וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית ספר תיכון אחד, 100 מקרים של סרטן המוח. מה קרה שם?

עודכן לאחרונה: 28.4.2022 / 6:44

צירוף מקרים טראגי אחד, ופוסט בפייסבוק לאחר מכן, הביאו לתגלית מסתורית שכוללת תיכון בארה"ב ובו קרוב ל-100 חולים בסרטן המוח. חקירה שנערכת בימים אלה מנסה להבין מה קרה שם

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

כמעט 100 אנשים הקשורים לבית ספר תיכון יחיד בניו ג'רזי ארה"ב פיתחו צורות נדירות של גידול מוחי. הסיבה עדיין לא נחשפה, אבל כמה חוקרים חושדים שגורמים סביבתיים עשויים להיות הסיבה. בשיחה עם NJ.com, כלי תקשורת מקומי, מדען הסביבה אל לופיאנו הסביר שהוא אחד מ-94 בוגרים או עובדים מבית הספר התיכון קולוניה בוודברידג' בניו ג'רזי, שפיתחו גידולי מוח - סרטניים ולא סרטניים - כולל סוג אגרסיבי הנקרא גליובלסטומה.

לופיאנו אובחן כסובל מגידול מוחי לפני 20 שנה, ומאז החלים. חקירתו החלה כאשר אשתו ואחותו, שתיהן למדו באותו בית ספר, חלו גם הן בגידולי מוח דומים. לאחר שאחותו מתה, הוא פרסם פוסט בפייסבוק כדי לראות אם תלמידים או מורים אחרים לשעבר בתיכון קולוניה נתקלו בבעיות דומות. הוא היה בהלם מהתגובה - תוך שבועות הוא צבר כמעט 100 שמות של אנשים שגם אמרו שסבלו מגידולי מוח.

רופאה מביטה בסריקות מוח. ShutterStock
מה גרם לכל המקרים האלה? סריקות מוח/ShutterStock

רוב האנשים הללו מדווחים שסיימו את לימודיהם בין 1975 ל-2000, אם כי יש כאלה שסיימו את התיכון רק ב-2014. החקירה עדיין בשלבים מוקדמים, אז אף אחד עדיין לא בטוח מדוע כל כך הרבה אנשים הקשורים לתיכון פיתחו גידולי מוח, אבל ראש העיר המקומי פנה למשרד הבריאות של המדינה, המחלקה להגנת הסביבה והסוכנות הפדרלית לרעלים להמשך חקירה.

באופן כללי, הגורמים לגליובלסטומה אינם ידועים במידה רבה. גנטיקה נחשבת למשחקת תפקיד, אך מחקרים מסוימים קושרים אותה גם לחשיפה לכימיקלים כגון חומרי הדברה, נפט, גומי סינטטי וויניל כלוריד. לופיאנו מאמין שקרינה עשויה להיות גם נושא להתמקד בו. "מה שמדאיג בעיני הוא שבאמת יש רק קשר סביבתי אחד לגידולי מוח ראשוניים וזה קרינה מייננת. זה לא מים מזוהמים. זה לא אוויר. זה לא משהו באדמה. זה לא משהו שקרה לנו בגלל הרגלים רעים", אמר לופיאנו לחדשות CBS.

יתר על כן, לא ברור מדוע נראה כי לבית הספר התיכון המסוים הזה, שנבנה בשנות ה-60, יש קשר ישיר כל כך לדיווחים הרבים הללו על גידולי מוח. "זו הייתה אדמה בתולה. זה היה יער. התיכון היה הדבר הראשון שהיה שם, אז כנראה לא היה שום דבר באדמה באותה תקופה. הדבר היחיד שיכול היה לקרות, פוטנציאלי, היה מילוי שהובא במהלך בנייה. אין לנו רישומים שמגיעים לפני 55 שנים", אמר ראש עיריית וודברידג', ג'ון מקורמיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully