וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסוף למטושים? המצאה ישראלית תשנה את הדרך שבה בודקים קורונה

עודכן לאחרונה: 16.2.2022 / 13:23

חוקרים מהמכללה האקדמית צפת פיתחו מבחן נשיפה פשוט ומוכח מדעית ברמת דיוק של בדיקת PCR שמקצר את זמן ההמתנה לתשובה ומונע את סבל המטוש. מתי נוכל להשתמש בה?

האם בקרוב ניפרד מבדיקות האנטיגן וה-PCR? חוקרים ישראליים פיתחו מבחן נשיפה פשוט ומוכח מדעית, ברמת דיוק של בדיקת PCR, שמקצר את זמן ההמתנה לתשובה חיובית או שלילית להידבקות בנגיף הקורונה לשתיים ורבע דקות. ההמצאה קיבלה לאחרונה את אישור הרשויות הרגולטוריות באירופה והחלה להיות משווקת בכמה מדינות בעולם, בהן יוון וארה"ב.

הבדיקה החדשה פותחה בחסות מדעית של חוקרים ומרצים בחוג לרפואת חירום במכללה האקדמית צפת, בראשם ראש החוג, הפרופ' יזהר בן-שלמה. המאמר שכתבו החוקרים בנושא יפורסם בקרוב בכתב העת הקליני eClinicalMedicine. המפתחת של הפטנט החדש והמייצרת את המכשיר היא חברת BOH (Breath of Health), חברת סטארט-אפ המתמחה במכשור רפואי.

איך זה עובד?

גודל מכשיר הבדיקה כגודל כספומט, והוא מאויש על ידי מפעיל בודד. המכשיר בודק את האוויר שהנבדק נושף תחת תאורה תת-אדומה (אינפרה-אדומה), ומנפק תרשים ספיגה של האוויר לפי אורכי גל.

המכשיר לבדיקת אוויר נשוף לצורך אימות קורונה. חברת BOH (Breath of Health),
אופטימים גם לגבי זיהוי וריאנטים חדשים. מכשיר הבדיקה/חברת BOH (Breath of Health)

לאחר נשיפה לתוך המכשיר, מפיק המכשיר פלט, הדומה לשיני מסור, כשבסיוע של אמצעי בינה מלאכותית נערכת הבחנה בין פלטים של מאומתים לקורונה ושליליים לנגיף על ידי מציאת שלוש נקודות המבדילות בין אנשים בריאים לחולים. בהינתן שתי נקודות מתוך שלוש, הנבדק מאומת לקורונה, פחות מכך - שלילי.

"הממצאים האלה כמעט טובים מדי"

מכשיר הבדיקה החדש נבדק בקרב 100 אנשים - 50 אנשים ללא הנגיף מול 50 מאומתים א-סימפטומטיים. התרשימים של שתי הקבוצות הושוו, כאמור, באמצעות אלגוריתם של אינטליגנציה מלאכותית. בתום ההשוואה נקבעו שלושה אורכי גל שונים, שבהם מתקיים ההבדל בין הקבוצות. לאחר מכן, נבדקו על ידי שני בודקים עוד 200 דגימות, שהיוו את קבוצת הביקורת, מהן כשליש היו בדיקות של מאומתים ושני שליש היו בדיקות של בריאים.

מהתוצאות עלתה התאמה מלאה של 1:1 בין תוצאות הבדיקה החדשה לבין תוצאות בדיקות PCR, שבוצעו במסגרת מעבדות המרכזים הרפואיים שיבא תל השומר והדסה. "הממצאים האלה כמעט טובים מדי", אמר פרופ' בן שלמה, "וברור לנו שהגדלה של מספר הבדיקות תוריד מעט את הדיוק, אך ברור גם שזהו כלי מדויק בהרבה מכל מה שקיים היום".

פרופ' בן-שלמה הוסיף כי "יש גם מקום לאופטימיות לגבי יכולת הגילוי בהדבקות עתידית בזנים חדשים, שכן מדגימות מתקופת האומיקרון ניכר דיוק דומה. לפי עקרון הפעולה הנוכחי של המכשיר, הוא יוכל לשמש בעתיד הקרוב לגילוי מוקדם של מחלות חבויות, כגון סרטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully