וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תאומות זהות גדלו במדינות שונות. ההבדל באייקיו שלהן היה מדהים

עודכן לאחרונה: 10.5.2022 / 9:58

מעטים הם המקרים שתאומים גדלים לחוד (וטוב שכך), כך שהמקרה הנוכחי הוא מסמך רפואי וסוציולוגי נדיר. אז איזה עוד הבדלים, ודמיון, מצאו החוקרים בין האחיות?

התגלה מקרה של תאומים שנולדו מאבות שונים/סיפור בדקה

זוג תאומות זהות שגדלו במדינות נפרדות הראו פערים גדולים באופן בלתי צפוי ביכולות הקוגניטיביות שלהן, למרות תכונות אישיות דומות מאוד. השוואה בין המאפיינים של האחיות שופכת אור חדש על ויכוח עתיק - האם הסביבה או הגנטיקה הם שקובעים את רמת המשכל.

התאומות המדוברות נולדו בסיאול, דרום קוריאה, בשנת 1974, האחיות נפרדו בגיל שנתיים כאשר תאומה אחת הלכה לאיבוד בשוק. למרות הופעת הוריה בתוכנית טלוויזיה על נעדרים, הנערה הצעירה לא יכלה להתאחד עם משפחתה ובסופו של דבר אומצה על ידי זוג בארה"ב, כך דווח באתר IFL.

כשגדלה בארה"ב, התאומה המאומצת לא הייתה מודעת לכך שיש לה אחים כלשהם עד שעשתה בדיקת DNA והעבירה אותה לתוכנית של דרום קוריאה לאיחוד בני משפחה בשנת 2018. שנתיים לאחר מכן, היא קיבלה הודעה שלא רק שיש לה תאומה זהה, אלא גם אח ואחות נוספים.

תאומים מאבות שונים. ShutterStock
גנטיקה או סביבה? זוג תאומים/ShutterStock

לאחר שהתאחדו, השלימו התאומות סדרה של בדיקות שנועדו להעריך את האינטליגנציה, פרופיל האישיות, בריאות הנפש וההיסטוריה הרפואית שלהן. באופן קצת מפתיע, התוצאות גילו כי מנת המשכל של התאומה שגדלה בארה"ב הייתה נמוכה ב-16 נקודות מזו של האחות שגדלה בקוריאה.

הממצא, שפורסם בכתב העת Personality and Individual Differences, סותר מחקרים קודמים על תאומים מונוזיגוטים, שהצביעו על הפרש אייקיו ממוצע של לא יותר משבע נקודות. בהתייחסו לפער הגדול באופן בלתי צפוי בין שתי האחיות. "מדהים שהתאומות הראו הבדלים מהותיים ביכולות הקוגניטיביות שנקשרו להשפעה גנטית חזקה", כתבו מחברי המחקר.

קשה לומר אם הפער הזה נגרם על ידי גידולן השונה של התאומות, אם כי החוקרים מציינים שהאחות שגדלה בארה"ב סבלה משלושה זעזועי מוח קודמים, שאולי השפיעו על היכולות הקוגניטיביות שלה. הם הוסיפו כי "התצורה הכוללת של אישיות התאומות הייתה דומה, עקבית ועם השפעות גנטיות מתונות אישיותיות בבגרות".

"ראוי לציין ששתי התאומות קיבלו ניקוד גבוה באופן מובהק במצפוניות, מה שמעיד על כך ששתיהן מכוונות, מאורגנות היטב, צייתניות וחותרות להישגים", אמרו החוקרים. העובדה שנקודות הדמיון הללו המשיכו למרות חוויות החיים והסביבות הביתיות המנוגדות של האחיות היא מעניינת, ומדגישה את התפקיד שמשחקת הגנטיקה בקביעת מזגו של האדם.

לדוגמה, בעוד התאומה שגדלה בקוריאה תיארה את בית משפחה כאוהב והרמוני, האחות המאומצת דיווחה על חינוך קשה יותר, שנצבע בסכסוכים קבועים וגירושי הוריה המאומצים. למרות זאת, לזוג היו ציונים זהים עבור הערכה עצמית ופרופילים דומים מאוד של בריאות הנפש.

השתיים גם חלקו היבטים מההיסטוריה הרפואית שלהן, כאשר שתיהן עברו ניתוח להסרת גידולים מהשחלות. עם זאת, התאומות היו חלוקות ביניהן ביחס לאידיאולוגיות המוטבעות בתרבות שלהן, כאשר האחות שגדלה בארה"ב הפגינה השקפה אינדיבידואליסטית יותר בעוד שלאחות שגדלה בקוריאה היו ערכים קולקטיביסטיים יותר.

באופן מובן, מקרים של גידול תאומים בנפרד הם נדירים, ויש לחקור מקרים נוספים כמו זה לפני שניתן יהיה להסיק מסקנות נחרצות. אף על פי כן, מחקר זה מספק כמה תובנות חדשות מרתקות לגבי הגורמים הגנטיים, התרבותיים והסביבתיים המשפיעים על התפתחות האדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully