 ארגון הבריאות העולמי הזהיר ששתיית משקאות "חמים מאוד" עלולה להיות מסרטנת. לדברי הארגון, שתיית משקאות חמים כגון תה, קפה מים וכדומה, בטמפרטורה העולה על 65 מעלות צלזיוס מגדילה את הסיכון לסרטן הוושט. הודעת הארגון מבוססת על בחינה של למעלה מאלף מחקרים, שבוצעו על בני אדם ועל חיות, אך זו לא הובילה למסקנה חד משמעית. לכן, המשקאות החמים מסווגים כ"מסרטן אפשרי" בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • קפה
  • סרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully