וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שאתם צריכים לדעת על סימן ההיכר של חואקין פיניקס

10.2.2020 / 7:49

הכוכב הכי גדול ורגיש של עונת הפרסים האלו ממש לא מוטרד מהצלקת על השפה שלו, אבל הערה פוגענית אחת של מגישת טלוויזיה הצליחה להזכיר להרבה מאוד אנשים מהי שפה שסועה, ולמה זה לא בסדר לצחוק עליה

באדיבות ©A.M.P.A.S.® /yes ו-STINGTV

חואקין פיניקס נאם אמש נאום מרגש כשקיבל את פרס האוסקר על השחקן הטוב ביותר בסרט ג'וקר, אבל רק לפני חודש הוא היה בלבה של סערונת רשת קטנה שנגע למצבו הבריאותי. בערך. בערך - כי זה לא ממש מצב בריאותי, וגם כי סביר שסערת הרשת לא ממש הזיזה לכוכב הענק, אבל השם שלו כן טרם להעלאת המודעות לעניין בריאותי נפוץ - שפה שסועה.

בתחילת ינואר מגישת הטלוויזיה וונדי וויליאמס דנה בזכייתו של פיניקס בגלובוס הזהב והתייחסה למראה החיצוני המצודד שלו, אך בעודה עושה זאת היא גם לעגה לשפה השסועה שמעטרת את פניו, ואף הוסיפה חיקוי מעליב עם האצבע על השפה. המון הורים שצפו בתכנית היומית הזו פנו זועמים לרשת, ודרשו התנצלות על התנהגותה "הבריונית". היא מיהרה לפרסם התנצלות, אך מבחינת הרבים, הנזק כבר נעשה.

אף שלא ידוע אם הצלקת מעל השפה של פיניקס היא תוצאה של שפה שסועה או שנוצרה מגורם אחר, הנוכחות שלו בעונת הפרסים הזו היא הזדמנות מצוינות להעלות מודעות לתופעה הנפוצה. התופעה הזו כל כך נפוצה שיש דיווחים עליה עוד הרבה לפני שהחלו לדווח על בעיות בריאות של מפורסמים. כך לדוגמה, מדעים מאמינים שתּוּת עַנְחְ' אָמוֹן, הפרעה המצרי הידוע, נולד עם שפה שסועה וחך שסוע.

מה גורם לשפה שסועה?

שפה שסועה היא מצב מולד שבו ישנו חריץ (שסע) בשפה העליונה. השסע יכול להיות יחיד או מפוצל, ולעיתים קשור גם לחך שסוע, שהוא שסע בחלק העליון של החך שמהווה את הגג של חלל הפה.

מומים מולדים כאלה מתחילים להתהוות בשלב מוקדם של ההיריון, למעשה, כבר בשליש הראשון. בתהליך היווצרות גופו של העובר, השפתיים נוצרות ראשונות, ואחריהן הפה והחך. השסעים נוצרים כאשר החיבור של הרקמות משני צדי הפנים אינו נוצר באופן תקין. הסיבה לתופעה הזאת אינה ידועה אולם היא קשורה ככל הנראה לשילוב של נטייה תורשתית והשפעות סביבתיות.

חואקין פיניקס. AP
שילוב של נטייה תורשתית והשפעות סביבתיות. חואקין פיניקס והשפה השסועה שלו/AP

ישנם דברים מסוימים שיכולים להגביר את הסיכון לשפה שסועה והם כוללים בין היתר היסטוריה משפחתית של שפה או חך שסועים, עישון וצריכת אלכוהול במהלך ההריון ומחסור בחומצה פולית. גם חשיפה לתרופות מסוימות וזיהומים נגיפיים מסוימים (כמו אדמת), דווחו כמעלים את הסיכון. מכיוון שהסיבה המדויקת אינה ידועה, עיקר הצעדים קשורים להימנעות מגורמי סיכון, כמו עישון בהריון, הקפדה על נטילת חומצה פולית, והקפדה על נטילת כל החיסונים הדרושים לפני ההריון כדי להימנע מזיהום במהלכו.

יש איך לטפל בשפה שסועה?

מרבית התינוקות שיש להם שפה שסועה, חך שסוע או שניהם יזדקקו לניתוח לתיקון. הניתוח לתיקון שפה שסועה מתבצע לרוב לפני הגעת התינוק לגיל שנה. חלק מהילדים יזדקקו לניתוחים נוספים ככל שהם יגדלו.

ההיסטוריה של הניתוחים לתיקון שפה שסועה מתועדת עוד מ-390 לפני הספירה, כאשר הדיווח הראשון על תיקון מוצלח הגיע מסין. בימי הביניים תוארו מספר ניתוחים כאלה, אך הניתוח המוצלח הראשון שתועד דווח בשנת 1816. עם התקדמות יכולות ההרדמה וכניסת הכלורופורם לשימוש חל שיפור משמעותי בטכניקה הניתוחית ובהצלחת הטיפול.

יש לציין כי לא מדובר רק בסוגיה אסתטית. ילדים עם שפה שסועה סובלים לעיתים גם מקושי באכילה ובדיבור, במקרים מסוימים הם עשויים לסבול גם מבעיות שמיעה ובעיות שיניים. לכן, לעיתים ילדים אלה מקבלים טיפול רב תחומי מקלינאי תקשורת, רופאי שיניים, ותזונאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully