וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צריבת מדוזות: איך מטפלים ומה לגמרי אסור לעשות?

מיליוני מדוזות נמצאות בדרכן לישראל. רובן אומנם לא ארסיות, אך חלקן עלולות לגרום לפגיעה בגופם של מתרחצים רבים. בדקנו מה ניתן לעשות ברגע הצריבה, מתי חייבים לפנות למיון ומה אסור בתכלית האיסור לעשות?

בווידאו: מדוזות בחוף זיקים/צילום: זיוון פריידין

עונת הרחצה כבר כאן ועל פי היערכויות של מומחים, מיליוני מדוזות נמצאות בדרכן לישראל - הן יגיעו בימים הקרובים לחופי ישראל ויעזבו בתחילת אוגוסט. העובדה הזו אומרת שרובנו נפגוש מדוזה בבילוי בחוף, והיא גם אומרת שאנחנו חייבים לדעת מה לעשות כשזה קורה, שכן טיפול לא נכון בצריבה ממדוזה עשוי להחמיר את מצב הפגיעה.

זרועות המדוזה מכילות עשרות אלפי תאי ארס דוקרניים. לאחר צריבת המדוזה מופיעים על העור כתמים אדומים הדומים לכוויות, ואנחנו חשים את כאב הצריבה. חשוב לזכור שהמדוזה יכולה להמשיך ולהזיק גם אחרי שנפלטה לחוף, לכן לא מומלץ לגעת בה. "הארס שנמצא בזרועות של מדוזות עלול לגרום לצריבה, לאדמומיות, לפריחה בעור, ואף לשלפוחיות", מסבירה ד"ר תילי פישר, מומחית ברפואת משפחה במכבי שירותי בריאות, "המדוזות בישראל אינן ארסיות ולרוב התגובות מוגבלות לעור בלבד. במקרים נדירים ביותר בארץ ייתכנו תופעות חמורות יותר שעלולות להוביל לסכנת חיים אם הן לא מטופלות בזמן".

איך מטפלים?

לדברי ד"ר פישר, הטיפול הטוב ביותר הוא פשוט למנוע מראש את הצריבה. "זה לא אומר שצריך להישאר בחוף ולהימנע מלהיכנס לים, אך בהחלט כדאי לעקוב אחרי הדיווחים על נחילי המדוזות בים. אם הן באזור - הישמרו יותר. אם אתם מבחינים במדוזות מתות על החוף, זה בוודאי אומר שיש נוספות, חיות, בתוך הים. לגולשים, מומלץ להשתמש בחליפות צלילה מלאות - על מנת לכסות כמה שיותר משטח הגוף".

אבל מה לעשות אם בכל זאת נצרבתם? ישראל חלד, חבר הוועד המנהל בהסתדרות הרוקחים בישראל, מסביר כי לאחר שמסירים את שיירי המדוזה, יש לשטוף את האזור במי הים המלוחים, ולאחר מכן לשטוף את האזור במשך דקות ארוכות תחת זרם מים רגילים. "בשום אופן לא לגעת בשיירים עם הידיים או להסירם עם נייר או מגבון, מכיוון ששפשוף אזור הצריבה יכול להחדיר את הארס לעור ולהעמיק את הצריבה".

מדוזות ישראל. ברק דוד - לא לשימוש, אתר רשמי
לא לשפשף את העור אחרי הצריבה. מדוזה/אתר רשמי, ברק דוד - לא לשימוש

לדבריו, הטיפול המומלץ הן משחות טבעיות המבוססות על צמחים, כמו תכשירים המכילים אלוורה. "משחות המבוססות על אלוורה, מקררות ומרגיעות את המקום ומקלות על הצריבה. גם תכשירים המכילים קלנדולה יכולים לסייע. צמח הקלנדולה הוא בעל השפעה מרגיעה ומרפאה, אך חשוב לדעת שאסור למרוח את המשחות על פצעים פתוחים. גם לתכשירים המכילים קמומיל יש סגולה מיוחדת בצריבת המדוזות. ובכלל, מוצרים הומאופתיים המתאימים לטיפול בעקיצות יתוש וכוויות השמש יועילו גם לטיפול בעקיצות מדוזה, הן מרגיעות עור אדמומי ומגורה, מקררות את המקום ומקלות על התופעה והכאב".

מתי בכל זאת יש לפנות לעזרה רפואית?

ככלל, מרבית מקרי הצריבה הקלים ניתנים לטיפול באמצעים ביתיים ואין צורך בקבלת טיפול רפואי נוסף. אם חלקי עור נרחבים נפגעו מומלץ לפנות לבית החולים על מנת לקבל המשך טיפול. במקרה של עקיצה או צריבה בעיניים או בסמוך אליהן, יש לפנות באופן מידי לקבלת עזרה רפואית.

"אם הנפגע מפתח תגובה חריפה שגורמת להיצרות דרכי הנשימה, לנפיחות בגרון, קשיי נשימה, תחושות חולי וחולשה ניכרת - הזעיקו מייד ניידת טיפול נמרץ. במקר של כאב בלתי נסבל, בהחלט כדאי לפנות לטיפול רפואי", מסבירה ד"ר פישר.

מתי הצריבה הופכת לסכנת חיים?

"אם לאחר צריבת מדוזה מופיעים תסמינים כמו חום, עייפות חריגה וכאבי שרירים, יש להתייעץ עם רופא. תסמינים כמו קשיי נשימה, נפיחות בגרון, נפיחות מעבר לרגיל וכל תגובה אלרגית אחרת לאחר מפגש עם מדוזה, מחייבים הגעה מיידית לבית חולים או למרפאת חירום על מנת לקבל טיפול רפואי הולם. לכן, במקרים קיצוניים אלה, אל תהססו להזמין אמבולנס או להתפנות לחדר המיון באופן עצמאי ומהיר", מסכמת ד"ר פישר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully