וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה שחיה עם 50 זהויות מספרת איך החיים שלה נראים

מל בת ה-30, רקדנית בלט לשעבר, סיפרה על הפרעת האישיות שלה שגורמת לה לבלבול רב ולחיים מאוד קשים. למרות שיש רבים שלא מאמינים לה, האישה ששומעת קולות מגיל 4 אובחנה לפני חמש שנים. זה הסיפור שלה

אם נמאס לכם מעצמכם מדי פעם, תארו לכם מה עובר על אישה שסובלת מהפרעת זהות דיסוציאטיבית (Dissociative identity disorder) וחיה עם 50 אישיויות נפרדות?

מל לודג' הייתה בת ארבע כשהחלה לחוות את החיים עם הפרעת זהות דיסוציאטיבית (DID) - מצב פסיכיאטרי המאופיין בנוכחות של שתי אישיויות נפרדות או יותר. בעבר היא נקראה הפרעת אישיות מרובה, או פשוט פיצול אישיות, והיא מאופיינת ב'מעבר' לזהויות חלופיות. לודג' סיפרה על החוויה שלה ל-mirror הבריטי.

המורה לשעבר לבלט, כיום בת 30, מספרת שהיא חולקת גוף עם עוד 50 זהויות ייחודיות - אותם היא מכנה 'חלקים' - שמשתלטים על גופה בין חמש ל-20 פעמים ביום. לאחר שפתחה חשבון TikTok כדי להעלות את המודעות ל-DID, תושבת וולינגטון, ניו זילנד, התמודדה עם שלל הערות אכזריות המאשימות אותה בזיוף ההפרעה.

"לעיתים קרובות אנחנו מקבלים הרבה הערות מאנשים שאומרים שזה כל כך נדיר ושהם לא יכולים לקבל את זה, וזה כל כך מתסכל כי זה לא כל כך נדיר כמו שאנשים חושבים. ואז גם כל ה"'אנחנו' חייבים להיות אלימים, מפחידים או לבצע פשעים כי זה מה שהם ראו בסרטים. נראה שפשוט קשה לאנשים להבין שזה לא באמת ככה וזה לא דרמטי כפי שמרבים לתאר בסרטים".

"המטפל שלנו חושב שה-DID התחיל כשהיינו בסביבות גיל ארבע, מכיוון שעברנו הרבה כשגדלנו. די שמענו קולות לאורך כל חיינו, אבל לא ידענו שאלה חלקים שונים כשהיינו צעירים יותר. אף פעם לא דיברנו באמת על לשמוע קולות אחרים, כי פחדנו מהמשמעות של זה", היא סיפרה בראיון, "ואז ב-2018 התחלנו לדבר על זה עם פסיכולוג, שחשב תחילה שזו פסיכוזה אבל כשלושה חודשים לאחר מכן הבין שזה DID".

"חלק אחר כנראה משתלט על הגוף כחמש עד 20 פעמים ביום. זה לא קורה לעתים קרובות, אבל אם אני מדברת עם חבר והם אומרים משהו שהוא טריגר לחלק אחר, או אם משהו אחר קורה ברקע שהוא טריגר, אז חלק אחר יכול פשוט לצאת".

עוד בוואלה!

מי הקורבן האמיתי במשפט ג'וני דפ ואמבר הרד? פסיכיאטר חושף

לכתבה המלאה

כאשר אישיות חדשה משתלטת על גופה של מל, יכולה להיווצר תקופה קצרה של בלבול, מצוקה ואובדן הכרה. עקב אובדן ההכרה, מל, ואישיותיה סובלים גם מאמנזיה. "אנחנו צריכים שהכל יהיה כתוב על לוח", אמרה מל, "כשיש לנו פגישות, אנחנו מנסים כמיטב יכולתנו להוציא את החלק הנכון, אבל אנחנו לא יכולים לשלוט בזה כל הזמן. אז אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להיות מוכנים על ידי גישה קלה למידע כדי שהחלקים ידעו לאילו פגישות ללכת ולמי להתקשר".

"זה כאילו אנחנו כל הזמן צריכים להיות מוכנים להכל, והכל מבלבל בו זמנית. אנחנו כן מנסים לעודד את האישיויות השונות לרשום את מה שהם עשו, במיוחד אם זה משהו חשוב. זה מבלבל, זה מרגיש כאילו זו עבודה במשרה מלאה כשאתה מנסה לתפקד ולחיות כרגיל", הוסיפה.

מל לודג' בעלת 50 האישיויות. טיק טוק mellly.moo, צילום מסך
הכל מבלבל מאוד. מל רוקדת/צילום מסך, טיק טוק mellly.moo

לאחר דיונים עם 30 אנשי מקצוע בתחום הבריאות, מל אובחנה לבסוף עם DID ב-2018, בגיל 26, ולדבריה המטפל שלה פגש את רוב החלקים השונים בה. היא אמרה: "אנחנו יודעים שקיים חלק חדש כי הם דיברו עם המטפל שלנו. זה היה באמצעות טיפול שהבנו שיש 50 חלקים".

"האבחון עשה הבדל עצום. בהתחלה זה היה מפחיד, מל די נשארה בהכחשה בשנה הראשונה לגבי זה. "אבל עכשיו אנחנו עובדים על זה ואנחנו יכולים לראות שסוף סוף אנחנו מקבלים את הטיפול הנכון".

תסמינים של הפרעת זהות דיסוציאטיבית

הפרעת זהות דיסוציאטיבית (DID) מאופיינת ב'מעבר' לזהויות חלופיות. לפי Mayo Clinic, אנשים עם ההפרעה עשויים להרגיש בנוכחות של שניים או יותר אנשים נוספים מדברים או חיים בתוך הראש שלהם, והם עשויים להרגיש כאילו יש להם זהויות אחרות.

לכל זהות יכול להיות שם ייחודי, היסטוריה אישית ומאפיינים, לרבות הבדלים בקול, במגדר, בגינונים ואפילו תכונות פיזיות כמו הצורך במשקפי ראייה. ישנם גם הבדלים עד כמה כל זהות מוכרת לאחרות. לאנשים עם DID יש בדרך כלל גם אמנזיה דיסוציאטיבית והם מאבדים באופן זמני את תחושת הזהות האישית שלהם ובאימפולסיביות נודדים או מתרחקים מבתיהם או ממקומות העבודה שלהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully