וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הילד שוב רוצה להזמין חבר? כך תעברו את זה בשלום

אורלי רובין

עודכן לאחרונה: 27.5.2022 / 8:57

הקטנטנים גדלו ואתם הגעתם לשלב חדש בחייכם כהורים - שלב הפליידייט. איך עושים את זה נכון, מאיזה גיל כדאי - ובאיזה מינון? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

בישראל, לעומת המקובל בארצות הברית ובאירופה - תרבות האירוח של חברים נפוצה מאוד, וכבר מגיל הגן הילדים שלנו מצופים לארח ולהתארח. אז באיזה גיל כדאי להפגיש ילדים עם חברים אחרי הצהריים, ואיך מתמודדים עם ריבים ביניהם במהלך המפגש?

מתי מתחילים להזמין חברים?

לזמן המשחק יש משמעות כבר אצל פעוטות, שבגיל זה משחקים ב"משחק במקביל" - כלומר, מתעניינים אחד בשני, מחקים זה את זה ומפתחים כך את היכולות החברתיות שלהם. אך יש הטוענים שלפעוטות די זמן חברתי בגן, ואין צורך ליזום מפגשים מעבר לכך, עד שהילדים מבקשים זאת בעצמם.

למעשה, אין תשובה חד משמעית לשאלה באיזה גיל ש כדאי להתחיל ליזום מפגשים אחר הצהריים. מומלץ להיות קשובים לפעוט, לצרכים שלו וגם לצרכים וליכולות שלנו ההורים. למשל, להעביר בוקר או אחר צהריים עם מבוגר נוסף, הורה לילד או הילדה המתארחים, יכולה להיות חוויה חברתית טובה גם עבורנו. וזה בסדר גם לא לאהוב לארח. יש הורים שמרגישים שאירוח, בטח בגיל הצעיר, דורש מאמצים רבים, ולא אחת במקום לשעשע רק את ילדיהם הפרטיים, הם מרגישים שעליהם לבדר גם את החברים ואפילו את הוריהם.

פעוטות בגן. ShutterStock
בהתחלה הם בעיקר משחקים אחד ליד השני. שני פעוטות משחקים/ShutterStock

סביב גיל ארבע המפגשים הללו הופכים למשמעותיים, ויכולים לתרום גם לאינטראקציה במהלך היום בגן - הילדים משחזרים חוויות שחוו במשותף זה בביתו של זה, והמפגשים מהווים בסיס לחיזוק קשרים. בגילים מאוחרים יותר הילדים קובעים ביניהם, וההורים הופכים להיות 'המתאמים', עד שהמפגשים נקבעים ללא מעורבות ההורים.

עוד בוואלה!

כך תדעו אם הילד שלכם חייב לקבל עכשיו חיסון פוליו

לכתבה המלאה

כמה פעמים בשבוע כדאי להפגיש את הילד עם חבר?

התדירות תלויה ברצון של הילד.ה, ביכולת שלהם לאינטרקציה חברתית אחרי יום שלם בגן ושוב - בפניות שלכם ההורים לארח או ללוות את הילד למפגש. רצוי לשמור על איזון נכון, לא מפגש בכל יום וגם לא לעיתים נדירות מדי.

כמה זמן צריך להימשך מפגש כזה?

משך המפגש הוא עניין אינדיבידואלי. פעוטות יכולים להיות באינטראקציה זמן קצר בלבד, ולהיכנס ולצאת ממנו לסירוגין, כך שאורך המפגש לרוב יותאם לפרק הזמן שההורים נהנים יחד. בגיל גן אירוח סביר ימשך כשעתיים, ויכלול גם את זמן ארוחת הערב.

ומה קורה כשהילדים מתחילים לריב?

קונפליקטים הם חלק כמעט בלתי נפרד מאירוח בגילים הצעירים, ומשפטים כמו "אני לא מרשה לך לגעת בזה", או "אם לא נשחק בזה לא אהיה חבר.ה שלך יותר" נפוצים למדי במפגשים כאלו. כשמדובר בפעוטות סביר להניח שנראה יותר חטיפות של צעצועים, דחיפות ולפעמים גם נשיכות. בגילים מאוחרים יותר הקונפליקטים הם סביב חוקי המשחק עצמם.

ילד בוכה. ShutterStock
ילד בוכה בפליידייט זה לא מראה חריג :) ילד בוכה בעלבון/ShutterStock

קונפליקטים בין ילדים הם דבר טבעי וחשוב להתפתחות. קונפליקטים הם הזדמנות ללמידה משמעותית של פתרון בעיות, וגם לפיתוח מיומנויות חברתיות חשובות כמו מתן הסבר והבנה שלאחֵר יש מחשבות ורצונות שעשויים להיות שונים משלי, אמפתיה, ניהול משא ומתן ועוד. התפקיד שלנו, המבוגרים, הוא לשדר רוגע, לא להילחץ ולא למהר להציע פתרונות, אלא להקשיב לסיטואציה, לעודד חשיבה משותפת ולתת הזדמנות לפתרון שעולה מצד הילדים.

אחד הדברים שאני ממליצה בגילאים הצעירים הוא להתכונן למפגש. לשוחח עם הילד ולתכנן מה כדאי לעשות יחד ואפילו אפשר ליצור יחד רשימה של פעילויות אפשריות, למשל: "קודם נשחק קצת בחדר, אחרי זה אפשר לצאת למרפסת לצבוע בצבעי ידיים ואז נאכל ארוחת ערב". באותה הזדמנות תוכלו לדבר על מה הילדים מוכנים לחלוק, ואת מה שאינם מסכימים הציעו להם לשמור בחדר אחר.

זכרו שהילדים לא חייבים לחלוק הכול - וגם לא כל הזמן, ילדים יכולים לשחק בשיתוף פעולה ובמהלך האירוח לעבור למשחק במקביל ובהמשך לחזור לשחק יחד. כדאי לשמור על גמישות, ובמקרה הצורך אפשר לשנות לחלוטין את הסביבה ולהחליט לרדת לגינה.

מאיזה גיל אפשר להשאיר ילד לבד אצל חבר?

סוגיה נוספת שמטרידה הורים היא האם עליהם להישאר בבית המארח ומאיזה גיל הם יכולים להשאיר את הילדים לבדם, והתשובה היא שלכל ילד הקצב שלו - יש ילדים ש'מוותרים' על נוכחות ההורה כבר בגיל שלוש או ארבע, ויש ילדים שרוצים שההורה יישאר גם בגיל חמש או שש, וזה בסדר. חשוב שתהיו קשובים לצרכים של הילדים. אם נראה שהורים אחרים נשארים פחות, אפשר לנסות תהליך הדרגתי, שבו אתם נפרדים לחצי שעה או שעה וחוזרים, בדקו עם הילד.ה מה הם מרגישים בקשר לכך.

הילד שלי רוצה להזמין 3 חברים. זה סביר?

אירוח חברים יכול להעלות דילמות חברתיות וחינוכיות שונות. למשל, כשהילדים מבקשים להזמין יותר מילד אחד. אופי המפגש והדינמיקה בין הילדים משתנה לגמרי במפגש של שניים מול מפגש של שלושה או ארבעה, והתכנון צריך להיות בהתאם. חשבו על פעילויות שמתאימות לקבוצה קטנה שבה כולם יוכלו להשתתף, וזכרו שלפעמים יהיו פיצולים. יש ילדים שהאינטראקציה עם כמה ילדים בו זמנית קלה להם, והם מצליחים לנהל אותה בצורה טובה, ויש ילדים שמצב כזה מעורר בו קושי ותסכול, אז ייתכן שיהיה צורך ביותר תיווך.

אחיות משחקות בסלון. ShutterStock
מפגש של יותר מ-2 ילדים דורש היערכות אחרת. ילדות משחקות בסלון/ShutterStock

יהיו גם מקרים שבהם הילדים המתארחים יבקשו לעשות דברים שאינם מקובלים אצלכם בבית. במקרה כזה מומלץ להסביר בצורה ברורה ופשוטה את חוקי הבית, למשל - "אנחנו לא משחקים בכדור בסלון" או "אצלנו לא קופצים על הספות" וכן הלאה. הישארו באזור כדי לוודא שהדבר אינו חוזר, ואם כן, הזכירו שוב את הכללים וכוונו את הילדים לפעילות אחרת שעומדת בחוקי הבית.

הכי חשוב - כבדו את הרצון של הילד *שלכם*

כמעט אין הורה שלא פנו אליו פעם ילד או ילדה וביקשו "אפשר לבוא אליכם?" זה עשוי להיות לא נעים במיוחד כשהילדים שלכם לא מעוניינים לארח. חשוב לכבד את רצון הילדים שלכם, ואתם יכולים תמיד לענות כך: "היום אנחנו לא יכולים, אולי בפעם אחרת".

ועוד נקודה חשובה לסיום: אל תתפתו להזמין דווקא את אותו ילד או ילדה שתמיד רבים עם ילדיכם כדי 'להשכין שלום'. אתם בטח לא הייתם רוצים להיפגש דווקא עם מישהו שאתם לא מסתדרים אתו, וגם הילדים לא חייבים תמיד להסתדר אחד עם השני, לא כולם צריכים להיות חברים. אפשר, ומומלץ, קודם לדבר עם הגננת ולהבין מה הקושי, לדבר על הדברים עם הילד.ה שלנו ולחשוב איתם על פתרונות להפחתת המריבות.

אורלי רובין היא ראש התוכנית ללימודי ניתוח התנהגות בבית הספר ללימודים מתקדמים מכללת סמינר הקיבוצים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully