וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הניתוח הפלסטי הזה נפוץ דווקא אצל ילדים. למה בעצם?

ד"ר מיכאל משה

עודכן לאחרונה: 1.6.2022 / 7:52

אנחנו רגילים לשמוע על ניתוחים פלסטיים בהקשר של נשים וגברים, אבל כאשר מדובר בניתוח להצמדת אוזניים הוא נעשה לרוב בגיל 6. מה צריך לדעת על הניתוח שעשוי לשנות לילדים (וגם למבוגרים) את החיים?

אוזניים בולטות פוגעות בסימטריה של מראה הפנים ומהוות מקור להצקות והקנטות, וזוהי גם הסיבה שהפכה את הניתוח להצמדת אוזניים לפופולרי מאוד בעבור ילדים. בדרך כלל נהוג לבצע את ההליך הכירורגי בסביבות גיל 6, עם העלייה לכיתה א', עד אז האוזן מסיימת את הגדילה שלה מחד, ומאידך הילד מתחיל להיות מושפע יותר ויותר מהתגובה החברתית ומההצקות של בני גילו על מראה האוזניים.

בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מעניינת שמכניסה קהל מטופלים חדש לניתוח הוותיק - מבוגרים צעירים (young adults), נשים וגברים כאחד בני 20 עד 30 שהחליטו לעשות מעשה ולתקן את מראה האוזניים והפנים באמצעות ניתוח.

כאמור, בניגוד לניתוחים אחרים מעולם האסתטיקה, הליך להצמדת אוזניים נפוץ בעיקר אצל ילדים, ורוב ההליכים מסתיימים עוד לפני העלייה לכיתה א', זאת בשל ההצקות וההקנטות שחווים ילדים רבים על מראה האוזניים שלהם, או בשל חוסר פרופורציה המצריך התערבות רפואית.

מספר הניתוחים להצמדת אוזניים בישראל כמעט הכפיל את עצמו בשנים האחרונות: כ-700 ניתוחים בוצעו בשנת 2020 לעומת 400 בלבד רק שנתיים קודם לכן. בארה"ב, בירת הניתוחים העולמית, נרשם זינוק גבוה יותר מ-23 אלף ניתוחים ב-2018 ל-53 אלף בתוך שנתיים.

ילד חמוד. ShutterStock
רוב הניתוחים נעשים בגיל 6. ילד חמוד/ShutterStock

הסיבות לעלייה בביקוש לניתוח מגוונות, אך מהפניות של המטופלים המבוגרים יותר אנחנו יכולים להתרשם כי יש שני גורמים עיקריים:

הרשתות החברתיות: לפני עשור נכנסה אינסטגרם לחיינו ויצרה שינוי בעולם התמונות והוויזואליה כפי שאנחנו תופסים אותו. כיום כשגם טיקטוק ורשתות אחרות הצטרפו, כבר אי אפשר לברוח מתמונות ומתיעוד המוני, וגם מי שלא פעיל ברשתות "זוכה" לתיוג של חברים, ילדים או קרובים. בדומה לאף שמצוי במרכז הפנים, גם לאוזניים בולטות השפעה דרמטית על מראה הפנים, וזוהי גם המוטיבציה של אנשים למצוא פתרון אסתטי ארוך טווח.

הקורונה: בדומה לנעשה ברשתות החברתיות, גם פגישות הזום גרמו לכולנו להסתכל על עצמנו באור קצת שונה, לפתע הפכו הפנים לתעודת הזהות הבלעדית שמייצגת אותנו בפני העולם החיצון. בניגוד לרשתות החברתיות, בפגישות הווירטואליות קשה לכסות את כל הפנים באמצעות פילטר, והנה לכם סיבה נוספת לתיקון אוזניים בולטות.

עוד בוואלה!

זה לא דבש: מה שעוות האוזניים אומרת על הבריאות שלכם

לכתבה המלאה

מה עושים בניתוח הצמדת אוזניים?

ההליך הנפוץ הוא למעשה הטיפול היחיד הקיים להצמדת האוזניים כיום ומטרתו להצמיד את האפרכסות אל הקרקפת ובמידת הצורך לייצר קפל שמדמה את הצורה האנטומית והנכונה של האפרכסת. הניתוח שאורך כשעה וחצי מאפשר לתקן עיוותים שונים באוזניים להצמיד את האוזניים לגולגולת, לתקן מראה א-סימטרי ולייצר מעין קפל פנימי של האוזן לאנשים (לרוב ילדים) שלא נולדו עם קפל שכזה כמו אחרים.

כדי להקטין את הזווית בין הגולגולת לאוזניים ניתן כאמור לתקן ולהצמיד את האוזן לקרקפת באמצעות אחד משני סוגי התפרים הקיימים: תפר על שם מוסטרדה במקרים שבהם יש צורך לייצר את הקפל המדובר בצורה מלאכותית או בתפרים על שם פורנס המשמשים להצמדת האפרכסת לעור הקרקפת.

ישנן טכניקות שונות שיעזרו למנתח לעצב באמנות את האוזניים ולהתאים אותן למבנה הפנים וכך להגיע אל המראה הרצוי והאופטימלי אליו שואף המטופל. על המנתח להחזיק בהכרה מדוקדקת של אנטומיית האוזן ורצוי שיהיה לה או לו ניסיון עשיר בתחום. בחירה של הטכניקה הרצויה בשילוב של ניסיון וגוף רפואי אחראי יוכלו להביא לתוצאה הטובה ביותר, ולהעניק גם שקט נפשי במקרים בהם נדרש המשך טיפול. כלל אצבע בניתוחים פלסטיים הוא שבניתוח כמו בניתוח - לא לוקחים סיכונים מיותרים.

ניתוח לתיקון אוזניים בולטות. ShutterStock
יש טכניקות שונות שיעזרו למנתח לעצב באמנות את האוזניים ולהתאים אותן למבנה הפנים. ניתוח להצמדת אוזנים/ShutterStock

ניתוח שיכול לשנות חיים

ניתוח מוצלח יכול להיות במידה רבה משנה חיים, כך הגיעו אליי הוריו של ג' ילד מקסים מאזור המרכז שנולד עם אוזניים בולטות. הילדים מגן הילדים שלו התחילו להעיר לו על המראה והוא סבל מהקנטות שגברו עם הזמן. ההורים דיווחו שהילד מדבר בשקט, נרתע מאירועים חברתיים וממסיבות יום הולדת של חבריו לגן ואף חזר להרטיב בלילה. לאחר תהליך מקדים הכלל אבחון והתאמת טכניקה ניתוחית ביצענו ניתוח הצמדת אוזניים בתחילת החופש הגדול שלפני העלייה לכיתה א', כך שכבר באמצע הקיץ ניתן היה להבחין בשינוי הדרמטי שחל במראה החיצוני של הילד.

בפגישת הביקורת ובהתכתבות עם ההורים, הם סיפרו שבסיום שנת הלימודים הראשונה הילד "נפתח" והוא אינו סובל מבעיות חברתיות או נרתע מאירועים כאלה ואחרים. יש לו חברים רבים ולדבריהם הוא זכה "להתחלה חדשה".

ד"ר מיכאל משה הוא מומחה בכיר לכירורגיה פלסטית ואסתטית ברשת מרפאות כללית אסתטיקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully