וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כן שביתה? לא שביתה? כך תעזרו לילדים להתמודד עם חוסר הוודאות

אולי שנידר

29.8.2022 / 7:19

ילדים שעולים לכיתה א' מתמודדים עם המון חששות ופחדים, ולזה מתווספת השנה התחושה הקשה שאיש לא יודע אם שנת הלימודים תיפתח. פסיכולוגית מסבירה איך לעזור לילדים להתמודד עם המצב המוזר הזה

בווידאו: יפה בן דויד מגיעה למשרד האוצר לחידוש המו"מ/צילום: רוני כנפו

ריח של ילקוט חדש שנבחר בקפידה, קלמר מלא בעפרונות, מחק ומחדד, מחברות, עטיפות צבעוניות, חוברות, מדבקות שם, תיק אוכל ומפית. הימים שלפני הכניסה לכיתה א' מלווים בהתרגשות רבה של ילדים והוריהם. שיא של תהליך ממושך של הכנה שמתחיל כבר בימי הגן. מפגש ראשון עם מחנכת, חצר בית ספר, ילדים חדשים, אותיות ומספרים, מערכת שעות וצלצולים.

ההתרגשות מלווה בחוסר וודאות לקראת החוויה החדשה, ולכך נלווים חששות, הן של הילד והן של ההורים. כיצד יסתדר הילד, האם ימצא את מקומו בחברת הילדים, האם יתמודד בהצלחה עם סדר היום של בית הספר והמשימות החדשות? האם ייראו אותו ואת צרכיו? האם ירגיש שייך, בטוח ואהוב?

אולם, בימים אלו, על רקע אפשרות השבתת מוסדות החינוך, חוסר הוודאות רב מהרגיל - האם שנת הלימודים בכלל תיפתח כסדרה?

לאור זאת, הורים רבים מתלבטים עד כמה ניתן להכין את הילדים ולהבטיח להם שבעוד כמה ימים יעשו את הצעד הראשון דרך שער בית הספר המקושט, ויפגשו על הלוח את ברכת "שלום כיתה א"? עד כמה לחשוף את הילדים לסימן השאלה סביב פתיחת השנה, עד כמה הם מבינים את משמעותה של שביתה? מה לומר להם? הנה כמה דברים שיכולים לסייע עבור מרבית הילדים.

הסבירו לילדים את המצב

אנשים בכל גיל מרגישים שדאגתם פוחתת כשיש בידיהם מידע על האירועים המתרחשים, בוודאי נכון הדבר לילדים. מתן מידע לילד באופן פשוט ומותאם לגיל, יכול לסייע בהרגעת החששות. יש לזכור שהילדים חשופים גם כך באופן תדיר למידע דרך ערוצים תקשורתיים, ולכן יש תפקיד להורה בתיווך המידע עבורם באופן מותאם. ילדים בני 6-7 יכולים להבין על פי רוב את משמעותה של שביתה, ואף ללמוד מכך על חשיבות תפקידם של מורים, על האופן בו מתקבלות החלטות, על משא ומתן ועוד. כך, שאולי השיעור הראשון בחשבון יידחה מעט, אך אתם ההורים תוכלו ללמד אותם שיעור קטן באזרחות.

עוד בוואלה!

11 דרכים להכין ילדים רגישים (ואת עצמנו) לכיתה א'

לכתבה המלאה
כיתה. אבשלום ששוני, פלאש 90
השיעור הראשון בחשבון אולי יידחה קצת, אבל הילדים ירוויחו שיעור קטן באזרחות. כיתה ריקה/פלאש 90, אבשלום ששוני

בססו שגרת ביניים

בימים אלו של סיום חופש גדול, עם אפשרות להימשכותו במקרה של שביתה, ניתן להסביר לילדים שייתכן והיום הראשון של כיתה א' יידחה מעט, ולהגיד להם מה צפויה להיות שגרת יומם בינתיים, כל עוד החופש ממשיך, ובך להפיג את חוסר הוודאות. אם זה מתאים עבורכם ועבור הילד, נסו "להפוך את הלימון ללימונדה", ולהכניס מרכיבי הכנה לכיתה א' בצורה משחקית ומהנה, כגון משחקי אותיות ומספרים, סידור תיק בית הספר, תחרות הכנת סנדויצ'ים טעימים, קריאה משותפת בספר או טיול רגלי בקרבת בית הספר כדי שהילד יכיר את סביבתו החדשה.

נסו להפריד בין חששותיכם לאלו של הילד

אם שנת הלימודים לא תיפתח כסדרה, אתם ההורים תידרשו לחפש פתרונות ואיזונים בין שהייה עם הילדים לבין יתר משימותיכם ודרישות מקום העבודה שלכם. מצב זה, לקראת סיומו של חופש ממושך, ולאחר שנתיים מרובות אתגרים סביב סגרי הקורונה, פוגש הורים רבים במצב של שחיקה ועומס. אצל רבים, העומס מתורגם לכעס שמופנה כלפי המורים, מערכת החינוך, מקבלי ההחלטות. היו ערים לאופן השיח המתנהל בבית סביב מצב זה, וזכרו כי הילדים שומעים אתכם, ומרגישים את המתח והכעס שלכם. הם עלולים להפנים מסרים שליליים ביחס למורים ולבית הספר, בעוד שדווקא חשוב עבורם לגבש תפיסה וציפייה חיובית כלפי המסגרת הבית ספרית ומחנכים אותם הם עתידים לפגוש.

יפה בן דוד. אתר רשמי, פלאש 90
כן, אתם מותשים ומובסים, אבל אל תפנו את הכעס למקום הלא נכון. יפה בן דוד/פלאש 90, אתר רשמי

השביתה אינה "נגד הילד"

בגילאים צעירים ילדים נוטים לתפוס את העולם לעיתים קרובות מנקודת מבט אגוצנטרית (כך למשל, ילד יעניק לאביו במתנה ליום הולדתו פאזל, אם הוא עצמו אוהב להרכיב פאזלים). על כן, יתכן וחלק מהילדים עלולים לחשוב על השביתה דרך נקודת מבטם האישית ולהסיק כי אי ההגעה של המורה לבית הספר מלמדת ש"המורה לא רוצה לפגוש אותי". במקרים אלו ניתן להסביר שהשביתה אינה קשורה לילד באופן אישי, אלא נוגעת לתנאי העבודה של המורים, כדי שיוכלו להיות עבורו מורים טובים יותר.

אולי שנידר היא פסיכולוגית קלינית במרפאה לבריאות הנפש לילדים ונוער רחובות, מכבי שירותי בריאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully