וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעיית העור הזו נפוצה מאוד וקשה לטיפול. זה מה שצריך לדעת עליה

ד"ר סיון מרסר

עודכן לאחרונה: 4.7.2022 / 12:21

מלזמה היא סוג מייאש במיוחד של פיגמנטציה, היא נפוצה יותר אצל נשים ובולטת בעיקר בקיץ. מומחית ברפואת עור מסבירה מה אסור לעשות כשסובלים מהכתמים האלה, ומה כן עשוי לעזור

אישה עם פיגמנטציה מורחת קרם. ShutterStock
כתמים עקשניים במיוחד. אישה עם פיגמנטציה/ShutterStock

מלזמה היא מצב כרוני נרכש של העור המתבטא בפיגמנטציה עקשנית. היא ידועה גם כמסכת היריון, ומופיעה כמעט באופן בלעדי אצל נשים. בגיל הפוריות, מלזמה תתבטא בצורה של תפרחת כתמית בגוון כהה יותר מהעור הכללי, בתבנית לא סדירה ובאזורים שיותר נחשפים לשמש. המלזמה תתפרץ בעיקר באזורי הפנים: האף, מעל השפה העליונה באזור הלחיים והמצח. מיקומים פחות שכיחים אבל אפשריים הם הזרועות והגב.

הבעיה עם מלזמה כפולה: גם קשה לטפל בה, והיא גם עלולה להחמיר כתגובה לטיפולים אסתטיים שנעשים בטרם אובחנה הבעיה והוגדרה. מלזמה לעתים קרובות מחמירה ואף מתלקחת עקב חשיפה לשמש או מתח ועלייה בהורמונים. למעשה, מלזמה מוגדרת כאחד ממצבי העור המורכבים לטיפול, וכזה שדורש זהירות בכל הנוגע לטיפולים אסתטיים.

איך מטפלים במלזמה?

באופן כללי, כל מלזמה לגופה וכל מקרה לגופו, אך כמעט לרוב - מלזמה תטופל בתכשירים רפואיים במרשם. במקרים של מלזמה טרייה ממש לאחר לידה, צפויה ירידה נורמלית בהורמונים ולצד תכשירים רפואיים, במרשם ותחת מעקב של רופא מומחה, צפוי שיפור משמעותי.

חומצה טרנאקסמית היא אחת משחקני המפתח בתחום הטיפול במלזמה ובעולם הרפואה בכלל. מדובר בנגזרת סינטטית של ליזין, שהיא בין חומצות האמינו הנפוצות. חומצה טרנאקסמית נמצאת בשימוש בעולם הרפואה זה שנים רבות בתחום ההמטולוגיה, משום שהיא עוצרת דימומים. בשנים האחרונות הוכח כי היא יודעת גם לדכא יצור מלנין וגם בעלת תכונות אנטי דלקתיות, ולכן נמצאה כמשפרת מצבים של מלזמה.

ומה לגבי טיפולים בלייזר?

בכל טיפול שכרוך בו חום יש לנהוג בזהירות רבה בקרב מטופלי מלזמה, שכן חום ממריץ מלנוציטים לייצור מלנין בעור. פעולת החימום הלא מבוקרת עלולה לזלוג גם לאזורי המלזמה וקרו מקרים בהם המצב שלה החמיר. באופן עקרוני מכשור הפועל באמצעות לייזר אכן קשור בהצלחה להפחתת מלזמה, אך לא בכל המקרים. אני אשתמש בלייזר עדין בחום נמוך, אבל רק אם המטופל כבר נמצא במשטר מקומי להפחתת היפר פיגמנטציה ומשתמש בהגנה ערנית מהשמש.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

ממה חשוב להימנע כאשר ישנה מלזמה?

חשוב להימנע מכל מה שעלול להחמיר או להזיק למצב הקיים, ועל כן מומלץ לא להיחשף לשמש ללא הגנה מלאה בשום שלב ביום, לא לעשן, ולא להשתזף במיטות שיזוף.

פגימנטציה בעור. ShutterStock
הכי חשוב - להימנע מהשמש. אישה עם פיגמנטציה/ShutterStock

בין הדברים שהכי חשוב לשים לב אליהם אלו הם טיפולי פנים קוסמטיים באמצעות תכשירים עם חומרים פעילים, או חומצות וכימיקליים, שגם אם אינן קשורות לטיפול במלזמה - עלולות לגרום לריאקציה והחמרה במצב המלזמה שלא במתכוון. בנוסף, כל מכשור הגורם לחימום או פציעה לא מבוקרת באזור, לא בפיקוח או לא במינון נכון - עלול להוות בעיה.

מה מותר לעשות כשמופיעה מלזמה בעור?

כיוון שזו מופיעה בשכבות העליונות של העור, הליכים כמו הזרקות בוטוקוס, חומרי מילוי, ניתוחים אסתטיים כמו אף, עפעפיים או הפנים עצמם, לא מהווים בעיה כלל, וניתן לבצע את כל אלו אצל אנשי מקצוע.

איך מונעים מהכתמים לחזור אחרי הטיפול?

על מנת לשמר מצב "רדום" של התופעה ואף למגר אותה ככל הניתן, חשוב להתמיד בטיפול שניתן לאחר אבחון של רופא העור, לצד כל התרופות ושלבי המניעה שחשובים לתהליך, ובנוסף לקחת בחשבון כי ישנם מקרים בהם מומלץ לטפל באופן תדיר ומשולב עם הטיפול הרפואי - גם אצל קוסמטיקאית המתמחה בתופעות של מלזמה.

ד"ר סיון מרסר היא מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully