וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתי הזמן הכי טוב להתעמל? זה תלוי בדבר אחד מאוד פשוט

עודכן לאחרונה: 12.6.2022 / 7:21

קמים עם עלות השחר כדי להתאמן לפני העבודה או שדווקא מחכים לשעות החושך? מחקר קטן מצא שהשעה בה אתם מתאמנים ביום יכולה להיות יעילה יותר בהתאם למין שלכם. ככה זה עובד

מאמן הכושר אור גרמן מציג אימון קצר לבטן שטוחה/צילום: אור גרמן

אחת השאלות שהכי מעניינות אנשים שעושים ספורט בדרך קבע היא האם יש שעה אופטימלית לביצוע כושר גופני? על פי מחקר חדש שפורסם ב- Frontiers in Physiology זה תלוי מאוד במין שלכם.

על פי המחקר, נשים שורפות יותר שומן בפעילות גופנית בשעות הבוקר, בעוד שגברים שורפים יותר שומן בלילה. בנוסף, נשים שמטרתן לשפר את לחץ הדם גם משיגות תוצאות טובות יותר על ידי פעילות גופנית בבוקר, אומר המחקר.

מדענים ממכללת Skidmore בניו יורק, אוניברסיטת אריזונה סטייט ואוניברסיטת קליפורניה סטייט, חקרו 30 גברים ו-26 נשים בגילאי 25 עד 55 שהוגדרו כ"פעילים מאוד" (השלימו יותר מ-30 דקות של פעילות גופנית מובנית 4 ימים בשבוע במשך יותר מ-3 שנים).

אישה רצה ריצת בוקר. ShutterStock
באיזה שעה מומלץ לצאת לרוץ? אישה רצה בבוקר/ShutterStock

במשך 12 שבועות, החוקרים ניתחו את ההשפעות של תוכנית אימונים מגוונת - שהורכבה ממתיחות, תרגילי התנגדות, ספרינטים אינטרוולים ואימוני סיבולת - עם אותו נפח אימון יחסי. המשתתפים ביצעו אחת מארבע שגרות האימון השונות יום בשבוע, בסך הכל ארבעה אימונים בשבוע. קבוצה אחת התאמנה במשך שעה בין 6:30 בבוקר ל-8:30 בבוקר, בעוד שהקבוצה השנייה עקבה אחר אותן שגרות התעמלות, אך בין 18:00 ל-20:00.

חוקרים מצאו כי בקרב נשים, פעילות גופנית בבוקר הפחיתה את השומן בבטן ואת לחץ הדם, בעוד שפעילות גופנית בערב שיפרה את ביצועי השרירים. בקבוצה הגברית, פעילות גופנית בערב הגבירה את חמצון השומן והפחיתה את לחץ הדם הסיסטולי והעייפות.

"אימון בוקר אצל נשים משפר את איבוד השומן הכולל והבטני, מפחית את לחץ הדם ומגביר את כוח השרירים בפלג הגוף התחתון", נכתב במחקר, "אימון ערב מגדיל מאוד את כוח השרירים בפלג הגוף העליון, הכוח והסיבולת, ומשפר את מצב הרוח הכללי". עבור גברים, הכוח גדל לאחר פעילות גופנית בבוקר ובערב, אך פעילות גופנית בערב הביאה יתרונות נוספים עם "לחץ דם סיסטולי נמוך ועייפות וממריץ חמצון שומן בהשוואה לאימון מוקדם בבוקר".

גבר אוכל אחרי אימון. ShutterStock
עדיף להתאמן בבוקר או בערב? גבר אוכל אחרי אימון/ShutterStock

למה זה קורה?

למרות גודלו הקטן של המחקר יכולות להיות לתוצאות שלו כמה סיבות, כשאר שינה והורומונים הם חלק חשוב. "דפוסי השינה של נשים וגברים שונים, מה שתורם להבדל בתוצאות שפעילות גופנית יכולה להניב בין המינים", הסבירה מייגן ג'ונסון מקולו מאמנת באקדמיה הלאומית לרפואת ספורט בקליפורניה התראיינה ל-Healthline ."ייתכן שיש ראיות לכך שבהתאם לשעה ביום ולסוג הפעילות הגופנית המבוצעת, אימוני אירובי מול כוח, ישנה בחירה אופטימלית לנשים ולגברים להתאמן. ההבדלים במחזורי השינה מתואמים להבדלים בביצועי האימון".

לדבריה, ייצור הורמונים ושינה קשורים זה בזה. נשים מבלות יותר זמן בשינה עמוקה ופחות זמן בשלב השינה הקל ביותר, בהשוואה לגברים. "לכן, הוצע שנשים ערות ועירניות יותר בבוקר בהשוואה לגברים", אמרה מקולו, "תפיסה זו יכולה להתייחס לנשים ששורפות יותר שומן בעת פעילות גופנית בבוקר, בין היתר בשל יכולתן לביצועים טובים יותר כאשר הגוף ערני יותר במהלך שעות הבוקר. גברים עשויים להיות ערניים יותר ומוכנים לפעילות בל כך בשעות הערב".

"מחקרים הראו גם שרמות הקורטיזול הן הגבוהות ביותר בבוקר, כך שיכול להיות קשר לשריפת יותר שומן בבוקר אם יש יותר שומן הנגרם ממתח. גברים עשויים לנצל זאת ולעשות אירובי בבוקר כדי ממש "לשרוף" את הלחץ שלהם. זה גם יוריד את לחץ הדם אם כל אחד מהמינים היה עושה אירובי בבוקר", אמר מק'קולו ל-Healtyline.

חשוב להדגיש כי מחקרי עבר כבר הראו שבקרים הם הזמן הטוב ביותר להתאמן אם המטרה היא לישון טוב יותר, שיהיה יום רגוע יותר, להוריד את לחץ הדם או לרדת במשקל. מחקרים אחרים מצאו שפעילות גופנית אחר הצהריים עשויה להוביל לכוח וסיבולת טובים יותר ועשויה להיות טובה יותר עבור אנשים הנוטים לישון מאוחר. לאימונים בערב יש יתרונות משלהם - הם יכולים לעזור להקל על הלחץ, לעבד את היום שעבר ולהשיג שינה איכותית יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully