וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הבטן שלנו מתהפכת כשאנחנו בלחץ או מתרגשים?

עודכן לאחרונה: 3.7.2022 / 8:24

אתם לפני דייט מלחיץ והבטן שלכם מתהפכת. מה בעצם קורה לנו בגוף שמחבר בין התחושות הנפשיות לאלה הפיזיות - והאם ניתן למנוע את זה? הרופאה שלנו מסבירה

כאב בטן. ShutterStock
אין כמעט מי שלא חווה את התחושה הזו. אישה מחזיקה בבטנה/ShutterStock

אין כמעט מי שלא חווה את התחושה הזו - אתם לפני פגישה חשובה או דייט והבטן שלכם מרגישה כאילו היא מתהפכת. בטח גם לכם יצא לחשוב מה הקשר בין הבטן המתהפכת ובין ההתרגשות או המחשבות שמתרחשות בגלל במקום אחר בגוף. אז הנה הקשר:

בגוף שלנו פועלת מערכת העצבים האוטונומית, זו שאחראית על פעולות גופניות בלתי רצוניות. היא מחולקת לשתי מערכות משלימות: הראשונה נקראת פרה-סימפטטית והיא מופעלת בשגרה או במצב של מנוחה והשנייה נקראת סימפטטית והיא זו המופעלת במצבים של דחק (סטרס). האחרונה היא זו שדואגת לגוף שלנו במצבי חירום ואחראית על המנגנון שנקרא fight or flight והיא בעצם עוזרת לגוף להילחם באיום או לברוח ממנו. מדובר במנגנון השרדותי שקיים בבני האדם וביונקים אחרים שמאפשר תגובה גופנית למצבים מסכני חיים.

מה קורה לגוף כאשר המערכת מופעלת?

החושים שלנו מזהים מצב לחץ ומגיבים בהתאם: האישונים מתכווצים, השמיעה מתחדדת, הנשימה נהיית מהירה יותר, הלב פועם מהר וחזק יותר, כלי הדם מתכווצים ולחץ הדם עולה, כל זאת כדי להזרים יותר דם לגוף ובעיקר לשרירים. בנוסף, בלוטת יתרת הכליה (אדרנל) נכנסת לפעולה ומתחילה להפריש הורמונים (אדרנלין, נוראדרנלין, קורטיזול). אלה אחראיים על חילוף חומרים יעיל ומהיר יותר, פירוק מאגרי הסוכר והזרמת אנרגיה זמינה לרקמות החיוניות.

הגוף בעצם מקצה את המשאבים החשובים לאיברים החיוניים ביותר, בעקבות כך ישנה האטה של מערכת העיכול (שאינה חיונית באופן זמני), לכן אנו עלולים לסבול מבחילה או כאב בטן. כאשר אנו חווים דחק למשך זמן רב או במספר רב של פעמים נסבול משלשול או עצירות ואפילו תסמונת מעי רגיז שמקושרת לסטרס.

בארץ למרבה הצער רוב האנשים חוו מצב חירום אמיתי, כולל אזעקות, סיטואציות צבאיות ואפילו רחש של מישהו שצועד מאחורינו בחשיכה, אבל לעיתים חוויות החיים הבנאליות, כמו בחינה, לחץ בעבודה או מצבים משפחתיים, מכניסות אותנו למצב סטרס דומה ואז המערכת הסימפטטית מופעלת באופן מתמשך. ההפעלה הכרונית הזו עלולה לגרום לשינויים גופניים שישפיעו עלינו ואף יגרמו למחלות, כמו לחץ דם גבוה, חרדה ודיכאון.

הדמייה של לחץ דם גבוה. Physiology Animations, Giphy
הלחץ גורם ללחץ דם גבוה. גיף של לחץ דם/Giphy, Physiology Animations

מה קורה כאשר המערכת מופעלת באופן כרוני?

  • כאשר ההורמונים המופרשים נמצאים בדם לאורך זמן הם עלולים לגרום להיחלשות של העצמות, מערכת החיסון, לגרום להפרעות שינה ולגרום להדללות שריר.
  • לחץ דם גבוה לאורך זמן רב יגרום לפגיעה בכלי הדם וכתוצאה מכך יכול להוביל לפגיעה בלב או במוח בצורת שבץ או התקף לב.
  • אנשים לחוצים נוטים לאכול יותר או לחלופין לאכול מזון לא בריא, כמו גם לעשן ולשתות יותר אלכוהול. זה יגרום לצרבות וכאבי בטן ועלייה במשקל. אם לא מטפלים כראוי עלול להיווצר כיב קיבה.
  • השרירים בראש ובצוואר עלולים להתכווץ בעיתות לחץ ולכן אנו עלולים לסבול מכאבי ראש ומיגרנות.
  • שינויים במחזור החודשי ושינויים בתסמונת הקדם וסתית.

כיצד ניתן להימנע מהתופעות ארוכות הטווח של הסטרס?

ראשית יש לפנות לגורם רפואי לקבלת עזרה. יש לטפל בגורמי הסיכון למחלות חמורות, כמו למשל תרופות נגד יתר לחץ דם או שומנים בדם. יש להיוועץ בדיאטנים בכדי להסדיר את התזונה. ישנן טכניקות הרגעה רבות, בינהן נשימה, יוגה ופעילות גופנית סדירה. חשוב גם לשוחח על הדברים, עם בני משפחה, חברים או גורמים מוסמכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully