וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הסיבה שהורים בוחרים בשמות יוצאי דופן לילדיהם - וזו לא אשמתם

2.6.2022 / 23:44

ד"ר מיטשל ניוברי טוען שיש סיבה אבולוציונית לכך שהורים רבים בוחרים שמות שונים. מוזרים ויוצאי דופן לילדיהם - וגם הסביר מה גורם לפופולריות של "השמות המיוחדים" לרדת כל כך מהר

5 עובדות על תינוקות/מערכת וואלה! |News

מומחה לאֵבוֹלוּצְיָה בִּיּוֹלוֹגִית טוען שיש סיבה אבולוציונית לבחירה של הורים בשמות חריגים לתינוקות שלהם - ולכן זו בכלל לא אשמתם. ד"ר מיטשל ניוברי הוא ביולוג שלאחרונה הפנה את תשומת לבו לטרנדים של בחירת שמות. הוא בעיקר בחן מדוע חלק מהשמות שורדים והופכים פופולריים - ולמה חלקם גוועים כל כך מהר.

לדברי ד"ר ניוברי, כששם חדש עולה במידת הפופולריות שלו, הורים רבים מעדיפים שלא לבחור בו לתינוקם, ומחפשים שמות נדירים ומיוחדים כדי להבליטם - תופעה שנקראת "בחירה תלוית תדר שלילי" (negative frequency dependent selection).

המומחה, מאוניברסיטת מישיגן, בדק מסד נתונים של שמות שניתנו לתינוקות בארה"ב במאה האחרונה כדי לחקור שמות מקובלים ולגלות את תהליך הבחירה בהם. הוא טוען שככל ששמות הופכים פופולריים יותר, הורים מעדיפים למצוא שמות יחודיים שיעזרו לילדם לבלוט - בדיוק כמו תכונות גנטיות הרצויות מבחינה אבולוציונית. בשיחה עם News Medical הוא אמר: "בדרך כלל יש לחץ לקונפורמיות, אבל המחקר שלי מראה שמגוון השמות נובע מלחצים נגד הקונפורמיות. כדי שמין ישגשג, הוא חייב לתרגל אנטי קונפורמיות. אצל בני האדם זה נעשה לרוב באמצעות השמות שאנחנו בוחרים לילדינו".

הורים מנשקים תינוק. Tania Kolinko, ShutterStock
אז איך תקראו לו?/ShutterStock, Tania Kolinko

הוא מתאר את תהליך הפופולריות של השמות כמחזורי. לדבריו, שמות יחודיים זוכים לעיתים להפוך לפופולריים ואז הורים מתחילים לחפש שמות אחרים ומורידים בחזרה את מידת הפופולריות של השמות הנפוצים עד שהם פשוט נעלמים. "שמות עולים לראש טבלת הפופולריות, אך הם לא יהיו שם לזמן רב לפני שהפופולריות שלהם תדעך לחלוטין. זהו באמת מקרה מחקר שמראה כיצד מחזורי צמיחה עצומים יכולים לפתח אנטי כלפי סוגים נפוצים ולקדם גיוון. אם אנשים תמיד צמאים לדבר הכי חדש, תמיד ייווצרו דברים חדשים. בכל פעם שדבר חדש נוצר, הוא מקודם, וכך דברים נדירים יותר עולים לתדירות גבוהה יותר ויש לך יותר גיוון באוכלוסייה. אלו שזוכים לפופולריות לא יזכו בה לאורך זמן".

אלו חדשות רעות עבור דוד ותמר, מאחר שהם בין השמות הפופולריים ביותר בישראל נכון לשנת 2020 - ועל פי ד"ר ניוברי לא יהיו רלוונטיים עוד בקרוב. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, השם הפרטי הנפוץ ביותר שניתן לילדים בשנת 2020 בישראל הוא מוחמד - ולא פחות מ-2,396 תינוקות נקראו בשם זה. השמות הבאים ברשימה הם יוסף, שבו נקראו 1,857 ילדים (1,176 יהודים ו-656 מוסלמים) ואריאל - שניתן ל-1,802 ילדים יהודים, כשליש מהן בנות. בקרב היהודים, השם הנפוץ ביותר שניתן לבנות הוא תמר (1,116 תינוקות) והשם הנפוץ ביותר לבנים הוא דוד (1,536 תינוקות). הנה הרשימה המלאה:

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully