וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופה הזו לסרטן נחשבת "חסרת תקדים". כך היא עובדת

עודכן לאחרונה: 7.6.2022 / 13:05

חוקרים ביצעו מחקר קטן על שימוש בתרופה אימונותרפית לסרטן הרקטום, והופתעו כאשר אצל כל אחד מהמשתתפים הגידול נעלם לחלוטין. אז איך עובדת התרופה דוסטרלימאב - והאם היא תשנה את פני המאבק בסרטן?

ניסוי קטן בתרופה שנערך בארה"ב מוגדר כעת בכלי תקשורת ברחבי העולם כפריצת דרך חסרת תקדים, לאחר שתרופה שניתנה לקבוצה קטנה של חולי סרטן הרקטום הצליחה להעלים את הגידולים שלהם לחלוטין.

התרופה דוסטרלימאב (Dostralimab) היא תרופה אימונותרפית המשמשת לטיפול בסרטן רירית הרחם, במקרים בהם טיפולים אחרים נכשלו, וזו הייתה הפעם הראשונה שבה נבחן קלינית אם היא יעילה גם נגד גידולי סרטן החלחולת. זאת גם הפעם הראשונה שהתרופה הראתה יכולת לריפוי, ולא רק לעיכוב ההתקדמות של הסרטן.

ממצאי המחקר התפרסמו בסוף השבוע בכנס השנתי האמריקאי בנושא סרטן, שבו אונקולוגים, חברות תרופות ואנשי תעשייה מכל העולם מתכנסים ומציגים את כל הפרסומים האחרונים ופורצי הדרך בתחום.

בכנס, כאמור, הוצג לראשונה מחקר קטן מאוד שייתכן שישנה את כל הגישה לסרטן החלחולת. הרקטום אמנם מהווה חלק מהמעי הגס, אך בשל מאפיינים אנטומיים וביולוגים שונים, הגישה הטיפולית אליו שונה וכוללת בדרך כלל סדרת טיפולים שכוללת כימותרפיה, טיפול בקרינה וניתוח, ובמרבית המקרים הוא בר ריפוי.

מחקר תרופות במעבדה. ShutterStock
"אני מאמין שזו הפעם הראשונה שזה קורה בהיסטוריה של הסרטן". מעבדת מחקר/ShutterStock

בשנים האחרונות נחקרת רבות אפשרות הטיפול באימונותרפיה - שפעול מערכת החיסון שמטרתה להילחם בגידול על ידי שימוש בחיסוניות של אותו אדם כנגד הגידול הפולש.

מחקר זה בדק 12 מטופלים שהציגו מאפיין ביולוגי ספציפי שאמור לנבא תגובה טובה לאימונותרפיה. כל החולים טופלו בתרופה דוסטרלימאב במשך שלושה חודשים. בתכנון המחקר הוחלט שמי שתהיה לו שארית גידול יעבור קרינה וניתוח לאחר מכן, אך למרבה ההפתעה לכל המשתתפים נעלם הגידול לחלוטין במעקב של חצי שנה לאחר סיום טיפול. אף אחד מהמשתתפים במחקר לא סבל מתופעות לוואי משמעותיות.

"אני מאמין שזו הפעם הראשונה שזה קורה בהיסטוריה של הסרטן", אמר לניו יורק טיימס האונקולוג הרפואי לואיס דיאז ג'וניור ממרכז הסרטן ממוריאל סלואן קטרינג (MSK), המחבר הבכיר של המאמר. "הטיפול הסטנדרטי בסרטן הרקטום עם ניתוח, הקרנות וכימותרפיה יכול להיות קשה במיוחד לאנשים בגלל מיקומו של הגידול", הוסיפה האונקולוגית אנדריאה צ'רצ'ק, גם היא מעורכי המחקר, "הם יכולים לסבול מהפרעות בתפקוד המעי ושלפוחית השתן, מבריחת שתן, אי פוריות, הפרעות בתפקוד המיני ועוד".

אבל למרות התוצאות המבטיחות, חשוב לציין כי מחקר על 12 משתתפים נחשב קטן מאוד, והדרך עוד ארוכה עד שניתן יהיה להגדיר את התרופה כטיפול מבטיח לסרטן רקטלי. בנוסף יש לציין כי המחקר המקורי היה מתוכנן ל-30 משתתפים לפחות, לכן מבחינה סטטיסטית התוצאות לא משמעותיות. יש גם צורך במעקב ארוך יותר מחצי שנה, שכן העובדה שגידול נעלם לא בהכרח אומרת ריפוי מלא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully