וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 שנה לבוטוקס: למי זה מתאים - ואיך נמנעים מפרצוף קפוא?

בוטוקס הוא רעלן שגורם להרפיה של שרירים, ובכך מרכך קמטי הבעה. זו הסיבה שכבר 20 שנה מיליוני אנשים משתמשים בו כדי להילחם במראה הזמן (ולעוד כמה שימושים מפתיעים). הנה כל מה שצריך לדעת עליו

בוטוקס. ShutterStock
להיט בגילאים 36 עד 50. גבר מזריק בוטוקס/ShutterStock

בוטוקס אושר לראשונה על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לפני 20 שנה לשימוש במצבים רפואיים או קוסמטיים. עברו 20 שנים, והטיפול באמצעות בוטוקס לא רק נשאר פופולרי עד היום כטיפול המוביל בקמטי הבעה, אלא הפך לפרוצדורה האסטטית הנפוצה ביותר בעולם. על פי האיגוד האמריקאי לאסתטיקה, במהלך 2021 בוצעו למעלה מ-3.6 מיליון הזרקות בוטוקס, כאשר 63 אחוזים מהם הן נשים. בוטוקס נחשב לטיפול הלא פולשני הפופולרי ביותר בכל שכבות הגיל שנבדקו, אך נמצא כפופולרי ביותר בין הגילאים 36-50.

שאלנו את ד"ר ליאורה הולנדר - מומחית בכירורגיה פלסטית המתמחה בניתוחי מתיחת פנים ופיסול פנים - מה סוד הפופולריות של בוטוקס, איך הוא בדיוק עובד, והאם ההייפ המתמשך סביבו מוצדק? הנה התשובות שלה.

איך בוטוקס עובד?
בוטוקס (או בוטולינום טוקסין) הוא טיפול הגורם להרפיית שריר, ועל ידי כך מאפשר ריכוך של קמטי הבעה. "טיפול נכון בו יכול להביא להצערת מראה הפנים ושימורן", הסבירה ד"ר הולנדר, "הבוטוקס מרפה באופן זמני את השרירים שיוצרים את הקמטים". הטיפול מתבצע באמצעות מחט דקיקה המחדירה את החומר לאזורים המבוקשים. הטיפול בבוטוקס הוא מרפאתי, מהיר ואינו דורש תקופת החלמה.

מתי כדאי להתחיל בטיפולי בוטוקס?
לדברי ד"ר הולנדר, התחלת הטיפול בבוטוקס אינה פונקציה של גיל, אלא של מצב קמטי ההבעה בפנים ומידת הרגישות האסטטית שלנו, כלומר - עד כמה הם מפריעים לנו. "ההמלצה היא להגיע לטיפול כאשר קמטי ההבעה החלו להיווצר, והקמטוטים מתחילים להופיע ולהציק", אמרה.

קורטני קוקס. GettyImages
לא חייבים לקחת את זה כל כך רחוק. קורטני קוקס/GettyImages

האם בוטוקס יכול למנוע קמטים חדשים?
כאשר מתחילים לטפל מוקדם בבוטוקוס, ניתן למנוע את העמקת הקמטים, שכן קמטים המתחילים כקמטי הבעה דינמיים - המופיעים רק בעת הבעה - עם השנים נשארים קבועים על פנינו גם ללא תנועה. "טיפול מוקדם בבוטוקס הוא בעל תפקיד מניעתי, היות והוא מאט את התקדמות העמקת הקמטים ומונע הגעה למצב זה", הסבירה ד"ר הולנדר, "אנו עדים לדור חדש שבו המודעות לנושא מצויה בעלייה מתמדת, הטיפולים מתחילים בשלבים ראשונים של קמטי ההבעה - והתקדמותם והעמקתם של הקמטים נעצרה".

איך מונעים את המראה הקפוא שנוצר לפעמים אחרי הזרקות?
ד"ר הולנדר מסבירה כי סוד הטיפול הנכון הוא שמירה על מראה טבעי. "הטיפול הנכון כיום, מאפשר החלשת הקמטים תוך שמירה על מראה טבעי והבעות פנים מלאות", אמרה, והוסיפה כי טיפול נכון בבוטוקס הוא טיפול שמצד אחד מונע את הקמט ומצד שני מאפשר תנועתיות. כדי לעשות זאת, על הרופא להבין את מבנה פניו של המטופל ולהתאים אליו את הטיפול. "הבנת המבנה, המינון והטכניקה יקבעו את הצלחת הטיפול", אמרה ד"ר הולנדר, "המטרה בבוטוקס היא להשיג תוצאת טיפול יפה, הממנפת את מראה הפנים, יוצרת מבט פתוח, עיניים פתוחות ומביעות, וגבות מורמות במידה, ולא סתם מראה קפוא, נטול הבעה, מבריק וחלק בהגזמה, מעין מומיה".

לא לקמטי הבעה בלבד

בעבר הטיפול הקלאסי בבוטוקס התרכז בעיקר בקמטים, ובעיקר בשליש העליון של הפנים, באזורי המצח, קמטי הזעף בין הגבות וסביב העיניים. "כיום, ההבנה העמוקה שלנו את הטיפול מאפשרת הרבה מעבר להחלקת קמטים בלבד", אמרה ד"ר הולנדר והוסיפה כי כיום התפתח מאוד השימוש בבוטוקס והתווספו אינדיקציות נוספות, לאזורים נוספים בפנים. הנה כמה דוגמאות:

  • הרמת גבות ופתיחת העיניים: הטיפול בבוטוקס מאפשר לשדרג את תווי הפנים לעתים עד כדי דחיית ניתוח עפעפיים.
  • טיפול בקמטי המריונט: אותם קמטי מרירות בזויות הפה המקנים מראה בולדוגי.
  • החלשת הגידים הצוואריים למראה צוואר צעיר וחלק יותר.
  • קו הלסת: שיפור הצניחות באזור קו הלסת.
  • החלשת החרצוצים: קמטי העישון מעל השפתיים ועוד.
  • טיפול בגאמי סמייל: מצב בו חיוך צנוע חושף חניכיים בולטות, הנובע משפתיים דקות או ממרחק קצר מדי בקשת הקופידון. הרפיית השריר על ידי הזרקת בוטוליניום תגביל את תנופת החיוך וכך החניכים יישארו מוסתרות.
  • טיפול בזויות האף: ניתן להרים את קצה האף ובכך להפוך אותו למעט סולד יותר ולשפר את הזויות שלו.
  • פיסול פנים: הבוטוקס הוא גם טיפול משלים המשולב בתהליך פיסול הפנים - מתיחת פנים ללא ניתוח.

והבונוס: בוטוקוס גם משפר את מצב רוח

מסתבר שבהקשר של שליטה על הבעות הפנים מסתתר יתרון גדול ומפתיע לבוטוקס. הרגשות שלנו מחוברים להבעות הפנים שלנו, ומחקרים מראים שבוטוקס יכול לשנות את המשוב משרירי הפנים למוח. לכן, אם נוכל למנוע הבעות זועפות, כועסות ומרירות ולהגביר חיוכים והבעות שמחות הדבר ישפיע על שיפור מצב הרוח. מעצם העובדה שלא נוכל להביע זעף, כעס ומרירות - נרגיש אותם פחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully