וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה האימון שעלול לעשות אתכם חולים יותר

עודכן לאחרונה: 27.6.2022 / 7:27

האם הפעילות הגופנית שאתם עושים דווקא מסכנת את הבריאות שלכם במקום להפוך אתכם בריאים יותר? מחקר חדש חזר עם תשובות מפתיעות

זו הדרך הנכונה לעשות כפיפות בטן/אור גרמן, מאמן כושר

פעילות גופנית היא אחד הדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לשמור על הבריאות שלכם - בין אם אתם אנשים בריאים באופן כללי ובין אם אתם מתמודדים עם מחלות ואתגרים בריאותיים. אבל, כדי ליהנות מהיעילות הזאת - חשוב לוודא שהפעילות אכן מתאימה לצרכים ולמגבלות שלכם, ולא גורמת לנזקים שמאפילים על התועלת והתרומה שלה.

כמובן שלא תמיד פשוט למצוא את האיזון המושלם בין תועלת לסיכון - ואחת הדוגמאות לכך היא אימונים עם אנשים אחרים בחללים סגורים כמו מכוני כושר. שורה של מחקרים מהעבר הראו כי אימונים כאלו, שאיש אינו חולק על תרומתם הפוטנציאלית לבריאות, עלולים להגביר את הסיכון למחלות זיהומיות. האיום הזה הפך משמעותי בתקופת הקורונה כמובן - שבה מכוני כושר ומתחמי קאנטרי קלאב היוו מקור משמעותי לדאגה בקרב מקבלי ההחלטות.

מקור הדאגה, באופן לא מפתיע, נובע בעיקר מהעבודה שכל אחד מהמתעמלים בחלל סגור פולט לאוויר חלקיקי אירוסל - חלקיקים זעירים שעלולים לשאת גם גורמים מפיצי מחלות. נתוני עבר הראו כי אנשים במנוחה פולטים בממוצע בין 5 ל-15 ליטרים של אירוסלים בדקה, בעוד שבזמן פעילות גופנית, הנתון עולה ל-100 עד 200 ליטרים בדקה בממוצע.

עם זאת, עד לא מזמן, מדענים התקשו להבין איך העצימות, כלומר דרגת הקושי, של הפעילות הגופנית משפיעה על פליטת חלקיקי אירוסל ועל הסיכון לחלות. כעת, מומחים לביולוגיה, פעילות גופנית והנדסה מגרמניה, חברו כדי לחקור את הנושא בדרך יצירתית. במחקרם, ביקשו המומחים לבדוק באיזו דרגת קושי הופכת הפעילות הגופנית למסוכנת - והמסקנה שלהם יכולה להרגיע או להלחיץ אתכם - תלוי איך בדיוק אתם בוחרים להתעמל.

אז מי מצויים בסיכון "גבוה ביותר" להעביר מחלות וזיהומים?

לטובת המחקר, גויסו מתנדבים בריאים בין הגילים 18 ל-40 והתבקשו להשתתף באימוני ספינינג, כשהם מחוברים למסיכה מיוחדת שמכסה את הפה והאף. המסיכה ביצעה שתי פעולות חיוניות. ראשית, היא סיננה את האוויר ששאפו הנבדקים והסירה ממנו את האירוסלים שכבר מצויים באוויר. בנוסף, שסתום מיוחד במסיכה מדד את כמות חלקיקי האירוסל שנפלטו באימון.

עוד בוואלה!

מתי הזמן הכי טוב להתעמל? זה תלוי בדבר אחד מאוד פשוט

לכתבה המלאה
מתאמנים בחדר כושר. ShutterStock
נושמים ונושפים המון חיידקים. זוג מתאמן בחדר כושר/ShutterStock

רמת הקושי של האימון התגברה בהדרגה - ממצב של מנוחה מוחלטת ועד למצב של מאמץ מרבי ותשישות. באופן מפתיע, החוקרים גילו כי פעילות גופנית מתונה לא גרמה לעלייה דרמטית בשיעור החלקיקים שנפלטו לאוויר. כך הגיעו החוקרים למסקנה כי אנשים שמבצעים פעולות "פשוטות" כמו ריצה קלה, הרמת משקולות או רכיבה על אופניים בקצב סביר - אינם מגבירים במידה ניכרת את הסיכון של אחרים סביבם לחלות.

הבעיה מתחילה, לדברי החוקרים, כאשר מבצעים פעילות גופנית בעצימות גבוהה - כמו לדוגמה אימוני אינטרוולים, שנחשבים פופולריים ביותר בשנים האחרונות, הודות ליכולתם המרשימה לשרוף הרבה קלוריות בפחות זמן, אפילו בימי המנוחה שלאחר האימון. אימונים אלו מאפשרים שיפור מהיר של היכולות הפיזיולוגיות ופיתוח השרירים, אך כאמור, בחללים סגורים הם עלולים להיות גם מקור לדאגה.

פרופ' הנינג וואקרהאג', מומחה לביולוגיה של פעילות גופנית באוניברסיטת מינכן, הסביר כי באימונים בעצימות גבוהה, חלה עלייה אקספוננציאלית (מעריכית) בפליטת החלקיקים המזהמים. את המושג הזה כולנו למדנו להכיר בימי הקורונה והוא מבטא הכפלה מהירה ורחבה של היקף החלקיקים, ככל שדרגת הקושי של האימון עולה.

"על סמך התוצאות שלנו, חשוב להבחין בין אימון ברמת סיבולת מתונה לבין אימון בעצימות גבוהה עד מקסימלית. בשל העלייה החדה בפליטת אירוסלים באימונים אינטנסיביים, נראה שיש צורך באמצעי הגנה מיוחדים באימונים כאלו, כי בלעדיהם, המתאמנים מצויים בסיכון גבוה הרבה יותר".

נגיף הקורונה והשפעתו הדרמטית על החיים שלנו, הובילו לשורה ארוכה של עבודות מדעיות שנועדו למנוע מנגיפים דומים להרוס את חיינו בעתיד ולסגור אותנו בבתים שוב לתקופות ממושכות. גם המחקר הזה נועד לסייע בכך והוא נערך בראש ובראשונה כדי להציע דרכים קלות להפחית את ההדבקות במכוני כושר סגורים.

כאמור, החוקרים מדגישים כי בעבור רוב המתעמלים - האימון לא מעלה במידה ניכרת את הסיכון להידבק, אך מציעים למי שאוהבים את האימונים שלהם חזקים ואינטנסיביים - פשוט לצאת החוצה ואז להתאמץ ולהתיש את עצמם כמה שירצו. "אם זה לא מתאפשר, כדאי לבצע בדיקות ולוודא שהמתעמלים בחלל הסגור בריאים - ומומלץ גם שהמכונים עצמם יקצו אזורים נפרדים לאימונים בעצימות גבוהה ויקפידו שם על אוורור משמעותי יותר ומרחק גדול בין המתאמנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully