הסלט הפשוט והטעים הזה עוזר לשמור על לחץ הדם

אנחנו די בטוחות שלא שמעתם על סלט סונומונו, וחבל. כי כעת מסתבר שסלט המלפפונים האסייאתי עוזר באיזון לחץ הדם והוא עושה זאת באמצעות מרכיב אחד חשוב

28/07/2022
סלט מלפפונים, פאקוס וחיטה. אלון מסיקה
גם טעים וגם בריא. סלט סונומונו(צילום: אלון מסיקה)

סלט הוא אולי האחד המרכיבים הכי חשובים בכל דיאטה או שינוי תזונתי, אבל מתברר שהוא יכול לעשות הרבה יותר מסתם לתרום לירידה במשקל. מחקר תצפיתי חדש מיפן מדגיש את סגולותיו של החומץ בתזונה שלנו. הוא עושה באמצעות ניסוי שנערך על ידי מדענים מאוניברסיטת אוסקה שמדווחים כי צריכה קבועה של סלט מלפפונים ואצות יפני הקרוי סונומונו (sunomono) בקרב גברים מבוגרים (40+) עוזרת לשמירה על לחץ דם נמוך יותר.

מחקר קודם הראה כי אנשים ששותים 30 מ"ל חומץ על בסיס יומי נוטים להציג רמות לחץ דם נמוכות יותר. עם זאת, האנשים שנחקרו גם ירדו במשקל באופן ניכר, מה שעשוי להסביר את לחץ הדם הנמוך.

חוקרים טוענים כי בדיקת הסלט סונומונו לעומק סיפקה ההזדמנות ייחודית לבצע מחקר תצפיתי שנועד להעריך אם צריכת חומץ עומדת בקורלציה עם תנודות בלחץ הדם. סונומונו הוא מאכל נפוץ מאוד ביפן, הנאכל בדרך כלל על ידי אנשים מבוגרים ונמצא בכל סופר, או במילים אחרות, הוא מקור תזונתי גדול לחומץ בקרב היפנים.

מתכון לסלט מלפפונים ואצות יפני

כדי לחקור את הנושא הזה, חוקרים גייסו 1,498 גברים ונשים מעל גיל 40 שכבר עברו בדיקת לחץ דם או שהיו עם בעיות בריאותיות אחרות. בקרב אותה קבוצה, 746 נבדקים עברו בדיקת לחץ דם וסווגו לפי ההנחיות של האגודה היפנית ללחץ דם גבוה. אותם משתתפים השלימו אז סקר תזונתי שהתמקד רבות בצריכה של מזונות המכילים חומץ כמו סלט הסונומונו.

"קשה לחקור דווקא חומץ כי הוא לא מרכיב גדול בארוחות, אתה אולי מקבל קצת ויניגרט בסלט או חמוצים, אבל אנשים ממעטים לשתות את תמיסת החומץ של החמוצים. בסונומונו, חומץ הוא חלק מהמנה ואנשים בדרך כלל מסיימים אותו", הסבירו עורכי המחקר.

המרכיב הכי חשוב בסלט. חומץ(צילום: נמרוד סונדרס)

כאשר החוקרים העריכו את כל הנתונים שנאספו, החל להופיע דפוס. "גברים שלא נהגו לאכול סונומונו היו בעלי לחץ דם גבוה יותר באופן משמעותי, למרות שהמשקל וה-BMI שלהם היו זהים". אנחנו מאמינים שזה יכול לקדם צמיחה של מיקרוביוטה טובה במעיים, אבל נצטרך מחקרים נוספים כדי לאשר זאת", אמרו.

צריכת סונומונו לפחות פעם בחודש נמצאה בקורלציה עם לחץ דם ממוצע נמוך יותר בקרב נבדקים גברים. זה היה נכון גם לאחר שמחברי המחקר הסבירו מספר רב של גורמים אחרים כולל BMI, גיל, היסטורית עישון והרגלי צריכת נתרן, אשלגן ואלכוהול.

"אנחנו לא בטוחים איך החומץ גורם ליתרונות הבריאותיים האלה; הגדלת צריכת החומץ אינה מובילה לשיפור נוסף בלחץ הדם. עם זאת, תזונה היא אחד הדברים שהכי קל לשנות! אנחנו רוצים שכולם ידעו שאפילו אכילה של סלט סונומונו מדי פעם יכולה לעשות הבדל בלחץ הדם", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully