וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדבקתם? תרסיס האף הזה מקצר את הקורונה בחצי

עודכן לאחרונה: 20.7.2022 / 10:04

בניסוי שנערך בהודו גילו חוקרים כי תרסיס אף - שנמכר בישראל ללא מרשם - מצמצם את העומס הנגיפי בקרב חולי קורונה מאומתים בשיעור של 94 אחוזים תוך יממה. הנה כל הפרטים

אישה משתמשת בתרסיס אף. ShutterStock
האם הפתרון היה לנו מתחת לאף? אישה משתמשת בתרסיס אף/ShutterStock

בעוד אנחנו פחות שומעים על הקורונה, או אולי פחות מתרגשים מהמגיפה, התחלואה עדיין משמעותית, ויותר מכך - הווירוס ממשיך להשתנות ולעבור מוטציות שמסייעות לו לחמוק מהחיסונים הקיימים. המרוץ לפיתוח תרופות למניעה וריפוי של קורונה עדיין בעיצומו, וחברות רבות מנסים לפתח תרופות יעילות שמפחיתות את התחלואה. מחקר חדש פורסם השבוע בכתב העת Lancet מתאר פיתוח חדשני שעשוי לעזור בהקטנת התחלואה ובריפוי מהיר יותר באנשים בסיכון גבוה.

המחקר, שמוגדר כמחקר פאזה שלישית, כלומר השלב האחרון של הניסוי טרם אישור התרופה, בדק האם התרכובת ניטריק אוקסיד NO בתרסיס אף מסוגלת לחסל את נגיף הקורונה כאשר הוא נמצא באף. ממצאי המחקר העלו כי התרופה, שמשווקת בישראל בשם אנוביד (NONS), מצמצמת את העומס הוויראלי בקרב חולי קורונה מאומתים בשיעור של 94 אחוזים תוך יממה, וב-99 אחוזים לאחר שתי יממות בקרב חולים בסיכון גבוה.

במחקר, שנערך בהודו, אנשים בני 18-70 שחלו בקורונה עם תסמינים קלים עד בינוניים הוגרלו לקבלת התרסיס או תרופת דמה (פלצבו). המשתתפים נדרשו להשתמש בתרסיס שש פעמים ביום במשך שבעה ימים. הקבוצה שעליה התבצע ניתוח התוצאות היו אלה שהוגדרו בסיכון גבוה להחמרת מחלה - אנשים שאינם מחוסנים, בני 45 ומעלה, או שהיו להם מחלות רקע.

כדי שהתוצאות יהיו אמינות, נבדק עומס המחלה בתחילת הטיפול, על ידי בדיקת עומס השכפולים הוויראלים, ובסוף הטיפול. המחקר בדק את השינוי בעומס הנגיפי וגילה כי מי שהשתמש בתרופה שכפל פחות עותקים של הווירוסים ובכך עומס המחלה על הגוף ירד. בנוסף נמצא שהחומר הגנטי התפנה מהר יותר בקבוצת הנבדקים שקיבלה את התרופה לעומת קבוצת הפלצבו - 3 ימים לעומת 7 ימים.

בדיקת אנטיגן ביתית. ראובן קסטרו
לקבל את החיובי המיוחל מהר יותר. בדיקת קורונה/ראובן קסטרו

החוקרים הסיקו מכל הנתונים האלה כי התרכובת ניטריק אוקסיד NO בתרסיס אף עוזרת לפנות את הווירוס מהגוף מהר יותר. למעשה, הזמן החציוני לבדיקת PCR שלילית היה שלושה ימים לאחר תחילת הטיפול בקבוצה שקבלה את התרסיס, לעומת 7 ימים בקבוצת הפלצבו.

כאמור, תרסיס האף אנוביד נמכר כבר כעת בישראל ללא מרשם, ברשתות הפארם ובבתי מרקחת, ומאושר לשימוש כתכשיר רפואי להגנה מפני וירוסים. בעקבות הניסוי, קיבל התרסיס אישור לשימוש בהודו כתרופה תחת מרשם בקרב מבוגרים שאומתו כחולי קורונה ונמצאים בסיכון להחמרת המחלה. כמו כן, NONS אושר לשימוש כתכשיר רפואי באירופה, הונג קונג, סינגפור, תאילנד, בחריין, אינדונזיה ונפאל.

"למיטב ידיעתנו, אין אף טיפול אנטי ויראלי ביתי שמצליח להמיר תוצאת PCR חיובית לשלילית במהירות כזו", אמרה לאחר פרסום התוצאות ד"ר גילי רגב, מנהלת חברת SaNOtize הקנדית שפיתחה את התרופה. היא הוסיפה כי "הפרסום מראה ש-NONS הוא תרסיס יעיל ובטוח, שמצמצם במהירות את עומס הווירוסים והיכולות הללו הופכות אותו לנשק עוצמתי בארגז הכלים הרפואי הנדרשים לניהול קורונה ולמניעת התפרצויות עתידיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully